בעוד שמדינת ישראל והעולם כולו נמצאים תחת אחד המשברים היותר גדולים שידעו, יש מי שנהל את המצב יחד עם משרדו, ראש הממשלה ומשרד האוצר. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הגיע לאולפן של אופירה וברקוביץ', וסיפר מה בעיניו הצעדים הבאים שצריכים להיעשות, אבל לפני הכל דאג להרחיק את צמד המנחים האחד מהשני.

"אנחנו יכולים להגיע לתרחישים הרבה יותר רעים, שהרבה מאוד חולים יצטרכו מכונות הנשמה. לכן כל כך חשוב לנו לפזר את החולים על ציר הזמן, לשטח את העקומה, כדי שאנחנו, כמשרד הבריאות, נוכל להגיע לכל אחד מהם".

כל הזמן אומרים שאתה רוצה סגר כללי ונתניהו ומשרד האוצר רוצים חלקי, מה האמת?
"אנחנו מחפשים נקודת איזון, ההחלטות שאנחנו מקבלים הן מאוד מורכבות. העובדה שאנחנו פגענו בפרנסתם של עשרות אלפי אנשים זה שובר לי את הלב. זאת החלטה מורכבת ואנחנו כל הזמן צריכים לחפש אם אנחנו יודעים לאזן אותה יותר או פחות. אמרנו לחניות שיכנסו עד ארבעה אנשים, האם מתחמי קניות גדולים יישארו פתוחים או לא? ברור שהאינטרס הצר שלי הוא לסגור את כל הפעילות במשק ושאנשים לא יראו בכלל אחד את השני".

למרות זאת, בר סימן טוב מרגיש שראש הממשלה ומשרד האוצר מקבלים את העמדות של משרד הבריאות. "הדיון הוא יותר מורכב, צריך לדאוג לקיום של המשק החיוני, בכל זאת אנשים פה צריכים אוכל, תרופות וציוד רפואי. הורדנו את כל פעילות הפנאי, כל פארקים, מוזיאונים, תיאטראות וכו'".

לא איחרתם בעשרה ימים?
"אני מקווה שלא, אני לא יודע. התפקיד של כולנו הוא באמת לשמור מרחק האחד מהשני ולשמור על היגיינה, ככה מנצחים מגפות".

אתה חושב שהמגפה הזאת תפסה את משרד הבריאות לא מוכן?
"אני חושב שזיהינו מהר מאוד משהו שיגיע גם לישראל. זה אירוע שאף מדינה בעולם לא צפתה, אי אפשר להיערך אליו, לפחות במאה שנה האחרונות לא היה דבר כזה. ישראל הייתה הראשונה שנערכה, התחלנו לעבוד ברגע שהבנו מה צפוי לנו".



"התרחישים שכולם התכוננו אליהם זה לשפעת פנדמית, חורף קשה כמו שהיה לנו בשנה שעברה, אלו היו תרחישי האימה שלנו. זה משהו שמתחיל ונגמר, במקרה קיצוני אני סוגר בתי ספר לשבועיים ונגמרה המגפה. לדבר כזה אף מדינה לא ציפתה. גם המדינות הכי חזקות מתמודדות עם אותם האתגרים שלנו. זה נכון שאנחנו נערכים תוך כדי תנועה".

בר סימן טוב הודה שלפעמים הוא ושאר הגורמים רבים האחד עם השני, אבל הסביר שזה חיוני לקבלת החלטות קשות. עם כל הכובד, הוא הודה שמאוד קשה לו במצב הנוכחי. "הידיעה שבשכונה שלי מסתובבים אנשים שאיבדו את הפרנסה שלהם בגלל החלטה שאני המלצתי לקבל, זה שובר את הלב, אבל אני מבין שאין ברירה. עד שהתחילה המגפה ישנתי פחות טוב מאשר עכשיו, היום אני ישן טוב בלילה, אני מבין שהגוף צריך לנוח כדי לתפקד".