בשבוע האחרון, קהילת הלהט"ב בישראל ספגה טלטלה קשה, בעקבות פרסום התחקיר בו נחשפו עדויות על תקיפה מינית לכאורה מצד איש התקשורת גל אוחובסקי. כשבימים לאחר מכן, פורסם תחקיר נוסף על איתי פנקס ארד, מחזיק תיק הלהט"ב בעיריית תל אביב. היום (שישי), איש התקשורת מושיק גלאמין, הכתבת לענייני משטרה ומשפט עדי מאירי ועורך הדין ששי גז, הגיעו לאולפן של "אופירה וברקוביץ'" ודנו בנושא שמרעיד את הקהילה הגאה.

"אני חושב שאנחנו נמצאים בעידן שהדברים צפים", אמר גלאמין, "השיח הוא חשוב, מדובר בתחום שהוא מאוד אפור וצריך לדבר עליו – על הצבת גבולות. אם היינו מדברים לפני או תוך כדי, והיינו מציבים גבולות אז דברים לא היו קורים".

גל אוחובסקי ואיתי פנקס, הם רק שני השמות הראשונים לפני ההתקפה הגדולה?
"אני חושב שבשבוע הבא יפורסם שם של מפורסם נוסף מקהילת הלהט"ב", השיב עורך הדין ששי גז, "זה חשוב שהעלנו את המודעות לזה, אבל יש דבר אחד שצריך לזכור – אנחנו עושים ציד מכשפות מהיר, אווירה של לינץ' סוררת בציבור. השדה התקשורתי הזה הוא נורא, יש חזקת חפות שנעלמה במדינת ישראל.  לתקשורת אין זמן – משפט זה דבר ארוך".

בעקבות דבריו של גז, התעוררה סערה באולפן, וברקוביץ' פנה אל עורך הדין ושאל מה היא ההגדרה להטרדה מינית. "אנשים צריכים לדעת שהטרדה מינית היום זה דבר קיצוני מאוד", השיב גז, "אם אני אומר לבחורה שאני לא מכיר אותה שיש לה רגליים סקסיות, אני יכול להיאשם בהטרדה מינית, גם אם מדובר בפעם אחת, הערה אחת".

ששי גז על התלונות נגד גל אוחובסקי (צילום: מתוך "אופירה וברקוביץ", קשת12)
מושיק גלאמין | צילום: מתוך "אופירה וברקוביץ", קשת12

עדי מאירי – מה מצבם של גל ואיתי מבחינת המשטרה? נפתחה חקירה?
"נגד איתי פנקס כרגע לא, מדובר על מקרים שיש עליהם לכאורה התיישנות. במקרים של הטרדה מינית בדרך כלל יש חוק התיישנות של 10 שנים. כנגד גל אוחובסקי כן יש חקירה, כי המשטרה רואה שיש פוטנציאל לכאורה לעבירות מיניות שיש בהן גם לכאורה מעשה סדום, גם מעשה מגונה בכוח ולכן הם מזהים פוטנציאל של מתלוננים. ביום ראשון הקרוב, צפוי להגיע אחד המתלוננים בפרשה למשטרה".

על דבריה הגיב גלאמין: "זה צייד, אני ראיתי בכותרת בעיתון שבמשטרה מחפשים מתלוננים. שבוע שלם שהפרשה הזו באוויר וכולנו נהיינו שופטים". בנוסף, הוא הגיב לשאלתה של אופירה האם עד היום הייתה בקהילה הגאה תרבות השתקה: "זה לא שיש שמועות, ויש לי חברים מקהילה שמספרים לי סיפורים. גל אמנם עשה המון דברים למען הקהילה, אבל הוא איש בפני עצמו, כולנו שונים. לכן זה גם לא מפתיע שבתוך הקהילה קורים דברים כאלה – כי אנחנו כמו כולם. אני מעולם לא שמעתי והרגשתי דבר מהסביבה של גל או מגל עצמו. וגם עכשיו כשאני מסתובב או שואל, אף אחד לא מספר על איזה דפוס התנהגות".

מנגד, מאירי בחרה לענות גם היא לשאלתה של אסייג - והסבירה כי אנשים בקהילה מפחדים להתלונן. "אני חושבת שהשאלה שלך על הקהילה מדויקת. עד היום חשבנו שאיפה שיש פער בעמדות כוח, בעיקר בין גברים ונשים יש הטרדות מיניות. עכשיו, אנחנו מגלים שכל הטרמינולוגיה הזאת של הטרדות ותקיפות מיניות מתרחשת גם בקהילת הלהט"ב. עם זאת, זה יהיה פחות ממה שקרה בMe Too – כי כאן יש את האלמנט של הבושה והפחד. אנשים בקהילה מפחדים שיגידו להם – 'הנה אמרו לכם שאתם כאלה'. אז הם יפחדו להתלונן".

ששי גז על התלונות נגד גל אוחובסקי (צילום: מתוך "אופירה וברקוביץ", קשת12)
עדי מאירי וששי גז | צילום: מתוך "אופירה וברקוביץ", קשת12

ששי, אמרת שהתיק ייסגר אם הוא ילך לערכאות משפטיות.
"אם לא יהיו מתלוננים התיק הזה ייסגר, כי אי אפשר להאשים בעבירת מין ללא מתלוננים. המשטרה היום בודקת ומתקשרת למתלוננים".

לגל אוחובסקי יש סיבה לחשוש?
"תמיד יש מה לחשוש, הוא צריך לקחת עורכי דין טובים. הוא לקח כבר יחצן ולפי דעתי הוא מצויד בעורכי דין טובים – זה טוב שהוא פועל", השיב ששי והוסיף: "העובדה שמגישים תלונות על שניים מראשי הקהילה הגאה באותו רגע חשודה בעיניי ויכול להיות שיש מניע מאחורי כל התלונות האלה וגם את זה צריך להגיד ביום הזה".

על שאלתו של ברקוביץ' בנוגע למייצוגו שי אביטל ענה גז: "הוא טען לחפותו והוא יגיע לארץ, כאן הוא יילחם עליה. גם על שי אביטל היה צייד מכשפות ועדיין יש לו חזקת חפות".