כשאורי הירש בת ה-15 סיימה את יום הלימודים הראשון, היא לא ציפתה שהוא ייגמר בהשפלה פומבית על רקע הלבוש שלה. אך לאחרונה נאספים יותר ויותר מקרים של נשים ונערות שמקבלות הערות, נדרשות לשנות את מיקומן במרחב הציבורי ובמקרים חריגים אף מותקפות פיזית, והכל על רקע הלבוש שלהן. בריאיון ל"פאולה וליאון" הבוקר (שלישי), חשפה הירש באומץ כי נער חרדי ירק עליה ביציאה מהרכבת הקלה, ככל הנראה בגלל שלבשה גופיה.

"אצלנו בבית ספר אין קוד לבוש, כל אחד יכול ללבוש מה שהוא רוצה. ביום הראשון של הלימודים נהוג ללבוש לבן, אז לבשתי גופיה לבנה", סיפרה הירש על היום שהיה אמור להיות מרגש במיוחד מבחינתה. אלא שמהר מאוד הוא השתנה בגלל נער אחד שהחליט לסמן אותה כמטרה: "הייתי בדרך חזרה מהלימודים, עליתי בפעם הראשונה לרכבת הקלה. ירדתי והלכתי למעבר החצייה ומולי היה נער חרדי בערך בגילי. ראיתי שהוא בוהה בי, אבל לא ידעתי מה עובר לו בראש, אז המשכתי כרגיל".

על פניו לא הייתה לנערה סיבה מיוחדת לחשוד בנער שעומד מולה, אבל מהר מאוד היא הבחינה שמשהו בהתנהגות שלו משתנה: "פתאום אני רואה שבוער לו לעבור את מעבר החצייה, הוא התחיל ללחוץ על הכפתור הנגיש כדי לעבור והוא רץ מולי, ירק לי על היד מכל הלב, מלמל משהו על צניעות והלך".

זאת אומרת לא מטאפורית עשה "טפו", אלא ממש ירק עלייך.
"כן. על כל היד שלי. בתור ילדה בת 15 שלא עברה דבר כזה בחיים שלה, פשוט קפאתי באמצע הכביש וישר התקשרתי לאמא שלי".

מישהו ברחוב אמר משהו או ניגש אלייך?
"לא. היו אנשים מסביב שהסתכלו אבל לא אמרו שום דבר, פשוט המשיכו ללכת".

את רואה שהוא ירק עלייך, איך את מרגישה?
"הרגשתי נבוכה. התביישתי, אמרתי שאולי זו הבעיה שלי שאני עם גופיה במקום של אנשים שנוהגים להתלבש צנוע. אחרי כמה דקות הבנתי שזה מקום ציבורי וכל אחד יכול ללבוש מה שהוא רוצה מתי שבא לו".

בתקופה האחרונה שומעים לא מעט על נשים שמעירים להן על הלבוש. יוצא לך לדבר על זה עם חברות?
"זה כן עלה כמה פעמים. מה שקרה בשנה האחרונה זה שהמדינה התהפכה. בתור נערות שלא מנסות יותר מדי להיות בעולם של המבוגרים, אנחנו לא כל כך יודעות איך להגיב למצב. אולי להתלבש אחרת, אבל לדעתי זה לא הפתרון".

פעם היה נהוג שאישה תשנה את עצמה ועכשיו אנחנו מנסים לעשות משהו אחר. את מרגישה אשמה?
"היום בבוקר כבר הייתי ברכבת וכן חשבתי אולי ללבוש חולצה הפעם או להתלבש אחרת, אבל הבנתי שזה לא אמור להזיז לאף אחד איך שאני אתלבש".

מה המסר שלך לסיום?
"כל אחת צריכה להסתכל על עצמה ולא על מה שאנשים אחרים חושבים. אם כל אחד היה מסתכל על מה שאחרים חושבים, היה לנו עולם שונה לגמרי וכולם היו חיים בפחד".