במסגרת הפינה "תוכנית סיוע" המשודרת מדי יום בתוכנית "פאולה וליאון", חברי כנסת ושרים מבקרים בעסקים קטנים שנפגעו כלכלית בעקבות משבר הקורונה ושומעים מהם על הקשיים הרבים ועל הסיוע הנדרש מהמדינה שלא תמיד מתקבל.

הבוקר (רביעי) ביקר השר לעניינים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, מיכאל ביטון, במסעדת "עאיישה" שבשוק מחנה יהודה. השר פגש את ספי סויסה, בעל המסעדה, שסיפר לו על הקשיים הכלכליים שהוא חווה.

"בת הזוג שלי ואני פתחנו את העסק הזה לפני שנה. מהרגע שהשתחררנו מהצבא חסכנו במשך שנתיים בשביל להקים את העסק הזה, הוצאנו עליו את כל החסכונות שלנו", סיפר סויסה לשר מסיעת כחול לבן, "המקום היה בתנופה, התחלנו לעבוד, אלא שאז באה הקורונה ועצרה אותנו".

"כרגע אנחנו רק מנסים להחזיק מעמד", הודה סויסה, "האווירה קשה מאוד. אנחנו רוצים להישאר פה כי לקח לנו זמן להרים את המקום הזה, אנחנו מחכים שזה יעבור ושהשוק יחזור למה שהוא היה. קיבלנו אולי מענק אחד מהמדינה והוא ישר הלך לשכירות, לא ראינו מזה משהו".

השר מיכאל ביטון בכנסת (צילום: ערוץ הכנסת)
השר מיכאל ביטון בכנסת | צילום: ערוץ הכנסת

השר ביטון התחייב לסייע לספי בתקווה שהעסק יחזור לעמוד על הרגליים: "כששמעתי שאני בא לעסק קטן שטברייני הקים, חייל משוחרר, החלטתי שאהיה מחוייב לעסק הזה. חבר טוב שהוא מומחה בליווי עסקי ילווה את ספי אישית ללא תמורה, ינתח את ההיבט הכלכלי וימצה את הזכויות שלו. נבדוק שספי קיבל כל שקל שמגיע לו".

"מעבר לזה, חברת הסעדה מובילה בתחום שרוצה להישאר אנונימית, תבוא לכאן ותסייע לספי להגדיל את המכירות והמשלוחים. היא תסייע באופן חד פעמי גם עם מענק קטן. הצוות שלי יגדיל את רכישות האוכל מהמסעדה הזאת לכנסת בכמה אלפי שקלים. אני מתכוון ללוות את העסק עד שהוא יעמוד על הרגליים".

מאוחר יותר, בדיון במליאת הכנסת, פנה השר מעל הדוכן לחבריו השרים וחברי הכנסת, סיפר להם על הביקור במסעדה וקרא להם לקחת חלק ב"תוכנית סיוע". "הבוקר הוזמנתי על ידי פאולה וליאון ללכת לעסק, לפגוש את האנשים, לשמוע את המצוקה, להזדהות, לסייע ולהביא את הקולות לבית הזה. העסק שפגשתי נכנס לי ללב מיידית".

"בחור מטבריה בשם ספי סויסה, חייל משוחרר בן 24, נועז ואמיץ, הקים פאב ומסעדה בשם "עאיישה" במחנה יהודה עם בת זוגו, עדן, בת של לוחם מג"ב. הם הקימו את העסק בעשר אצבעות, בלי הון עצמי. הבטחתי לו שאפיץ בפני חברי הכנסת את פרטי המסעדה כדי שכל חברי הכנסת, השרים ועוזריהם יזמינו פלאפל, שקשוקה וחומוס של סבתא עאיישה מטבריה".

"חברי הכנסת והשרים, תלכו לתוכנית של פאולה וליאון", קרא השר ביטון, "בכל פעם הם נותנים חשיפה לעסק אחר וחברי הכנסת והשרים משתדלים ללוות, לעזור, לפתור בעיות ולמצות זכויות. כל המציל עסק אחד בישראל, כאילו הציל את כלכלת ישראל. זאת המצווה".

"עאיישה" - התפוח 11, שוק מחנה יהודה, 054-9474880