חמישה חודשים חלפו מאז שישראל עמיר בן ה-20 חולץ מכת לב טהור ביער שבגואטמלה, כפי שתועד בתוכנית עובדה. עמיר השאיר מאחור את בנו הקטן, אחיותיו ושני הוריו ופתח בחיים חדשים בישראל.

מאז שהגיע ארצה, עמיר שיקם את חייו. הוא לומד, עובד כמתמחה בחברת הייטק ומשתלב מחדש בחברה. עם זאת, הוא לא מסוגל לשכוח את המשפחה שנשארה בכת ופועל בימים אלו כדי לגייס תרומות למען המבצע לחילוצם מהכת.

"אנחנו שוכרים עכשיו צוות של עורכי דין בארץ ובגואטמלה", סיפר עמיר ב"פאולה וליאון", "זאת באמצעות קמפיין לגיוס המונים שהרמנו. אפשר למצוא אותו בגוגל דרך 'תרומות לב טהור' או בפייסבוק שלנו". עמיר מקווה שבסיוע המשטרה המקומית ודרך שיחות עם בני משפחתו, יצליח לשכנע אותם להתנתק מהכת: "ההורים שלי שבויים נפשית מאוד קשה. בהתחלה הם ייכעסו עליי, אחר כך הם יודו לי. גם אני לפני כמה שנים לא רציתי לצאת".

מה תגיד להם כדי לשבור את הבועה?
"בהתחלה לא בטוח שאגיד. קודם כל משטרה צריכה להיכנס ולראות איך הם חיים שם ולהוציא משם את הילדים הקטינים. אני מקווה שאצליח להביא את המשפחה שלי ואת הבן שלי, שאני קורא לו דרור".

בנו של ישראל עמיר (צילום: מתוך "עובדה", קשת12)
דרור, בנו של ישראל עמיר | צילום: מתוך "עובדה", קשת12

כשהיה בן 17 עמיר שודך בכת לנערה אותה לא הכיר. "לא ידעתי אפילו את השם שלה", סיפר עמיר, "זה היה בכפייה, גם הילד בכפייה. הם אומרים שחייבים לקיים יחסים פעם בשבוע, בימי שבת. גם אם לא רציתי להביא ילד, זה בלתי אפשרי שלא. אם לא אקיים יחסים אז יידעו על זה, יכול להיות שהאישה תגיד".

מה היו עושים במקרים כאלה, מכים אותך?
"כן, יש עונש, גם מכות. פעם אחת חטפתי מכות, במזל הגעתי בשנה מאוחרת ולא נחשפתי לזה הרבה. אבל כן, היו מכות יום-יומיות. אנשים שם סובלים מעינויים, אף אחד לא נמצא שם מרצון. מענים אותם ולא נותנים להם לאכול, כי האידאולוגיה של אנשי הכת זה שבן אדם נולד כדי להתענות ולענות את הגוף שלו".

אתה עדיין קם בלילה לפעמים וחושב שאתה שם ביער?
"עד לפני חודש הרגשתי שזה הסיפור שלי וחלק מהחיים שלי, היום אני כבר מסתכל על זה מזווית אחרת. זה בן אדם אחר, לא מאמין שזה הייתי אני".