אביגדור ליברמן, יושב ראש ישראל ביתנו, הוא אחד האנשים החזקים בממשלה. הוא מונה השבוע לתפקיד שר האוצר, כשחבר מפלגתו, אלכס קושניר, מכהן כיושב ראש ועדת הכספים - תפקיד שאותו מילא שנים ארוכות משה גפני מיהדות התורה.

עם כניסתו של ליברמן למשרד האוצר, חברי הכנסת החרדים פתחו במתקפה עליו וחלקם הגדירו את המינוי כהכרזת מלחמה על החברה החרדית. לפני הבחירות, בראיון לתוכנית "אופירה וברקוביץ'", אמר ליברמן כי "את החרדים יחד עם ביבי על מריצה יחד למזבלה". ההתבטאות הזו עוררה סערה גדולה ותגובות רבות במערכת הפוליטית.

"האמירה הובנה לא נכון, לא הייתה פה כוונה", הסביר ליברמן הערב (שישי) בראיון לאופירה וברקוביץ', "זו לא הייתה אולי ההתבטאות הכי מוצלחת, אבל ניחא".

לחרדים יש מה לחשוש מהמינוי שלך לשר האוצר?
"הם לא צריכים לחשוש. אנחנו עושים מה שטוב להם ולמדינה. אני לא רוצה להתערב באורח חיים שלהם, ולא רוצה שהם יתערבו באורח חיים שלי. הם צריכים ללמוד לימודי ליבה, לרכוש מקצוע ולא להיות תלויים כל החיים בנדבות. חשוב שיידעו לקבל השכלה. לא יכול להיות שאחוז הזכאות לבגרות במודיעין הוא מעל 90%, ובמודיעין עילית 5.5%".

הם אומרים שאתה רוצה לפגוע בהם.
"אנחנו לא רוצים לפגוע באף אחד, אלא שכולם יתרמו לחברה וישתלבו בחברה".

גפני, ליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
משה גפני ואביגדור ליברמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

ליברמן העריך כי הממשלה החדשה תחזיק מעמד ימים רבים: "לפני הבחירות הגדרנו שלושה יעדים - החלפת השלטון והעומד בראשו, הוצאת ש"ס ויהדות התורה מחוץ לקואליציה ושתיק האוצר יהיה אצלנו. עכשיו צריך להגדיר יעדים חדשים, ושני היעדים החשובים הם לייצב את הקואליציה ולאשר את התקציב. ברגע שנעביר תקציב אחראי ורציני ונייצב את הקואליציה - הבחירות יהיו עוד ארבע וחצי שנים".

איזה משרד אוצר מצאת? מה ישראל כ"ץ השאיר אחריו?
"אני לא רוצה לדבר על קודמי. כשאני מגיע למשרד בבוקר אני רואה אנשים שמחים ומלאי אנרגיה. לא אשנה שום דבר חוץ מהמנכ"ל שהבאתי, לא היה מנכ"ל קודם. חייבים להיות יותר אפקטיביים ויעילים. אני מסתכל כרגע על הגירעון ועל היחס חוב-תוצר. במצב הנוכחי צריך למזער נזקים, צריך ריסון. אני לא סנטה קלאוס, לא באתי לחלק מתנות".

אמרת שלא תהיה העלאת מיסים אבל כן התייעלות. יהיו פיטורים המוניים?
"לא צריך פיטורים המוניים. צריך להבין שמי שנפגע זה הסקטור הפרטי. בתקופת הקורונה לא פיטרו אף אחד בסקטור הציבורי, כולם קיבלו בראשון לחודש משכורת. מי ששילם מחיר זה הסקטור הפרטי שהוא הסקטור היצרני. חשוב לחזק אותו. הכסף חייב ללכת כרגע להשקעות שמייצרות כסף. אומרים לי 'תביא כסף, תביא כסף', אבל קודם צריך לייצר את הכסף ואחר כך להוציא אותו להשקעות. נשקיע בתשתיות ובחדשנות".

אביגדור ליברמן, שר האוצר (צילום: דוברות משרד האוצר)
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: דוברות משרד האוצר

אמרת לפני הבחירות שלא תשב עם רע"ם, והנה אתה יושב איתם.
"מי שהכשיר את רע"ם זה נתניהו. בין האלטרנטיבה של ללכת לבחירות חמישיות או להקים ממשלה כזאת אקלקטית, עדיף ממשלה מאשר בחירות חמישיות. אני מסכים שצריך להשקיע בתשתיות גם במגזר הערבי".

אתה חושב שנתניהו יחזור לשלטון?
"בפוליטיקה פעם אתה למעלה ופעם למטה, זה כמו גלגל. לא יודע אם הוא יחזור".