על רקע ההחלטות החדשות של קבינט הקורונה, שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון, התארחה הערב (שישי) בתוכנית של אופירה וברקוביץ' והגיבה על השיח שהיה אמש בנאום של רה"מ נפתלי בנט, שעיקרו היה נגד סרבני החיסונים.

"אני פחות מסכימה ומקבלת את השיח שהיה אתמול בנאום של בנט וגם בקבינט, אני לא אוהבת שמחרימים אנשים", אמרה שאשא ביטון. "רובנו פה מחוסנים, אנחנו מאפשרים לאנשים להתחסן, אבל החיסון הוא לא מטרה - הוא אמצעי אפקטיבי. אני רק ביקשתי שייקחו אחריות. גם סגן רה"מ, גדעון סער, אמר להם – 'חברים בואו נזכור שלא משנה מה התפיסה כאן, גם אלה שלא מחוסנים הם אזרחי ישראל'".

"אגב, לא כולם הם אנשים שבאידיאולוגיה שלהם הם לא מתחסנים", המשיכה שאשא ביטון. "יש אנשים שרפואית לא יכולים להתחסן, יש אנשים שמפחדים וגם זה בסדר. אז תעשו הסברה, תעודדו, אבל אל תשסו אנשים אלה באלה ותגידו מי שיתחסן שילך למי שלא מחוסן".

לא אהבת את זה.
"כאשת חינוך קשה לי, ואני הולכת להילחם במערכת החינוך בכל הנושא של אלימות, חרמות, שיימינג ותיוג של אנשים. יש לי קושי עם זה, וגם עם העובדה שדורשים מאנשים 100 ₪ לבדיקה לילדים בני 12-13 שלא התחסנו, ובלי זה הם לא יכולים להגיע למסיבות של חברים. בסוף צריך לראות איך מנהלים את זה בצורה מאוזנת ומגייסת, אנחנו צריכים את הציבור איתנו". 

יפעת שאשא ביטון על הקורונה והיחס ללא מחוסנים (צילום: מתוך "אופירה וברקוביץ", קשת12)
מתכוונת להילחם בחרמות. שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון | צילום: מתוך "אופירה וברקוביץ", קשת12

237 גנים, 39 בתי ספר נסגרו. זה מלא. השאלה – מה הורים כרגע הולכים לעשות?
"בחודש האחרון אנחנו נערכים לקראת הראשון בספטמבר, כשיש לנו משימה אחת - להכניס את הילדים לשגרת לימודים. התחלואה בקרב ילדים היא קלה יותר צריך להסתכל על זה בראייה לאומית ובאופן יחסי, איפה הם משלמים מחיר קשה יותר".

"התפקיד שלי כשרת חינוך הוא לדאוג לילדים במערכת החינוך בישראל", המשיכה שאשא ביטון, "לדאוג לבריאות הגופנית, הנפשית, וגם לקשרים החברתיים שלהם. יש עלייה של 25% במקרי תקיפה מינית בקרב ילדים בתקופה הזאת, עלייה של מעל 44% בטיפול בניסיונות אובדנות. חברים – זו לא בריאות. יש לנו תפקיד להגן על הילדים שלנו בכל ההיבטים. התפקיד שלנו הוא לאפשר להם מסגרת בטוחה".

מה עושים עם נושא ההטרדות המיניות?
"זה מזעזע ממש. יש תעודות יושר היום בתוך משרד החינוך, אבל זו עדיין לא חומת מגן של 100%. אני חושבת שצריכים להיות מבחני אישיות של כל מי שרוצה ללמוד הוראה".