אורלי לוי-אבקסיס התארחה הערב (שישי) אצל אופירה ברקוביץ' לראיון טלוויזיוני ראשון מאז שהודיעה כי לא תתמוך בממשלה צרה בתמיכת הרשימה המשותפת. "מי שטוען שעמיר פרץ מופתע או הופתע לא מכיר את מערכת היחסים בינינו. דעותיי היו ידועות לעמיר פרץ לאורך כל הדרך, שמתי אותן על השולחן ואמרתי אותן שלושה ימים לפני הבחירות פה אצלכם באולפן", טענה לוי-אבקסיס. "אמרתי שאני לא אשב בממשלה שנתמכת על ידי הקולות של המנהיגים האלו שתומכים בטרור. כשחתמתי בשם גשר על החיבור הזה, שמתי את העצמאות של גשר בראש כדי לא להיגרר אחרי תכניות של אחרים. כאשר שמתי את העצמאות, קבעתי חופש הצבעה טוטאלי בכל הנושאים".



ידעת למי חברת.
"גם הם ידעו, הרי בסופו של דבר הם חתמו על החוזה הזה עם ההעצמאות שלי בכל הנושאים, במיוחד בנושא הביטחוני. תהום פעורה ביני ובין מרצ, בין גשר למרצ. אמרנו וחזרתי וזה נשען על מחקרים וסקרים - היו לנו את כל הנתונים שהאיחוד הזה יבריח לנו מצביעים".

כשנשאלה על הקולות שטוענים שהיא בגדה במצביעים השיבה: "אני חושבת שזו חוצפה של אנשים. אני בניגוד לכל השאר אמרתי את דעתי  שזו טעות".

יו"ר גשר התייחסה גם לחיבור עם מרצ ואמרה כי מבחינתה -  החיבור נגמר. "אמרנו שזה חיבור טכני, שיום אחרי הבחירות אנחנו נפרדים. עמיר פרץ לא הופתע, יומיים אחרי הבחירות הייתי אצלו במשרד ואמרתי לו שכפי שהבטחנו, צריך לשים על שולחן שזה היה חיבור טכני ושמבחינתי נגמר החיבור עם מרצ. זכותו להחליט מה שהוא רוצה".

את נשמעת מאוד שלמה עם הצעד שלך, אבל לא היססת לרגע?
"הייתי בטוחה שזה לא יגיע למקום הזה".

עמיר פרץ, אורלי לוי אבקסיס, ניצן הורוביץ (צילום: דוברות העבודה-גשר-מרצ)
צילום: דוברות העבודה-גשר-מרצ

"מי שאומר שאח שלי סגר לי דיל עם נתניהו מקטין אותי כאישה"

"רק לפני חודש גם גשר וגם כחול לבן פנו בבקשה לפסול את מועמדתה של היבא יזבק בגלל ההתבטאויות המאוד קשות שלה. להגיד לאנשים האלו עכשיו המדינה או הממשלה תהיה בידיים שלכם לכל החלטה והצבעה? אני חושבת שזה חסר אחריות", הסבירה לוי. יש רגעים בחיים, גם של פוליטיקאים וגם של אדם בכלל שהוא אומר: 'כשאין אחרים שיעשו את המעשה, אולי אנחנו נשארו שם כדי לעצור את הרכבת והטירוף הזה'. אין לי שום בעיה עם אזרחי המדינה הערבים, אני חושבת שצריך לטפל בהם בכל הנושאים החברתיים. הפערים בין הפריפריה למרכז מתחדדים כאשר אנחנו מדברים על היישובים הערבים".

כברקוביץ' טען כי הוא מסכים עם לוי, היא הודתה לו ואמרה: "אני חושבת שזו התחושה של רוב העם. אנשים הרגישו שנעשה נס פורים. זה רק אומר כמה התחושה של הציבור הייתה שבאמת יש פה משהו מבזה קצת, משהו שפוגע במורל הלאומי. אנחנו לא מדברים על הערבים, אנחנו מדברים על תומכי טרור".

אומרים שאח שלך סגר דיל עם נתניהו ובתמורה הוצאת את עצמך מהמירוץ.
"לא, צריך להוריד את זה מהשולחן. מי שאומר את הדבר הזה הוא חצוף והוא מקטין אותי כאישה ואולי נתמך על ידי סטריאוטיפ של האח הגדול מהמשפחה המזרחית שאומר לאחותו תעמדי לסדר. אם מישהו חושב שבעמדותיי הפוליטיות מישהו מהמשפחה שלי מתערב הוא טועה. מי שחושב שהחיבור שעשיתי מצא חן בעיניי המשפחה שלי? בוודאי שלא, רק טיפש יחשוב שכן".

ראש הממשלה נתניהו על משבר הקורונה (צילום: חדשות)
בנימין נתניהו. אורלי לוי טוענת כי אין לה שום דיל איתו | צילום: חדשות

"אנשים כתבו שצריך לזרוק לי רימון לבית"

כנשאלה האם תמליץ לנשיא המדינה על בנימין נתניהו לראשות הממשלה ענתה לוי: "אנחנו לא בעת רגילה ולא בימים רגילים. הגיע הזמן שיבינו שזו העת לממשלת חירום לאומית. אני אומרת לשני המנהיגים תשבו ביחד, תמצאו את הפתרון ותשימו את כל העניינים בצד".

את יכולה להבטיח שאין לך ג'וב סגור בממשלה שלו?
"לא ניהלתי מסע ומתן. ההחלטה שלי הייתה נקייה, נטו לפי מה שאני מאמינה, לפי האמת שלי ולפי מה שנכון למדינת ישראל".

איפה אורלי לוי תהיה בממשלה הבאה?
"אם הייתה ממשלת מיעוט אורלי הייתה שרה בכירה חזקה, אבל לא רציתי להיות חלק מהדבר הזה. שמתי את הדברים על השולחן, עצרתי את הטירוף ואולי בהתנהגותי קירבתי באיזשהו אופן את ממשלת האחדות. בנקודה שהייתי צריכה לבחור בין קידמת הבמה בממשלה שנתמכת על ידי תומכי טרור היה לי ברור שזו לא אופציה".

התגובות למהלך היו קשות. מה עשו לך?
"השיח הכל כך מטונף הגיע מאנשים שהחזיקו בדגל המוסריות והתרבות. זה הגיע לכדי כך שאנשים לא מתחבאים, מצייצים בטוויטר בשמם או בתמונתם  ומדברים על כך שצריך לזרוק לי רימון לבית פעם ביום. את יודעת מה זה בשביל ילד לבוא לשאול את אמא אם צריך לסגור את התריסים בבית כדי שלא יקרה משהו? זה לא יפחיד אותי, מי שמכיר אותי יודע שאומץ זה לא משהו שחסר לי. בסופו של דבר זה היה המעשה המתבקש".

לסיום, לוי התייחסה לתפקודו של שר הבריאות יעקב ליצמן בטיפול במשבר הקורונה וביקרה אותו בחריפות. "זו בושה שמדינת ישראל לא הייתה ערוכה לאירועים שכאלו. הנהלים נקבעים תוך כדי תנועה זאת אומרת שלא הייתה תכנית מגירה והיערכות במדינה שיש בה סיכונים רבים. אני די בהלם שלא ידענו איך לפעול ולא הייתה תכנית עבודה".

 

תגובת כחול לבן: כחול לבן מבקשת להקים ממשלה רחבה מול נתניהו שגורר את ישראל לבחירות רביעיות. הרשימה המשותפת לא תשב בממשלה.

 

תגובת מפלגת העבודה: השיחה הראשונה בין עמיר פרץ לאורלי לוי אבקסיס התקיימה כשלוש שעות לאחר הודעתה החד צדדית. היא הייתה מיודעת ושותפה לכל המהלכים לפני הבחירות ואחריהן ודווחה באופן רציף על המגעים עם כחול לבן ועל המאמצים להקים ממשלה חדשה בתמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת ולא הביעה התנגדות בשום שלב.

 

תגובת מרצ: אורלי לוי משקרת, אם היא חשבה כך לפני הבחירות היה עליה לומר זאת גלוי לציבור ולא להוליך שולל מאות אלפי מצביעים. הבטחנו בקמפיין המשותף שלוי הייתה חלק ממנו להמליץ על גנץ ולהיות חלק ממשלה הנתמכת על ידי הרשימה המשותפת. לוי אמרה זאת גם בקולה.

 

 

תגובת משרד הבריאות: החלטות משרד הבריאות מתקבלות בשיקול דעת ובידי אנשי המקצוע, תוך מדיניות אחראית ושקולה של שר הבריאות ליצמן ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב במטרה להגן על אזרחי ישראל ולדאוג לבריאותם.