מני דגו רוצה להיות הזמר הראשון מהעדה האתיופית שיעשה את זה במוזיקה הים-תיכונית. זה אולי נראה רחוק אבל במשפחת דגו כבר יש אח אחד עם קבלות על שבירת מחסומים. "זה נותן מוטיבציה להראות ולהוכיח שאתה כן מסוגל לפתוח דלתות לאחרים" מסביר ברוך דגו.

מני דגו הוא אחיו של הכדורגלן ברוך דגו שהיה לשחק הכדורגל הראשון מהעדה האתיופית שהגיע לנבחרת ישראל. במהלך הקריירה התמודד לא פעם עם גזענות וקשיים, ולמרות הכל צבר הישגים מרשימים. "כשהיינו ילדים וראינו את ברוך מצליח ברמות הכי גבוהות, זה היה כאילו אנחנו במגרש" מספר מסאי דגו, אחיו של מני וברוך. "כדורגל ומוזיקה זה אותו הדבר" טוען מני. "זה עובד על אותו מסלול במה שאתה צריך לעבור, הקהל עושה אותך בגדול" מוסיף.

"לקח לי זמן לקרוא לאמא שלי 'אמא'"

מני דגו נולד באדיס אבבה, אתיופיה לקצין בכיר בצבא האתיופי ולעקרת בית, השני מבין חמישה אחים ואחיות. באתיופיה, המשפחה הייתה עשירה מאוד. בעקבות מחלה של אמו, הוריו החליטו שמני יגדל אצל סבו וסבתו, שגרו בעיר מרוחקת. כשהיה בן 6 חזר לחיק הוריו ואחיו שבזמנו כמעט ולא הכיר. "לקח לי אפילו זמן להגיד לאמא שלי 'אמא'. הרגשתי שהם לא ההורים שלי" חושף מני.
המשפחה החליטה לעלות לישראל ולהתחיל הכל מחדש: "פה התחלתי מאפס" מסביר ביילין דגו, אבי המשפחה. "לא ידעתי שפה, שום דבר, עבודה חדשה" מוסיף. אחרי שנים של נדודים במרכזי קליטה, משפחת דגו הגיעה לאשדוד ושלושת הבנים התחילו להתאמן בקבוצת הכדורגל מכבי עירוני אשדוד, אבל למני היו חלומות אחרים.

לפני הגיוס החל להופיע על הבמות לצד הזמר שריף וחלומו היה להתקבל ללהקה צבאית. אבל כשהגיע לקצין המיון, נתקל בגזענות: "אמרתי להם בתמימותי שאני רוצה להקה צבאית והם ביקשו שאשיר להם שיר. שרתי, וזה היה יום של גיוס למשמר הגבול, והם אמרו לי לעלות לאוטובוס ושם כבר יסבירו לי הכל. מצאתי את עצמי בבית חורון, איפשהו ליד ירושלים ועשיתי שירות במג"ב" מספר מני.

למרות שעברו כמעט שלושים שנה מאז שהחלה העלייה של יהודי אתיופיה לישראל, בחודשים האחרונים נוכחנו שהגזענות כלפי בני העדה עדיין קיימת. "הגזענות תמשיך להיות והיא לא תיעלם כל כך מהר" טוען ברוך.

"אני לא מכיר את עצמי כשאני על הבמה"

בשנים האחרונות מני מתקיים מעבודות מזדמנות ומופיע מידי פעם באירועים. לפני כחודש, נפתחה לו סוף סוף דלת כשעבר את האודישן לתכנית "אייל גולן קורא לך". "אני מת על אייל גולן, מספיק לי שראיתי את המבט שלו וזה עשה לי הכל. זו תכנית כל כך קשה, זה כמו מלחמה" טוען מני. "אתה בא להוכיח ב-2 דקות וחצי מה אתה שווה. זה משהו שלא הכרתי" מוסיף.

האחים לבית דגו נתפסים כהצלחה ישראלית. ברוך הוא כוכב, מסאי מצא מקום בכדורגל המקצועני ומשחק בקבוצת מכבי הרצליה. נתן, האח הקטן, כבר השתלב בהפועל תל אביב, ומני, מי שהיה ילד ביישן שגדל אצל סבתא באתיופיה, בדרך למימוש כשרונו כזמר: "כשאני עולה על הבמה, אני נהיה מני אחר. אני לא מכיר את עצמי אפילו כשאני על הבמה" מסכם מני.

אייל גולן קורא לך, בשבת שלב האיחוד יוצא לדרך!

אנשים, ראשון-שלישי ב-18:50

>> הצד הרך של עורך הדין יורם שפטל