שמירה על אורח חיים בריא יכולה להיות אתגר, אבל זה מסע שכדאי לצאת אליו: על ידי ביצוע שינויים קטנים בהרגלי היומיום, כל אחד ואחת מאיתנו יכולים ליהנות מתחושת סיפוק ולשמור על הבריאות. בין אם זה באמצעות תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה, או מציאת דרכים להפחתת מתח - ישנן דרכים רבות להגיע אל היעד.

"התמדה היא הכלי הכי חשוב, שזה אומר לעשות דברים באופן רציף כל יום ויום, לא משנה כמה הדבר קטן", מצהיר גיל מרנץ, זוכה העונה השנייה של נינג'ה ישראל והבעלים של האקדמיה לנינג'ה. "אם למשל נתרגל להגיד לעצמנו מילה חיובית אחת ביום, כל בוקר, אחרי 10 שנים זה כבר יהיה חלק מאיתנו - ולא משנה איזה יום קשה היה לנו".

שאף אחד לא יוציא אתכם מהשלווה

"שמירה על אורח חיים בריא היא דרך חיים", אומר רוני קפלנסקי, בעצמו נינג'ה מנוסה ובעל הישגים. "וממש לא משהו שחשוב רק לספורטאים מקצועיים".

"למעשה, עוד לפני תזונה ופעילות גופנית, יש את הפקטור הנפשי והמחשבתי", מסביר מרנץ. "לפני שעושים משהו ביום יום, מתחילים במחשבות שעוברות לך בראש. אם הן יהיו חיובית, גם המשך היום יהיה טוב".

"אם אתה מפתח לעצמך דיאלוג פנימי, בריא וחיובי, אפשר לעבור כל מכשול. ברגע שאתה מבין שאתה בוחר איך להגיב לכל מאורע שקורה סביבך – אתה מבין איזה כוח יש לך ואתה לא מוכן לתת אותו לאף אחד אחר".

"ניקח לדוגמא מצב מבאס שבו שוטר תנועה עצר אותך ונתן לך דוח. בדיוק ברגעים כאלה אתה בוחר איך להגיב: האם זה יבאס אותך וישפיע עליך למשך כל היום, או שזה בסדר ותעניק לזה מקסימום דקה או שתיים לפני שתמשיך הלאה. במילים אחרות, אף אחד מלבדנו לא צריך שיהיה לו את הכוח להוציא אותנו מהשלווה שלנו", אומר גיל.

"עדיף לעשות משהו קטן 10 שנים, מאשר משהו גדול לשנה אחת"

אבל מאיפה מתחילים? פחות רלוונטי, כי גיל ורוני מסכימים שהכלי הכי אפקטיבי הוא התמדה: "צריך לזכור שאורח חיים בריא זה אורח חיים – לא דיאטה שהיא לפרק זמן מוקצב, אלא פור-לייף. אם המטרה היא לשנות הרגלים ולייצר אורח חיים מסוים, לכמות זמן הגדולה ביותר שאני יכול, אז עדיף לעשות פעולות קטנות בהן אני יכול להתמיד ולהמשיך".

ההזדמנות השנייה של גיל מרנץ על המסלול (צילום: מתוך "נינג'ה ישראל 2021", קשת12)
האם הוא יצליח להתעלות על עצמו אחרי הדרמה? | צילום: מתוך "נינג'ה ישראל 2021", קשת12

"גם מבחינת פעילות גופנית, צריך פשוט לעשות אותה: לא משנה כמה קטנה היא, חשוב להתמיד בה. זה יכול להיות תנועה קלה, לצאת לרוץ, נשימות או חדר כושר, אפילו רק ל-10-15 דקות ביום", אומר גיל.

"גם לדעתי הדברים החשובים הם לעשות פעילות מינימאלית, כמו הליכה או אפילו דברים קטנים ויום יומיים – לשים את הרכב קצת רחוק יותר ואז לקום וללכת למשרד, במקום לנסוע איתו עד החנייה", ממשיך רוני. 

"בטווח הארוך זה כמובן משתלם: אם לא שומרים על אורח חיים בריא, מפסיקים לעשות דברים שאוהבים – לא רק לשחק כדורגל או כדורסל, אלא אפילו לשחק עם הילדים", מגלה קפלנסקי.  "הסוד הוא להתחיל באיזי ובהדרגתיות, אחרת מהר מאוד נמצה את זה ולא נעשה יותר מדי".  

"אני חושב שהדבר שהכי עוזר להתמדה הוא לאהוב את מה שאתה עושה: אז אם אני שונא לרוץ, לא משנה כמה אני אגיד לעצמי לרוץ, כנראה שבשלב מסוים כבר לא אעשה את זה", מוסיף גיל.

"צריך להחליט מה אני אוהב ולהתחיל בצעדים מאוד מאוד קטנים. גם אם לעומת זאת אני כן אוהב לרוץ, אני לא אתחיל ב-10 ק"מ. אני אתחיל ב-500 או 1,000 מטר ביום ולמחרת אוסיף קצת יותר, וכן הלאה וכן הלאה. צריך להתחיל בקטן כי המטרה העיקרית היא להמשיך ולעשות – לא לעשות וזהו.

"בסופו של דבר, הרבה יותר חיוני שנעשה משהו קטן במשך 10 שנים, מאשר משהו גדול למשך שנה אחת בלבד".

הדרך לאורח חיים בריא עוברת בתזונה ובמים מינרליים

החדשות הטובות הן שאותם הרגלים שעובדים לטובתנו בניסיון לשמור על שגרה של פעילות גופנית ואורח חיים בריא – רלוונטיים גם בכל מה שנוגע לתזונה ובעיקר שתיית מים מינרליים.

"דבר ראשון עדיף להוציא מהבית משקאות מעובדים, כדי שלא יהיה את הפיתוי. דבר שני זה להבין כמה מים עוזרים לנו", מסביר גיל.

"התזונה שלנו צריכה להיות יחסית בריאה וכדאי לשלב פירות וירקות כדי לתת לגוף ויטמינים", ממשיך רוני. "ברגע שהגוף בריא, אתה יותר ערני במהלך היום וגם לא נפצע. אבל צריך עדיין לשלב דברים שאנחנו אוהבים, גם אם זה ג'אנק פוד ודברים כאלה, כדי לא 'ליפול' או לרצות 'לפצות' ולמצוא את עצמנו עם כמויות גדולות יותר ממה שהיה לפני כן. עם זאת, ברור שזה צריך להיות במינון יותר נמוך וכמובן בחוכמה".

"חוץ מזה, יש המון כמה הסברים לגבי החשיבות של המים. קודם כל, ברגע שלא נשתה מספיק מים, השרירים מיד נחלשים וזה גורם לפציעות ולעייפות. בעצם נתדרדר מהר מאוד ולכן חשוב ספורטיבית לשתות הרבה מים כדי להרוות את הגוף".

רוני קפלנסקי מתמודד ב"נינג'ה ישראל" (צילום: נינגה ישראל, קשת12)
צילום: נינגה ישראל, קשת12

"במקרים מסוימים, כמו אצל אנשים שמתמודדים עם עודף משקל, יש למים השפעה משמעותית: לפעמים צמא נתפס כרעב, אז אנחנו אוכלים כי אנחנו רעבים. אבל אם נשמור על כמות מים נכונה לאורך היום, נהיה פחות רעבים ויהיה קל יותר לשמור על תפריט מאוזן".

"עם החורף קצת קשה יותר לצרוך מים, אז אני דואג שתמיד יהיו לי מים זמינים בטמפרטורת החדר, כי לא כיף לשתות אותם קרים מדי", מספר גיל. "חוץ מזה, אני משתדל לשתות כוס וחצי של מים על הבוקר, עוד לפני שאני עושה כל דבר אחר, כדי להפעיל את המערכת. אחרי זה, אני מנסה בכל הפסקת שתייה לשתות 2 כוסות מים מינימום. זה מין הרגל שאימצתי והוא מגדיל אוטומטית את כמות המים שאני צורך ביום".

* התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.