נתחיל מעובדה שאולי לא ידעתם – חלבוני הגוף שלנו שוקלים בערך 12 ק"ג ולפחות מחציתם שייכים לחלבוני השריר, כתלות במשקל, גובה ומין כמובן. לכן גם עלינו לדאוג שבתהליך דיאטה למטרת ירידה במשקל לא נפגע בשרירי גופנו, שכן הם חשובים לתפקודים שונים.

על מנת להבין את משמעות הביטוי 'חלבון איכותי' או 'חלבון מלא' חשוב להסביר ממה מורכבים החלבונים. חומצות אמינו אלו הן המולקולות שמהוות אבני הבניין של החלבונים. ישנן כ-20 חומצות אמינו סך הכל הבונות את כל סוגי החלבונים.

לדוגמה, האינסולין שכולנו מכירים הוא חלבון הבנוי מרצף של 51 חומצות אמינו, ואילו ההמוגלובין מורכב מ-574 חומצות אמינו. סיבכנו אתכם? בואו נעשה סדר.

DIAAS – תו התקן שכולנו רוצים לעקוב אחריו

בשיחה עם יאיר להב, דיאטן קליני ופיזיולוג מאמץ, גילינו ש"ישנן 11 חומצות אמינו שהגוף שלנו יכול לייצר בעצמו, אך את ה-9 הנותרות עלינו לצרוך מהמזון". בנוסף, להב מבהיר שחומצות האמינו שמגיעות מבחוץ נקראות 'חומצות אמינו חיוניות' ותפקידנו הוא לספק לגוף שלנו את אבני הבניין הנדרשות לו.

אם כן, השתכנעתם שאתם רוצים לצרוך חלבונים לתמוך בבניה של חלבוני הגוף. אבל איך, או יותר נכון מה כדאי לאכול על מנת לספק לגוף את כל מה שצריך? "תו התקן DIASS מדרג את כל החלבונים במזונות לפי יכולתם לתמוך בגדילה והתפתחות הגוף, על פי היחס בין חומצות האמינו השונות, ולפי יכולת הגוף לעכל ולספוג את החלבונים", מסביר להב.

"אז לפי תו התקן המדובר, החלבונים האיכותיים ביותר נמצאים במזונות מן החי. אילו מזונות? במוצרי חלב, ביצים, בשר, בגבינות וביוגורטים עשירים בחלבון תמצאו את החלבונים בעלי האיכות הגבוהה ביותר".

טבעונים? יש לנו פתרון עבורכם

אם אתם טבעונים, וגם אם לא, ההמלצה היא פשוטה – שילוב מנצח! יאיר להב מסיים בהמלצה: "שילוב של מגוון מזונות בתפריטנו, כמו קטניות דוגמת עדשים, טופו, אפונה, שעועית וגרגירי חומוס, ושילוב דגנים דוגמת אורז, בורגול ופסטה, יספק לכם את שלל חומצות האמינו שהגוף צריך ובכך תוכלו להבטיח צריכת חלבון איכותי.

בקיצור, מצאו את המזונות העשירים בחלבונים, וודאו כי מדובר בחלבונים איכותיים ודאגו כי הם יהיו זמינים לכם באופן קבוע, כך שתמיד יהיה לכם מה לשלוף.

 

 * התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.