הקרע בעם בעקבות הרפורמה המשפטית הולך ומעמיק מדי יום. השיח בעד ונגד החקיקה מעכיר את מערכות היחסים הקרובות ביותר שלנו, בין אם המשפחה או החברים הקרובים. העברת החוק לביטול עילת הסבירות כצעד ראשון לקראת חוקים נוספים שבשלב זה אין סביבם הסכמה רחבה, העצימה את המתח והשסע בין חלקי החברה השונים - עד כדי נקודת רתיחה.

המוזיקאי טל יעקב, התומך בחקיקה, הביע את דעתו בפני חבריו הקרובים - וספג לטענתו אלימות וחרם. "בשירות הצבאי הכרתי שלושה חבר'ה שהפכו עם הזמן לאחים, ממש כמו משפחה", תיאר ב"פאולה וליאון", "היינו בקשר יומי, בוואטסאפ כל היום, נפגשים פעם בשבוע. לפני ארבעה חודשים וחצי נפגשנו כהרגלנו, כשהמצב כבר היה לוהט. הבעתי דעה שהייתה מנוגדת שלהם ופרץ ויכוח. היה פיצוץ בגלל זה".

"עד היום אנחנו לא בקשר, לצערי", סיפר טל על הנתק הממושך, "ניסיתי לחדש את זה. המצב היום במדינה הוא כזה שאם אתה לא חושב כמוני, אתה הופך להיות אויב שלי. אם אתה לא מסכים איתי, אין לנו על מה לדבר. אנחנו במצב כזה שלא יכולים לנהל דו-שיח או דיון, אלא ישר מגיעים למצב שמתווכחים".

טל פנה לחבריו בשידור חי וביקש: "בואו נשים את הדברים מאחורינו וניפגש שוב. גם אם ניפגש וננהל דו-שיח על פוליטיקה ואתם תחשבו הפוך ממני, לא נגיע לטונים של קללות ואלימות פיזית. אני פונה ללב שלכם: תדברו איתי, תענו להודעות שאני שולח לכם, תענו לי לטלפון. בואו נחזור לקשר. בגלל דעות פוליטיות ובגלל שאני חושב הפוך מכם, אתם זורקים את כל מה שהיה ושמים עליי איקס?".

"בואו נחזור להיות בקשר ואולי המקרה הזה יהיה דוגמה לאחרים שניתקו את הקשר - בין אם זה משפחה או חברים קרובים. בואו ניתן דוגמה, נראה שאפשר לנהל דיון על פוליטיקה מבלי שזה מגיע לוויכוח".

בסמוך למקרה, בחודש מרץ האחרון, סיפר טל על שאירע באותו מפגש חברי: "אחד החברים העלה פתאום את נושא הפוליטיקה. מעולם הנושא הזה לא עלה: לא בוואטסאפ, לא בטלפון, לא במפגשים. כל אחד אמר את הדעה שלו. ברגע שסיפרתי את הדעה שלי, אחד החברים קם, משום מקום, ופשוט התחיל לצאת עליי ולקלל אותי".

"לא אפרט מה בדיוק אמר, אחסוך את הקללות. במקום שהשניים האחרים יעצרו את זה ויפרידו, הם שתקו. אחד מהם קם וצעק עליי גם, ביחד איתו. הייתי בהלם. זה הגיע למצב של אלימות פיזית, חצה כל קו אדום אפשרי. מעולם לא קרה שהגענו למצב של אלימות מילולית או פיזית. אנחנו מכירים 10 שנים וזה לא קרה".

"כשהלכתי משם חשבתי: אוקיי, אתן לרוחות להירגע יום-יומיים והכל יעבור. נעשה פאוזה, אחרי יומיים אשלח להם הודעה - והכל יהיה בסדר, נשים את הדברים מאחורינו. אחרי יומיים התקשרתי אליהם, אבל לא ענו לי. שלחתי להם הודעות, לא ענו לי. פתאום ראיתי שהוציאו אותי מקבוצת הוואטסאפ המשותפת שלנו. באיזשהו מקום הם אמרו לי: 'אתה מת בשבילנו, אתה לא קיים יותר'. ולמה? בגלל דעה פוליטית".