תקרית משפילה באילת: קרן רוטברד עלתה על אוטובוס כשהיא לובשת גופייה. הנהג ביקש ממנה שתכסה את עצמה ולא היה מוכן להמשיך בנסיעה. "נסעתי בקו 30, לכיוון החופים", תיארה רוטברד ב"פאולה וליאון", "ברגע שעליתי לאוטובוס, הנהג אמר שככה אני לא יכולה לעלות. אמר שאני צריכה לשים על עצמי חולצה".

"באותו רגע, לא האמנתי שהוא באמת מתכוון לזה. הוא שלח אליי כל כך הרבה תשומת לב לא מתאימה. הרגשתי שכולם מסתכלים עליי ובוחנים אותי. הרגשתי בושה. הוא אמר שעליתי בלבוש לא הולם. מה זה לבוש הולם? מי אמר שאני לא יכולה ללבוש את זה? מה הבעיה?".

איך הגבת ברגע הזה?
"באותו רגע המשכתי ללכת והתיישבתי. חשבתי שהוא אמר את זה וזהו, זה יפסיק, אבל הוא המשיך. הוא ירד מהאוטובוס. היו שיצאו להגנתי ואמרו: 'אתה לא תגיד לה מה ללבוש, זה ממש בסדר'. זה חיזק אותי באותו הרגע. מצד שני, היו אנשים מאחורה שאמרו לי: 'יש לנו פה בגדים, אם את רוצה משהו כדי להסתיר את עצמך'. כיסיתי את עצמי עם לונגי שהיה לי בתיק".

מה הסיבה שבחרת להתכסות בכל זאת?
"ברגע שהנהג ירד מהאוטובוס, הרגשתי שהסיבה היחידה שאנחנו לא נוסעים זה כי אני לא שמה על עצמי משהו. כל תשומת הלב באוטובוס הייתה מופנית אליי, לזה שאני לא מכוסה ומונעת מכולם להמשיך בנסיעה".

חברת אגד טענה בתגובה: "על פי תקנות משרד התחבורה חלה חובה לעלות לאוטובוס בלבוש הולם. משיחה עם הנהג מתברר, לדבריו, שהמידע שהועבר לתוכנית לא מדויק וכי המלינה איימה עליו ואף קיללה אותו".

"לדבריו, 'כשהמתלוננת ובן זוגה עלו לאוטובוס, ביקשתי ממנה לשים חולצה וגם בן זוגה ביקש זאת ממנה. לאחר שסירבה, תוך קללות וגידופים, ירדתי מהאוטובוס כדי לבדוק עם הממומנים עליי איך אני צריך לנהוג. לאחר שלא קיבלתי תשובה ואחרי שתי דקות, המשכתי בנסיעה. כשירדה בתחנה בחוף המגדלור, היא קיללה אותי. למחרת עלתה שוב על האוטובוס וכאשר ירדה איימה עליי ואמרה: אני אגמור אותך'. הנהג מציין עוד כי הטמפרטורה באוטובוסים של אגד באילת נמוכה, כך שהטענה לגבי הטמפרטורה בעיר אילת אינה רלוונטית למקרה".

כשקרן נשאלה האם אכן קיללה את הנהג, פאולה הבהירה שהשאלה הזאת לא מקובלת עליה. "אני מצטערת, אני לא מוכנה לנהל ריאיון בצורה כזאת. אישה עוברת השפלה על ידי נהג, כל האוטובוס רואה, ועכשיו נעשה דיון האם קיללה או לא קיללה? היא הייתה בסטרס, הושפלה מול אנשים רבים שהסתכלו על הגוף שלה. במקום לדבר על האם היא קיללה או לא, צעקה או לא, צריכים לדבר על איך מגיבים כשמישהו מתעלל ומדבר אל אישה בחוסר כבוד".

"אני מדמיינת אותך מתכסה כשהוא צועק עלייך וכל האוטובוס מסתכל. זה מצב של איום, אולי לא פיזי, אבל על הכבוד שלה. יכול להיות שהיא קיללה מהסטרס. כשאישה מוכה חוטפת סטירה ועוד סטירה ובסוף דוחפת את בעלה, נדבר איתה על למה היא דחפה אותו? לא מקובל עליי בכלל לשאול שאלה כזאת בתור עיתונאית".

פאולה רוזנברג (צילום: מתוך "פאולה וליאון", קשת 12)
"במקום לדבר על האם קיללה או לא, צריכים לדבר על איך מגיבים כשמישהו מתעלל ומדבר אל אישה בחוסר כבוד" | צילום: מתוך "פאולה וליאון", קשת 12

"לא מקובל עליי לבדוק איתך למה קיללת ולמה התעצבנת", פנתה פאולה לקרן והסבירה, "יכול להיות שיכולת להגיב טוב יותר, אבל ברגע שבן אדם מתייחס אלייך בחוסר כבוד במרחב הציבורי ומתנהג אלייך באלימות מילולית, כי להסתכל על הגוף שלך ולהחליט מה תלבשי זו אלימות מילולית, אל תתני לאף אחד לשפוט את ההתנהגות שלך לפני ששופטים אותו. אחרי שיקבל את העונש שמגיע לו על מה שעשה, אפשר להגיד: יכולת לקלל או לא לקלל, לצעוק או לא לצעוק. היית במצב חירום של הגנה על הכבוד שלך".