ביום ראשון המשק ייפתח אחרי שבועות ארוכים של סגר: הקניונים, חדרי הכושר, בתי המלון ואירועי התרבות והספורט ייפתחו למחוסנים ומחלימים בלבד בהצגת תו ירוק ותלמידי כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב יחזרו למוסדות החינוך.

לצד זאת פרויקטור הקורונה, הפרופ' נחמן אש, מזהיר כי הקורונה ממש לא מאחורינו. "את השנה הקרובה נעבור עם הקורונה. היא איתנו לעוד הרבה זמן", העריך הפרויקטור ב"אופירה וברקוביץ'", "מקווה שככל שנתקדם עם החיסונים ושיעור המתחסנים באוכלוסייה יהיה גבוה, יהיה יותר קל. עם זאת, עדיין נצטרך ללכת עם מסיכות ולשמור על ריחוק. הקורונה תהיה מחלה שנחיה איתה, לא יודע אם כמו שפעת - אולי כמו חצבת. מקווה שהיא לא תשפיע על חיינו לאורך הרבה זמן".

שר האוצר ישראל כ"ץ העריך לאחרונה כי הסגר השלישי שזה עתה הסתיים היה הסגר האחרון בהחלט. פרופ' אש לא בטוח בכך כלל. "לצערי אי אפשר להבטיח שלא יהיה סגר רביעי. כ"ץ לא דיבר שטויות, אבל זו הייתה יותר משאלת לב", אמר אש, "זה תלוי בנו, בכולנו. ביום ראשון אנחנו פותחים את המשק ואם נתנהג באחריות, נשמור על ההנחיות ולא נתקהל ונחגוג בפורים כמו בשנים עברו, אז לא יהיה סגר".

מה עם תלמידי כיתות ז' עד י'? שכחו אותם.
"היו לנו דיונים מאוד קשים על זה לאורך השבוע. עם המוטציה הבריטית אין לנו ניסיון במערכת חינוך פתוחה, בבריטניה סגרו את כל מערכת החינוך בגלל הדבקות רבות שם. אנחנו רוצים לעשות את זה בהדרגה ולראות מה קורה, למען בריאות הילדים וכדי לעשות את הדברים באחריות. בעוד שבועיים תלמידי ז' עד י' יחזרו".

חיסון (צילום: Yuri Dondish, Shutterstock)
"לא מעוניינים בחוק שיחייב להתחסן". פרופ' נחמן אש | צילום: Yuri Dondish, Shutterstock

מה דעתך על חוק שיחייב את האזרחים להתחסן?
"אנחנו לא מעוניינים בחובת חיסון ובחוק שיחייב כל אחד להתחסן. יש כאלה שבוחרים שלא להתחסן, ואותם אנחנו צריכים לתמרץ. כדאי מאוד שכולם או שמרבית האנשים יתחסנו, זה מאוד חשוב לנו ולכן אנחנו עושים את כל הצעדים בשביל זה".

אתה יכול להרגיע את אותם אנשים שמפחדים מהחיסון?
"קראתי היום סקר ש-10% מאלה שלא רוצים להתחסן אמרו שהם מעדיפים להידבק בווירוס מאשר להתחסן. אני לא מבין את זה, בעיניי זה הזוי. זה או לקבל וירוס עם הרבה מאוד חלבונים ותהליכים והשפעות שהוא עושה לנו בגוף, או לקבל חלבון אחד מתוך הווירוס הזה. אנחנו יודעים שזה לא עושה נזק".

לקראת חג פורים, במשרד הבריאות חוששים מפני ההתקהלויות והחגיגות שעלולות לייצר הדבקה משמעותית וזינוק בתחלואת הקורונה. "אני חושש מאוד מפורים, אבל אגיד למה לא עשינו סגר בחג. אני חושב שעכשיו צריך לעשות את הדברים אחרת עם הציבור. היינו בסגר מאוד ארוך וקשה, אמון האנשים בסגר הלך וירד. אנחנו רוצים לייצר עכשיו אמון בהתנהגות האנשים, גם בלי סגר", הסביר הפרויקטור.

מה ימנע מצעירים לצאת לחגוג בפורים? הם פחות ממושמעים.
"המחלה יכולה להיות קשה וארוכה, גם לצעירים. הדבר הכי נורא שיכול לקרות זה אם תהיה התפרצות. נצטרך שוב לחזור לסגר, זה נורא. יש חוקים ברורים - אסור שיהיו מסיבות והתקהלויות בחג, יינתנו קנסות. גם במגזר החרדי הרבנים יצאו בקריאות ובהנחיות מאוד ברורות וזה בידיים שלהם. הם משתפים פעולה ורוב הציבור החרדי נוהג באחריות".

עדלאידע ברחובות (צילום: דוברות עיריית רחובות)
"הדבר הכי נורא שיכול לקרות זה אם תהיה שוב התפרצות". פרופ' נחמן אש | צילום: דוברות עיריית רחובות

על אף שבגלל הבחירות שבפתח הדיונים בישיבות הממשלה הפכו באחרונה לכלי ניגוח פוליטי בין השרים, פרופ' אש לא מצטער שהסכים לתפקיד הפרויקטור: "חששתי בהתחלה, אבל ידעתי למה אני נכנס. הבנתי את גודל המשימה וחשיבותה ולא הייתה לי הרבה התלבטות. אני לא מתחרט שלקחתי את התפקיד, מרגיש שאני מצליח להשפיע, גם אם זה לא קל. זה תפקיד אינטנסיבי מאוד עם אחריות מאוד גדולה".

עד כמה ההחלטות שמתקבלות הן נטו לטובתנו ולא פוליטיות?
"אני עושה את המאמצים הכי גדולים שלי שזה יהיה נטו לטובת עם ישראל ומדינת ישראל. אנחנו כרגע בתקופה מורכבת של לפני בחירות אז יש דיונים קשים, אבל אני חושב שבסופו של דבר במבחן התוצאה זה בסדר".

לפי הפרסומים הבוקר, אתה מיועד להחליף את פרופ' איתמר גרוטו בתפקיד המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. זה נכון?
"לא באתי בשביל ג'וב, אני כל כולי בתפקיד הפרויקטור ולא מסתכל קדימה לתפקידים אחרים. לא יודע אם אחליף את גרוטו, יש סיכוי כזה, זה אחד הדברים שמעניינים אותי ואני שוקל אותם, אבל זה לא הדבר היחיד".