לאחר שבועיים לא פשוטים, הישראלים סוף סוף חוזרים לשגרה. את השלכות המבצע עוד נבין בהמשך, אבל תופעה אחת מעניינת שהתרחשה תוך כדי היא ריבוי לידות מוקדמות.

מחקרים מכל ההורים מצביעים על כך שבעתות מלחמה, נשים מוטות ללדת מוקדם יותר לפני הזמן המקובל. אחת מהן היא מור פרץ, מבאר שבע, שילדה בשבוע 32 בן שני.

"הייתה לידה מדהימה למרות שילדתי בשבוע מוקדם", היא מספרת."זה התחיל בלילה של יום ראשון, כשעוד היו אזעקות. אחרי האזעקה, פתאום אני שמה לב שירדו לי המים".

היית בהריון בסיכון?

לא הייתי בסיכון, היה לי הריון נורמלי. שום דבר לא הצביע על כך שאני הולכת לקראת לידה מוקדמת".

באיזה משקל הוא נולד?

"קילו ושמונה מאות גרם. הוא עדיין בפגייה ואני השתחררתי".

ראית הרבה יולדות במצבך?

"כן את האמת שראיתי הרבה שהגיעו באותו מצב. הייתי בהתחלה מאושפזת במחלקת נשים כי הייתה ציפייה שאני אצליח למשוך עוד קצת, ופגשתי לא מעט נשים שהיו באותו סיטואציה".

את חווית סטרס מאוד גדול?

"מטורף. גם הימים של לפני כן של אזעקות, וריצה למקלט. חוויתי את האזעקות הרבה יותר קשה מהרגיל. זאת לא פגישה ראשונה שלי עם מבצעים ומלחמות, אבל השבוע הזה בבאר שבע, מעולם לא חוויתי צורך כזה לרדת כל רגע למקלט, לתפוס את הילדה הגדולה שלי – בת שנתיים וחצי- ולרוץ יחד איתה, זה קשה".

פרופסור אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים בבית החולים סורוקה לא מופתע. "אנחנו חווינו כמה וכמה מלחמות ומבצעים, וכל פעם זה אותו דבר. בצוק איתן הייתה עלייה של 7 אחוזים בריבוי לידות מוקדמות. ראינו קשר ישיר בין ישובים שהיו בהם יותר אזעקות ללידות מוקדמות ומשקלי ילודים נמוכים יותר".

"חשוב להבין שלידה מוקדמות היא משהו שלא ניתן להקל בו ראש. אנחנו פוחדים מסיבוכים וסיבוכי פגות. נשים בהריון היא לגמרי אוכלוסייה בסיכון גבוה בזמנים כאלה".

מה אתה יכול לומר לנשים שחוו את המצב הזה?

"קודם כל שיהיה טוב. ברמה המחקרית שכל אחת תבחר איך היא מתנתקת. יוגה, מיינפולנס".

פאולה: אומרים גם שבזמן לחץ רמת ויטמין מסוג בי – היא זאת שמתכלה ראשונה, אז חשוב לקחת גם תוסף תזונה של קומפלקס ויטמינים מסוג בי או לאכול מזונות עשירים בויטמין הזה: קינואה, כוסמת, שיבולת שועל, וכל הדגנים המלאים".