השר לביטחון פנים גלעד ארדן יכל לקחת את אשתו ואת הילדים לארה"ב, ליהנות מתנאים נהדרים של שגריר ולייצג את ישראל בכבוד כשגריר באו"ם. אך השר, שנבחר למקום הרביעי ברשימת "הליכוד" לבחירות הקרובות, החליט להישאר בישראל.

"אני עשרים שנה בהנהגת הליכוד ופעיל למען התנועה. הייתה כאן התלבטות קשה גם ברמה המקצועית-פוליטית וגם ברמה האישית-משפחתית", אמר ארדן על ההחלטה לוותר על הג'וב היוקרתי "עוד כשהייתי ילד חלמתי להילחם על צדקתה של ישראל ולהראות לעולם איזה עוול עושים עושים לנו בדרך שבה מציגים אותנו ואני באמת חושב שאני יכול להילחם. מצד שני, אנחנו שניה וחצי הבחירות ובאמת יש סכנה גדולה הפעם לדרך שבה אני מאמין. אם הגעתי עד לפה, עדיף לחכות עד אחרי הבחירות".

חששת שאולי אם תחזור עוד ארבע שנים אתה תאבד את המומנטום?
"לא. אני חושב שהציבור יודע להעריך עשייה ציבורית בכל תפקיד ולא משנה איפה אתה תורם למדינה, אבל הגענו לזמן כל-כך סמוך לבחירות שהיה עדיף מבחינתי להישאר".

למי הודעת שלא? לביבי?
"כן. הסברתי לראש הממשלה, הוא קיבל את זה בהבנה".

גלעד ארדן בראיון לקראת הרכבת הממשלה (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
מתוך "חדשות הבוקר" עם ניב רסקין | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

 
"לא אוהב את ההתקפות נגד המשטרה"

 

על ההתקפות של דודי אמסלם על משטרת ישראל אמר: "למשטרה יש הרבה מאוד תפקידים, חלקם קשורים לטיפול בטרור, סדר ציבורי, טיפול בפשיעה והפגנות. אני בטוח שאם תשאל את דודי אמסלם איך המשטרה טיפלה בטרור בשנים האחרונות הוא ייתן לה מחמאות אדירות כי הוא, בתור מישהו שמכיר את ירושלים, ראה את המהפכה שעשינו. לאמסלם יש טענות קשות על תחום החקירות ונבחרי ציבור".

לך יש טענות כאלה?
"לפעמים יש לי ולפעמים אין לי. יש חומה סינית בין תחום החקירות לבין שר פוליטי. תמיד היה כך וטוב שכך. גם כשטראמפ ממנה את ראש ה-FBI אין לו שליטה אחרי אם חוקרים אותו או את העו"ד שלו".

כשר לביטחון פנים איך אתה מרגיש עם ההתקפות האלה על המשטרה?
"אני לא אוהב את ההתקפות האלה. אני חושב שלמשטרה יש משימה שהיא הרבה פעמים כפוית טובה ולא נעימה, בטח כשמדברים על נבחרי ציבור פופולאריים כמו ראש הממשלה, ושמי שמחליט לבצע את החקירה הוא בכלל היועץ המשפטי. אלה לא החלטות של משטרת ישראל, אבל כשיש הדלפות מחקירות ויש עיתוי שנראה קצת לא טוב ציבורית אז כן, גם לי יכולה להיות ביקורת וסימני שאלה. זה לגיטימי".

האם אתה מרגיש שכל חקירה מתבצעת עם ידיים נקיות וללא הטיות פוליטיות?
"כשיש הרבה חקירות שנפתחו אחרי תחקירים ולחץ עיתונאי ובסוף הסתיימו ללא כתב אישום או עם זיכוי אז ברור שהלחץ התקשורתי השפיע. חוקרים הם בני אדם והם יכולים לעשות טעויות, להיות מושפעים מלחץ תקשורתי ורואים את זה פעם אחרי פעם. להגיד לך שמישהו מאיתנו יכול לדעת בוודאות? לא, יש כאן 32 אלף שוטרים ושוטרות שעושים את העבודה הכי כפוית טובה ברחובות. יורקים עליהם, מקללים אותם והם צריכים לעמוד מול מחבלים בודדים. הם סיקלו הכי הרבה פיגועים בשנים האחרונות".

גם המשכורת לא גבוהה.
"בתקופתי המשכורת עלתה בעשרות אחוזים ואני מאוד גאה. היום שוטר מתחיל אחרי קורס עםשכר של מעל לעשרת אלף שקלים". 

מהומות בהר הבית (צילום: חדשות 2)
צילום: חדשות 2



"בישראל יש חופש פולחן לכולם"

 

על העימותים בהר הבית אמר: "הייתה כאן טעות היסטורית. לפני 57 שנה, אחרי שחרור העיר והר הבית, משה דיין ויתר על הריבונות. הר הבית הוא המקום הכי קדוש לעם היהודי. יש יהודים שרוצים לבקר, אסור להם להתפלל בגלל הסטטוס קוו ההיסטורי שפוגע ביהודים. אז אני, שאחראי על המשטרה שאחראית להבטיח את ביטחונם וביקורם החופשי לא אוודא שהם יכולים לבקר שם בביטחון?".

אבל זה יוצר תסיסה.
"אם מחר ירצו לעשות את מצעד הגאווה בבאר-שבע או אשדוד והחרדים יגידו שהם מאיימים שישתוללו או יתפרעו אתה תגיד לי 'תבטל את המצעד, למה לעבור שם?' לא. במדינת ישראל יש חופש תנועה וחופש פולחן לכולם".

לטענת ארדן, המצב בהר-בית השתנה לטובה מאז שננקטה יד קשה יותר, "בתחילת הקדנציה כשוויתרנו שם על הריבונות וכתוצאה מהקמפיין השקרי של אל-אקצה בסכנה, התחיל טרור היחידים. כשנקטנו ביד קשה ועצרנו פלסטינים שהשתוללו, הטרור בירושלים ובהר הבית ירד משמעותית ומספר המבקרים היהודים עלה בפי ארבעה".

על הפגנת יוצאי אתיופיה וההשלכות שלה אמר ארדן: "אני לא אתן גיבוי בכל מקרה למשטרה. ככלל, המשטרה צריכה לפעול לכך שאירועים לא יגמרו במוות של בני אדם. ברור שיש מקרים חריגים של הגנה עצמית וחוסר ברירה, אבל כשזה קורה כמה פעמים מול קהילת יוצאי אתיופיה גם המשטרה חייבת לשאול את עצמה שאלות. היו פה שני מקרים כואבים, גם עם יהודה ביאדגה וגם עם סלמון טקה. המשטרה עוברת שינויים מאוד גדולים בקשר עם הקהילה האתיופית".

על מה אתה מצטער?
"על התוצאה הטראגית. ברור שזו לא אשמת המשטרה בלבד. יש כישלון של ממשלות ישראל בקליטת יוצאי אתיופיה והנוער שלהם עדיין מנותק ונמצא ברחובות. ראינו את הכאב הזה בהפגנות, שהיה צריך לוותר שם על האלימות אבל זו הייתה הפגנה של כאב גדול. בסוף הם חלק מאיתנו". 

הפגנת בני העדה האתיופית, היום (צילום: Tomer Neuberg/Flash90, חדשות)
צילום: Tomer Neuberg/Flash90, חדשות


"הליכוד יכול להגיע גם ל-40 מנדטים"


השר לביטחון פנים דיבר גם על אביגדור ליברמן וההיכרות ארוכת השנים ביניהם: "הייתי מאוד קרוב לאביגדור ליברמן לפני 22 שנה בקדנציה הראשונה של נתניהו. הוא היה מנכ"ל המשרד ואני הייתי יועץ של ראש הממשלה. אני חייב לומר שהייתי המום מההחלטה שלו. לקחת את כל מדינת ישראל כולה לבחירות על נושא שאתה לא הצבת אותו כתנאי אחרי שאמרת שתמליץ על נתניהו ואז עוד להגיד שאולי תמליץ על גנץ...".

מה קרה לליברמן?
"אני חושב שיש לו החלטה אישית שהיא לא לאפשר שראש הממשלה והליכוד יהיו בשלטון. אני חושב שכל מי שימני מבין את זה".

כמי שמכיר את ליברמן אתה אומר שהוא קיבל החלטה להוריד את ביבי מהשלטון?
"חד משמעית כן. אני חושב שהוא ימליץ על גנץ או שהוא יעמיד תנאים..."

אז אתם בבעיה?
"לא. עדיין יש רוב ימני בציבור".

איך אתם מגיעים ל-61 בגוש?
"'הליכוד' יכול להגיע ל-40 מנדטים, לחרדים יהיו 15-17 ו'ימינה' עם 5-7 והנה הגעת ל-63 מנדטים".

ארדן דיבר על האפשרות בה גוש הימין לא מגיע ל-60 מנדטים: "הלחץ הציבורי יהיה גם על חלקים מ'כחול לבן' ללכת עם מי שהעם החליט שהוא רוצה בראשות הממשלה".

ליברמן ישראל ביתנו  (צילום: החדשות 12, החדשות12)
ליברמן ישראל ביתנו | צילום: החדשות 12, החדשות12


"'כחול לבן' זו מפלגת שמאל"

 

יש סיכוי שתלכו לממשלת אחדות?
"מה זה ממשלות אחדות?".

רוטציה בניכם לבין גנץ.
"מה פתאום. 'כחול לבן' זו מפלגת שמאל. הם חוברים רק ל'מרצ', 'העבודה' ולמפלגות הערביות ואנחנו לא נהיה תלויים במפלגה כזו בקואליציה. הממשלה תהיה ממשלת ימין ואם הם ירצו לא להפר את רצון העם, חלק מ'כחול לבן' יכול להצטרף. אנחנו לא פוסלים אותם". 

_OBJ

ארדן לא מסתיר את התמיכה שלו בהצבת מצלמות בקלפי ואף מבקר את עמדת היועמ"ש, "אני הייתי המום מעמדת משרד המשפטים והיועמ"ש. ועדת הבחירות דנה בכך כי הרי כולנו רוצים להיות נגד זיופים ולגרום לרצון העם להתממש בדיוק כפי שהוא. זה פשוט לא יאומן כי אני הרי המשרד לביטחון הפנים, אני ממן לכל העיריות מצלמות במרחב הציבורי שמצלמים הכל בכל מקום אז על איזה פרטיות מגנים? אנחנו לא רוצים לצלם מעל הפרגוד אז על מה מגנים? למשקיפים יש עיניים אז מה הבעיה שתהיה גם מצלמה שתתעד?".

כנשאל על האפשרות להצבעה דיגטלית שתחליף את שיטת הפתקים, ענה השר: "שמעתי את רשות הסייבר הלאומית וראיתי ניסיונות מצד גורמים חזקים להשפיע על תוצאות הבחירות דרך המחשבים. יכולים להיות הרבה אינטרסים בעולם להתערב בתוצאות של הבחירות בישראל ולכן עדיין צריך ללכת בשיטה הקלאסית".

ממפלגת ישראל ביתנו נמסר: "אביגדור ליברמן מכיר את גלעד ארדן הרבה שנים, עוד מאז שהיה עוזרו בליכוד בומשרד רה"מ והוא סבור שארדן יכול להיות אחת האלטרנטיבות הטובות לרשת את נתניהו בתור ראש הליכוד".