ח"כ אורלי לוי-אבקסיס התארחה אצל אופירה וברקוביץ' וסיפרה על ההסתה איתה היא מתמודדת מאז שהכריזה כי היא מסרבת לתמוך בממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת. "אני עוברת מסע הסתה. הילדים שלי מאוימים. מקללים את ההורים שלי ואת אבי שימות בייסורים מהקורונה, אומרים שהילדים שלי ימותו בזרועותיי. האלימות של השבט ה"מוסרי" האלים הזה. ציפיתי שהעיתונאים והמנהיגים יצאו נגד הדבר הזה. הצביעות שהם מגנים רק מה שמתאים להם – לא תופסת בעיני".

"השיח הזה הוא שיח שצריך לרדת בכלל מהציבוריות שלנו. כשמדברים על האלימות בימין אתם לא מעלים בדעתכם איזו אלימות יש בשמאל. אלימות של אנשים שמחזירים ספרי הגות בספרייה שלהם והמוח שלהם הוא קרימינלי. שבאים ומאיימים לזרוק, פעם אחרי פעם ובאופן יום יומי, רימונים על הבית שלי ועל הילדים שלי. זה נורא ואיום".

כשהתקשורת נותנת יד לרצח אופי שקורה פה עכשיו היא מדברת מפוזיציה. היא רואה בי כמי שחיסלה את החלום שלהם - ממשלת שמאל שנשענת על בל"ד והערבים. הגזמתם, תתעוררו, תהיו אובקטייבים. אין לי בעיה שתשפטו אותי, אבל תשפטו אותי כמו שאתם שופטים אחרים. יש לי ילדים, אני אמא ואני גם מנהיגה. כשאני רואה את הדברים האלה, בין עם מהימין ובין עם מהשמאל, הם מחליאים אותי".

"אם מישהו חושב שהדברים האלה יגרמו לכך שאורלי לוי-אבקסיס תיעלם או לא תשמעו אותה זה לא יקרה. אני אהיה שם, עם העקרונות שלי. אני בניגוד לאחרים, הלכתי עם העקרונות שלי ומי שישלם את המחיר על זה שלא תהיה ממשלת מיעוט עם יזבק זו אני כי בכל ממשלה אחרת אני לא אהיה שרה בכירה".

"החיבור עם מרצ נעשה על ידי איומים מצד כחול לבן"

על החלטתה להמליץ לנשיא להעביר את המנדט לנתניהו אמרה: "המציאות השתנתה. יש משבר קורונה שתקף אותנו ואת העולם כולו. יש מעל למיליון מובטלים, עסקים קטנים ובינוניים קורסים ואי אפשר לדעת איזה משרות יחזרו לשוק ובאיזה אופן ואנחנו יודעים שיש קריסה כלכלית של משפחות".

במילים אחרות את אומרת שהקורונה גמרה לך להתקפל וללכת עם ביבי?
"הקורונה גרמה לכך שיהיו לנו כמה אופציות ובתוכם אנחנו צריכים לבחור את האופציה הטובה ביותר. האופציה האחרת הייתה ממשלה עם בל"ד ויזבק. זו הייתה האופציה האחרת היחידה".

את אמרת שעם ביבי לא תשבי כי הוא נאשם.
"אני עדיין חושבת שממשלת חירום ואחדות לאומית היא הטובה ביותר. אמרתי גם קודם – אל תספרו אותי עם השמאל. האלטרנטיבה של ממשלת מיעוט שנשענת על יזבק הייתה מביאה לי תפקיד בכיר בממשלה. גנץ, לפיד ושות' אמרו שהם לא ילכו עם המשותפת. באותה מידה שמולי, פרץ, אשכנזי ואחרים משנים את העמדה מתוך ראייה של מה נכון עכשיו למדינת ישראל – בחירות רביעיות או אחדות".

על ההאשמות כי גנבה קולות מהשמאל אמרה: "באותו סרגל שמודדים אותי תמדדו את כולם. נשארתי נאמנה לעקרונות שלי, הפקרתי את העתיד הפוליטי שלי במהלך הזה מתוך כך שאמרתי שאני מוותרת על תפקיד בכיר כדי לא לשבת עם יזבק ובל"ד. ברור לכולם שבממשלת אחדות לא אקבל את זה, זה כרגע לא על השולחן. כשאנשים באים ואומרים שאני סחרתי בעקרונות שלי הם משקרים".

את יכולה להבין את הכעס באנשים שבחרו בך?
"הצביעות נמאסה עלי. גשר היא מפלגה עצמאית. מהרגע שהקמתי את גשר דאגתי שבכל הסכם על העצמאות תהיה אבן דרך. בכל הנושאים שקשורים לדת, מדינה, ענייני מצפון ובעיקר בנושאים הביטחוניים. כשאני הלכתי עם פרץ לחיבור זה היה חיבור כלכלי-חברתי נטו".

"כשנכפה עלינו השילוש הזה של לקחת את עצמנו את הנטל של מרצ זה נעשה על ידי איומים ממש מצד כחול לבן ומצד גנץ. לא אהבתי את החיבור הזה, חשבתי שהציבור לא יאהב את זה ודאגתי שבהסכמים יהיה ברור שיום אחרי הבחירות החיבור הטכני הזה מופר. אמרתי – תהום פעורה בנינו לבין מרצ. הדברים האלו של גשר עצמאית צריכים לחזור ולהדהד אצל אנשים".

"לגבי אותם מאוכזבים – האכזבה שלהם מוציאה אותם מדעתם. הם רצו ממשלת חלומות שתבטל לחלוטין את הימין ושתקום ממשלה שנשענת לא רק על השמאל אלא על הפלג הקיצוני ביותר של הערבים במדינת ישראל שמדברים על תמיכה בטרור, על סמיר קונטאר כגיבור לאומי, מי שרוצץ את הראש של ילדה קטנה בת 4. הדברים האלו לא מקובלים עלי ולא היו מקובלים עלי. אם הם שכנעו את עצמם שהם ישימו את אורלי לוי-אבקסיס בצלמם ובדמותם ויעבירו אותי תהליך המרה להפוך לשמאל הם התבלבלו, שיקרו את עצמם ושיבואו לעצמם בטענות".

"יתרה מכך, הם בנו לעצמם אליל בדמות גנץ. הם השיתו עליו את הרצונות שלהם. האליל הזה אכזב אותם ובאכזבתם הם תוקפים אותי. אני באה ואומרת – לרגע לא אמרתי שאני שמאל".

מה הבטיחו לך?
"כלום. אני לא סוחרת על העקרונות שלי ולא על האני מאמין שלי".

יום בהיר החלטת שאת מודיעה לנשיא על תמיכתך בנתניהו?
"מה זאת אומרת לתמוך בנתניהו? אני בעד ממשלת חירום, זה צו השעה. רציתי לתת את המנדט לביבי כי יש לו את הסיכוי הגדול ביותר להרכיב ממשלת אחדות. כדי למכור את העקרונות שלי צריך לקבל משהו בתמורה, מה קיבלתי? לא קיבלתי כלום".

עמיר פרץ, אורלי לוי אבקסיס, ניצן הורוביץ (צילום: דוברות העבודה-גשר-מרצ)
צילום: דוברות העבודה-גשר-מרצ

"רוצה להאמין שנתניהו רוצה אחדות"

לוי-אבקסיס לא חסכה בביקורת על התקשורת שלטענתה תקפו אותה. "הרבה עיתונאים שאותי תוקפים ואת האחרים שבאים מהשבט שלהם מלטפים בצורה כזו או אחרת".

אם נצא שוב לבחירות, עם מי תשבי?
"יש לי מפלגה אבל אני מקווה מאוד שלא יהיו בחירות. יש לנו אתגרים לעמוד בהם".

את מאמינה לביבי שהוא רוצה אחדות?
"אני רוצה להאמין שהוא רוצה אחדות. אתה מאמין לגנץ? בפוליטיקה אל תצפה שאנשים יהיו יותר מדי ישרים, חווייתי את גנץ במסע ומתן. בסוף הסיפור שלי הוא להגשים את האג'נדה שבגללה נכנסתי לפוליטיקה, כל אותם שירותים ציבוריים שנלקחו מהאזרח ואני רוצה להיות שהם כשהשירותים יחזרו אליהם".