מי שהיה עד לא מזמן מנהיג מחנה השמאל מרכז הבלתי מעורער, יאיר לפיד, מוצא את עצמו כבר תקופה ארוכה יורד בסקרים, כשמולו בני גנץ, שנוסק בסקרים ועוקף גם את מפלגת השלטון המכהנת. בריאיון ל"אופירה וברקוביץ' יו"ר האופוזיציה הגיב לירידה במנדטים והיריבות מול גנץ: "הייתי כבר מספר שתיים ושלוש ומספר אחד. יגיעו הבחירות ונתקן את זה. בני גנץ הוא השותף שלי"

אך מי שלפיד מדבר עליו כשותף, הוא גם היריב הכי גדול שלו בתוך המחנה של השמאל מרכז. "יש בפוליטיקה הרבה פעמים אנשים במקום להיות נגד היריבים שלהם הם נגד מי שעומד לידם, הם אומרים 'הוא רב איתי על קולות בוא נהיה נגדו', אני אף פעם לא נפלתי לזה".

"מה שמסוכן למדינת ישראל זה מה שבן גביר עושה, ומה שאורית סטרוק עושה וההתפרעויות האלה ויוקר המחייה וריסוק החיים של אנשים. לא מי שנמצא איתי במחנה הליבראלי שגדל למה שהוא צריך להיות, עובר אותי לרגע בסקרים, בזה נטפל".

יכול להיות שתתאחדו?
"אני לא חושב, זה שתי מפלגות שונות"

במה?
"יש עתיד היא מפלגה של 12 שנה שהגדירה מחדש את המרכז הישראלי. היא מדברת במונחים של דת ומדינה. לא להיכנע ולהבין שחופש דת זה גם חופש מדת".

מי יחליף את אורנה ברביבאי ביש עתיד?
"מאיר כהן, הוא מספר שתיים".

נראה שאתה בירידה, מה קרה לך בסקרים?
"תמיד כמישהו אומר דברים שלא נעים לשמוע יש לזה מחיר בסקרים, אבל מישהו היה צריך לעמוד על הגבעה ולהגיד שקורה דבר נורא כשהתחילה המהפכה המשפטית. עשו את זה אנשים נפלאים במחאה, אבל לא בתוך המערכת הפוליטית. זה לא שידעתי, אמרתי לח"כים ולצוות שיהיה לזה מחיר, אבל יש לנו תפקיד להגיד לחברה הישראלית שהם רוצים לפרק את הדמוקרטיה".

זה פגע בך פוליטית.
"זה פגע בי פוליטית, אבל אני בא מבית של ימין. אבא שלי היה איש של בגין, אני מפלגה לאומית ליברלית כמו הליכוד. כשאתה אומר הליכודניקים זה היום שתי מפלגות עם שם אחד, יש שמה הרבה אנשים שלגמרי מבינים על מה אנחנו מדברים. הם לא מבינים איך יכול להיות שממשלה שמגדירה את עצמה ימין, לא מטפלת בביטחון וביוקר המחייה. ממתי הליכוד זה מפלגת לווין של בן גביר? מצביעי הליכוד לא יחזרו, הם יודעים מתי מזלזלים בהם, הממשלה מזלזלת בחיים שלהם ובכיס שלהם".

יאיר לפיד (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)
"תמיד כמישהו אומר דברים שלא נעים לשמוע יש לזה מחיר בסקרים" | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

כולם מודאגים כלכלית וביטחונית.
"יש פה התפרקות גמורה, כל מי שהלך לעשות היום קניות בשבת, כנראה יושב בהלם על הספה מהמחירים. אני מסתכל חצי שנה אחורה כשהייתי ראש ממשלה, בחצי שנה שלי היו 12 הרוגים מטרור, בדצמבר היו אפס, הצלחנו להוריד את זה. בחצי שנה שלהם יש 28 הרוגים, יותר מכפול. אנחנו הורדנו את הנרצחים ב17 אחוזים ועכשיו זה עלה ב-300 אחוזים. אנשים מפחדים לצאת מהבית, הכל מתפרק. ובעיקר לא אכפת להם".

"בתקופתי רצו להעלות את מחירי הלחם, אז עשינו עוד ועוד ישיבות למצוא פתרונות. הממשלה השבוע עשתה ישיבת חירום, אתם יודעים על מה? על מינוי פוליטיים לרבני ערים. על זה הם עשו ישיבת חירום. זו התפרקות וזה חוסר אכפתיות. לא אכפת להם מאנשים. הליכוד הפך לאיזה מפלגת לווין של כל הקיצוניים. מתפרעים מתנחלים קיצוניים מול חיילי צה"ל ולא אכפת להם".

מה אתה חושב שיקרה?
"זה לא יחזיק. אני יושב עם חברי הקואליציה בבניין, הם שונאים אחד את השני והם יודעים שלא מצליח להם כלום".

אבל סמוטריץ' שר האוצר, בן גביר שר לביטחון לאומי, אין להם מה להפסיד.
"בן גביר הוא לא שר, הוא ליצן. אנשים נרצחים, אין ביטחון לאף אחד. הדבר הזה שהוא הוציא הודעה למפכ"ל שהוא מדיח אותו, כששבתאי יושב ליד המיטה של אח שלו שעובר ניתוח מסובך בראש, זה לא להיות בן אדם, הם לא בני אדם. בגלל זה זה לא יחזיק, הם לא אוהבים אחד את השני".

ראית את העדות של מילצ'ן?
"גם בעדות שלי וגם בעדות שלו יצא שהסברתי כל הזמן את האמת. מילצ'ן ישב שמה ואמר: 'תראו, לפיד מאז שנכנס לפוליטיקה לא היה מוכן לקחת כלום', ככה זה צריך להיות, ממתי קבלת מתנות הפך לנושא לדיון?".

אתה חושב שהתיקים קורסים?
"אני חושב שבית המשפט יחליט. ממה שמומחים אומרים, התיקים לא קורסים. אבל זה לא משמח אותי, לא הייתי רוצה לראות אותו הולך ככה. אני רוצה לנצח אותו בקלפי, זה שראש ממשלה עומד לדין זה לא דבר משמח למדינת ישראל. זה מפרק אותנו לאט לאט וכדאי שזה ייגמר".

מה אתה אומר על התקציבים לחרדים?
"אני רוצה לדבר על זה בזהירות. אני נזהר מפני שכל פעם שאומרים משהו נגדם אומרים 'אנטישמיות'. התנ"ך הוא חלק מחיי ואני רוצה לחיות במדינה יהודית. אבל יש דבר בסיסי, לא יכול להיות ששר השיכון אומר שהוא דואג רק לדיור מוזל לחרדים, אין דבר כזה. או שאתה שר של כולם או שלא תהיה. העובדה שהם אומרים שהם לא רוצים ללמד את הילדים שלנו לפרנס את עצמם".

למה אתה לא תקיף איתם כמו שאתה תקיף עם בן גביר וביבי?
"הכי נוח להם אם הדיון יתנהל אם אתה כן אנטישמי או לא אנטישמי. אבל מה שאני אומר עכשיו הוא הרבה יותר מסוכן מבחינתם, לימודי ליבה, דיור והשוויון בנטל. למה הילדים שלי הולכים לצבא ושלהם לא?".

ראש הממשלה נתניהו ואריה דרעי בישיבת סיעה של ש"ס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
"אני נזהר מפני שכל פעם שאומרים משהו נגדם אז אומרים 'אנטישמיות'" | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בודקים אפשרות לחקור את יאיר גולן ואהוד ברק על קריאות למרי אזרחי.
"גם צביקה פוגל אמר שאני צריך להיזרק לכלא. לא צריך הרבה הוכחות בשביל לראות שחברי הקואליציה לא יודעים מה זה מדינה דמוקרטית או חופש ביטוי, הם פיתחו איזה שיטה שהם גם בממשלה גם בשלטון והם כל הזמן מתבכיינים על מר גורלם".

"השבוע למשל העברתי כנס בנתניה ומפגינים של הליכוד ניסו לפוצץ את האירוע, אז אמרתי לקהל שאנחנו לא יכולים כל שבוע להפגין בעד דמוקרטיה ואז כשהם אומרים משהו שאנחנו לא אוהבים לשמוע, אז לסתום להם את הפה. אז אמרתי להם שאפשר לדבר ושהם יכולים לשאול שאלה ושאני אשמח לשמוע אותם".

מה אתה אומר על המרי אזרחי שקורא לו אהוד ברק?
"מותר לעשות כל דבר שהוא איננו אלימות, ואני נגד סרבנות. אבל יש מתחם רחב שאפשר לעשות מחאה וזה מה שעושים פטריוטים מופלאים שעטופים בדגל ויוצאים לרחובות".

מה אתה חושב על יריב לוין.
"יריב בשבועות האחרונים עולה לדבר בכנסת ומקבל התמוטטות עצבים מול עיני האומה, לא יודע מה זה משרת מבחינתו. הוא תוצר של משהו אחר, הממשלה הציבה כל אדם קיצוני בתחום שהוא קיצוני בו. כל השנים ידענו על יריב שבנושא המשפטי הוא פנאט גמור, אף אחד לא לקח אותו ברצינות".

המהפכה המשפטית מתה?
"לא, אנחנו בשיטת הסלמי. מה שהם מנסים עכשיו להעביר על עילת הסבירות, זה חלק מהמהפכה המשפטית, זה לא קשור בשום צורה למה שדיברו בבית הנשיא, זה שקר גס. אם זה יעבור הם יוכלו למנות מחר יועמ"ש מטעמם שיבטל את תיקי נתניהו".