בעקבות ההנחיות החדשות של משרד הבריאות, ישראלים שחוזרים ארצה מתאילנד, הונג קונג, סינגפור ומקאו נדרשים להישאר בבידוד ביתי למשך שבועיים כדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה בישראל. במקביל, ישראלים רבים בוחרים לרכוש מסכות מגן כדי להיערך לאפשרות שתרחיש אימה שכזה אכן יתממש.

טל קירשהיימר, רוקח והבעלים של חברת טרופארם, ביטל את הטענה כי מסכות המגן לא באמת מונעות הידבקות. "יש אמירה מאוד קשה ולא מדוייקת שמסכות לא עוזרות, אבל הן כן", קבע קירשהיימר בפאולה וליאון, "המסכות שלא עוזרות הן הכירורגיות הפשוטות והמרובעות שרופאים משתמשים בהן, שהמטרה שלהן היא להגן על המטופל מפני הרופא, כדי שאם מנתח עושה אפצ'י' שזה לא יגיע לבטן המנותח".

הרוקח הציג את המסכות שלדבריו, מכר 4000 מהן רק בשבועות האחרונים: "כרגע בעיקר לישראלים שנוסעים לחו"ל וגם כאלה שקונים כדי שיהיה להם בבית. מניעה היא לא 100%, אבל יש מסכות של 88% ואף 97%. אם החלטתם לקנות מסכה, אתם צריכים לבדוק האם היא עומדת בתקן האמריקאי N95 ובתקן האירופאי שהוא הגבוה יותר. FFP3 הוא התקן האירופאי הגבוה, FFP2 הוא התקן האירופאי הבינוני ושניהם טובים יותר מ-N95".

בהלת הקורונה (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
בהלת הקורונה | צילום: אבשלום שושני, פלאש 90

קירשהיימר הדגים כיצד יש לחבוש נכון את מסכת המגן: "מצמידים אותה אל האף ומושכים את הגומיות לאחור, צריך לראות שהיא נוחה. אם יש לכם זקן כמו שלי היה עד שלשום, יש לגלח אותו כדי שתהיה הצמדה מלאה. כשאני נושם המסכה מתכווצת, וזו הגנה מצויינת. המסכה היא חד פעמית, לא ממליץ על רב פעמיות כי חיידקים יכולים להצטבר בהן".

ישראלים שטסים לאירופה צריכים לדעתך לחבוש את המסכה?
"בעיניי מי שטס לאירופה, מניעה נכונה, הגיונית ולא היסטרית היא לחבוש מסכה אחת כשמגיעים לנתב"ג ולהישאר איתה במשך הטיסה. במטוס לרסס את הידיות, את האיזור שאוכלים בו ואת פתחי האוורור ולעבור על זה עם מטלית אנטיספטית. יש לחבוש אותה גם בשדה התעופה שאליו מגיעים, שדות התעופה הבינלאומיים הגדולים באירופה כמו בוינה הם דווקא המקום הקצת יותר מסוכן בעיניי".