לפני פחות מחודש פינה יאיר לפיד את כיסא ראש הממשלה, לטובת יריבו ממפלגת הליכוד, בנימין נתניהו. במהלך התקופה הזאת, הספיקה הממשלה החדשה לייצר לא מעט כותרות וסערות פוליטיות. הגדולה מביניהן היא הרפורמה המשפטית של יריב לוין, שפתחה גל מחאות חדש. לפיד אינו מסתיר את סלידתו כלפי הרפורמה והתנהלות הממשלה החדשה ואף השתתף במחאה האחרונה במוצאי שבת בירושלים. הערב (שישי), הוא הגיע ל"אופירה וברקוביץ'" , כדי לדבר על הרפורמה, הממשלה החדשה ואפילו האיומים על היועצת המשפטית. 

איך זה מרגיש לא להיות ראש ממשלה יותר?
"לא היה לי זמן להיות מדוכא, זה אמור להיות נפילה אבל הם נכנסו והם היו כל כך משוגעים מהרגע הראשון שנכנסו ישר לתוך הקרב. מייצרים לי פה מדינה שבה מי שלא עובד יותר חשוב ממי שעובד, מי שלא מתגייס לצבא יותר חשוב ממי שכן מתגייס ומי שלא שומר על החוק יותר חשוב ממי שכן".

אני לא קוראת לזה רפורמה אלא מהפכה משטרית, איך אתה מרגיש?
"אם זה יעבור, לא נהיה יותר דמוקרטיה. זה מהפכה משטרית את צודקת וזו לא רפורמה. יש פה קבוצה עבריינית שמעבירה חוקים כדי להציל את עצמם מצרות".

אתה קורא להם עבריינים?
"יש לך ראש ממשלה שיש לו שלושה כתבי אישום חמורים, האיש הכי חזק בקואליציה הוא עבריין שעכשיו לא נותנים לו להיות שר. כל החקיקה הזאת נועדה לעזור להם. אבל מה שמטריד אותי אפילו יותר מזה שלא נהיה דמוקרטיה, זה שלא נהיה עם אחד. כי אנשים מסתכלים ואומרים איפה מגילת העצמאות, איפה הערכים שגדלנו עליהם, היכולת שלנו לחיות ביחד מתוך חוקים משותפים. זה מסוכן, זה קשה וזה לוקח אותנו למקומות רעים מאוד. אני בחיי לא הייתי מודאג כמו שאני היום".

בעצמך יצאת נגד בג''ץ. אז למה לך מותר להגיד ולאחרים אסור לעשות?
"לי אין כתבי אישום ואין לי אף אחד במפלגה שהורשע במשהו. אז כן זה מאפשר לך להציע דברים, שלאחרים לא. אין מערכת בעולם שאי אפשר לתקן ולשפר אותה כולל המערכת המשפטית, ואין דיון שאי אפשר לקיים אותו, אלא אם כן הדיון מזוהה מראש עם אינטרסים אישיים".

אתמול נשיא המדינה קרא לכם למתווה של הידברות. אתה מוכן לשבת לדבר?  
"בסוף גם המחאה הכי קשה, צריכה להציע פתרון חיובי. אני הצעתי שלא תהיה הידברות, שלא נשב איתם כאילו מדובר ברפורמה משפטית מה שהם מעבירים, כי זה לא. שהנשיא יקים ועדה נשיאותית, שתציע הצעה למדינת ישראל ונראה אותם לא מקבלים אותה".

מה עובר על נתניהו כשהוא רואה את ההפגנות ברחובות?
"אני חושב שהנושא הכלכלי נורא מטריד אותו, זה פוגע גם בציבור שלו. יש שם איזה אדישות גמורה לחצי עם, בסוף לממשלה הזאת הצביעו 48 אחוז, זה אפילו לא חצי מהעם. גם אם מנצחים בבחירות זה לא אומר שמותר לך לבטל את שיטת השלטון הישראלית או לעבור על החוק".

אתה עצמך רצית לשבת עם אריה דרעי בממשלה.
"אמרתי כל הזמן, אנחנו נשב עם מה שיאשר החוק. בית המשפט העליון אמר הוא לא יכול להיות שר אז הוא לא יכול, אני מאוד בעד זה שנחיה ביחד, אבל הוא לא יכול להיות שר במדינת ישראל".

איך הגענו למצב שהיועצת המשפטית לממשלה נמצאת בדרגת האיום הגבוהה ביותר?
"אני רוצה להסביר את המונח, בתור אדם שמאובטח. דרגת האיום הגבוהה ביותר, פירושה שיש איומים לרצוח אותה. יש איומים כאלה בגלל שהיא עושה את עבודתה. אנחנו מדברים על מישהי שתפקידה להגיד הנה החוק, אני הפרשנית שלו. אני אומרת לממשלה מה מותר ומה אסור. על זה ההסתה הגיעה למצב שמאיימים לרצוח אותה. הם מבלבלים בין מותר לאסור ובין חוקי ללא חוקי. אני אגיד משהו גם על זה שהם כל הזמן אומרים משילות. עשיתי כראש ממשלה מבצע צבאי, עשינו דברים בתקציב ומעולם היועצים המשפטיים לא הפריעו לנו. לפעמים הם אומרים החוק מאפשר את זה או לא. זה אגדות שהם המציאו, כדי להסוות את העבריינות שלהם".

איפה אתם? איפה האופוזיציה? נעלמתם קצת.
"אני יושב מולכם, רוצה להילחם על המדינה שאני אוהב. 130 אלף איש יוצאים לרחובות, חברי כנסת טוחנים לילות בכנסת. כל האנשים האלה עובדים ביחד להציל את המדינה הזאת מטירוף".

למה אתה מצפה מהמחאה שקיימת?
"לגדול ולגדול. יהיה חצי מיליון, אין ממשלה שיכולה להתעלם מחצי מיליון".