ליאון רוזנברג רגיל לדבר על רגשות ומנחה מעגלי גברים, אבל זאת תופעה שנחשבת יחסית לנדירה בקרב המין הזכרי. הבוקר אצל "פאולה וליאון" (קשת 12), הוא פצח במונולוג בו סיפר על הילדות שבה לא הצליח לבטא את רגשותיו כי זה נחשב פחות גברי, ועל ההשראה שלוחם ה-MMA העניק לגברים אחרים לפנות לטיפול פסיכולוגי.

"גברים לא מדברים על רגשות, זו הנחת יסוד שכולנו מכירים. הגבר המאצ'ו הקלאסי הוא חזק ושקט, הוא יורה ולא מדבר, הוא מתמודד עם כל בעיה בלי בכי ובלי נהי, בלי להתפרק. זה המסר שאני וכמעט כל הבנים בדור שלנו קיבלו. מגיל צעיר חינכו אותנו שאם יש בעיה – צריך להתגבר. אין מה לדבר על זה, בעיות פותרים במעשים ולא בדיבורים.

אני למשל שבתור ילד דווקא הייתי מחובר לרגשות היותר רכים שלי, הבנתי מהר מאד שעדיף להצניע את החלק הזה ולהתנהג בצורה יותר מחוספסת, אחרת יצחקו עלי, יקראו לי נשי, רכרוכי, ועוד שמות בסגנון. למדתי שלגברים מותר להביע רק רגש אחד – כעס. אם אתה כועס, ומראה את זה, אתה גבר. ואז אף אחד לא מתעסק איתך. התוצאות של המסר הזה הן הרסניות – גברים סוחבים פוסט טראומות במשך שנים, לא פונים לסיוע, לא פונים לטיפול. שומרים בלב את המועקות, הפחדים, הבלבול, הדיכאון, ומעמידים פנים שהכל סבבה, ואז מדי פעם מתפרצים – פוגעים בעצמם או בסביבה שלהם, לרוב גם בעצמם וגם בסביבה. 

תסתכלו על מקרי ההתאבדויות – שזה הביטוי הקיצוני של ההסתגרות הרגשית: בישראל גברים שמים קץ לחייהם פי 4 וחצי יותר מאשר נשים. נתון מטורף וזה באמת נתון הקצה. גברים אלימים יותר ומתמכרים יותר ועל פי כל המחקרים גם זה תוצאה של מועקה נפשית שלא מקבלת מענה.

אני אישית הבנתי כבר לפני כמה שנים שהסתרת הרגשות שלי מזיקה לי, ממש הרסנית עבורי, למדתי לדבר על מה שמציק לי, בהתחלה במעגל גברים ואחר כך בטיפול פסיכולוגי ששינו את חיי. מאז אני מזמין גברים אחרים לנסות לדבר על מה שמציק להם. הרבה פעמים התגובה שלהם להזמנה הזו היא מבט כזה חצי מלגלג ואמירה בסגנון 'עזוב אחי, זה לא בשבילי הדיבורים האלה'.

לפני שבועיים התחוללה מהפכה קטנה: שחשוב לי לתת לה מקום וחשיפה. לוחם MMA מאנגליה בשם פאדי פימבלט עשה מעשה שמנפץ את כל המוסכמות לגבי גבריות ורגשות. אסביר ש-MMA הוא סגנון ההיאבקות הכי קשוח ואלים שיש. זה קרב בלי כפפות, וכמעט בלי מגבלות. הבחור הג'ינג'י הזה הוא אחד הלוחמים הכי קשוחים כיום בעולם. לפני שבועיים, אחרי שפירק עוד יריב בנוקאאוט הוא לקח את המיקרופון לידיים ושחרר הצהרה מטלטלת. הוא סיפר שאחד החברים הטובים שלו התאבד בגלל מצוקה רגשית שאף אחד בסביבתו לא ידע על קיומה, וקרא לגברים לא להסתיר את מה שמרגישים. אם לוחם ה-MMA הקשוח הזה משחרר כזו הצהרה, כנראה שבאמת הגיע הזמן שגברים יתחילו לדבר".