"בשנת 2019 נסעו ברכבת כ-70 אלף נוסעים, וההשערה היא כי בשנת 2040 צפויים להיות כ-300 מיליון נסיעות, ולצמיחה הזאת חשוב להתכונן כראוי", מצהירים ברכבת ישראל, ואיך בדיוק עושים את זה? על ידי פיתוח משמעותי של תשתיות המסילה ושילובן של טכנולוגיות חדשות, כמו מהפכת חשמול שצפויה להשפיע על כל אחד ואחת מאיתנו, הרבה יותר מכפי שתיארתם לעצמכם.

"בדיוק כמו שאנשים מתעניינים היום ברכב חשמלי כמו 'טסלה', כך גם הרכבת רוצה להעמיד על הפסים ציוד חדיש, קרונות וקטרים, ולהתאים את עצמה לקדמה", אומרים ברכבת.

תהליך חשמול ברכבת ישראל מעביר את כל מערך הרכבת ממערכת המבוססת על דיזל למערכת המבוססת על חשמל. ולמה בכלל חשמל עדיף? מכל כך הרבה סיבות: קודם כל, כדי להיפטר מטכנולוגיה מיושנת, מזהמת, הסובלת מתקלות רבות. שנית, כולנו מרוויחים נסיעה מהירה יותר, חלקה יותר ועמידה בזמנים. שלישית, הנעה חשמלית איננה פולטת מזהמים ורעש, וטובה לאין שיעור לסביבה ביחס לדיזל.

"מצמצמים שירות היום באופן זמני כדי לשפר את העתיד"

אבל עם כל הרצון להיות בקו אחד עם הקדמה ולשפר את חווית הנוסע, לפעמים יש מחירים שאנחנו הנוסעים צריכים לשלם. נכון שלפעמים תנועת הרכבות מופסקת בימים ושעות מסוימות או שהרכבות מגיעות בתדירות נמוכה יותר? אז עכשיו אנחנו יודעים שיש סיבה מוצדקת.

זיו לוי, מנהל אגף תשתיות חשמול והאחראי על כל מערך החשמול של רכבת ישראל מוסיף ש"על מנת לחשמל את הפסים יש מספר תהליכים שצריכים להתרחש בתשתית עצמה, בין אם מדובר בחפירת בורות והקמת עמודי חשמל לגובה ובין אם מדובר בשימוש בכלים שעובדים ממש על המסילה".

"כאשר יש שתי מסילות, אנחנו מאד משתדלים להפסיק את פעילותה של מסילה אחת בלבד כל פעם רק אחת, וכך אנחנו ממזערים את השינויים בלוח הזמנים של הרכבות. אנחנו לא עובדים על חשמול הרכבת בשעות השיא כמו ראשון בבוקר, אלא בעיקר בלילות, ובשבתות ובחגים".

"לפעמים אין לנו ברירה ואנחנו צריכים לעבוד על מסילות שאין להם מסילה מקבילה, או על קווים סואנים. אנחנו מודעים לשינויים והעיכובים בעקבות כך, אבל המטרה שווה את הקושי".

נסיעה מהירה כמעט פי שניים

למרות הקושי כיום, אין חולק על היתרונות של תהליך החשמול. כך לדוגמה חשמול המסילה מהרצליה ועד אשקלון יגרום בראש ובראשונה לנסיעה חלקה, שקטה וללא זיהום אוויר. מזיהום האוויר כרגע סובלים גם נוסעי הרכבת, גם הממתינים על הרציפים וגם האזרחים כולם, וכל זה עומד להשתנות.

הדבר השני והמורגש עוד יותר שמרוויחים, הוא שיפור בשירות בדגש על עמידה בזמנים, נסיעות קצרות יותר והאצות והאטות חלקות יותר. לפי אבי זלמן, ראש מנהלת החשמול, "על מנת להצטייד בקרונות וקטרים העומדים בתווי תקן מחמירים וחדשניים, ובציוד חדשני המאפשרת למשל לנוסע שנמצא בקרון או על הרציף להתעדכן במידע עכשווי על מצבה של הרכבת, אנחנו חייבים להכין את התשתיות בארץ להסעתו של ציוד כל כך מתקדם".

רשימת הכלים החשמליים הפועלים כיום, ישולבו ביתר שאת בעתיד מרשימה: מדובר על 62 קטרים חשמליים, 60 יחידות חדשות של קרונועים (קרונות עם מנוע, ללא צורך בקטר) והסבה לחשמל של 300 הקרונות האדומים שמוכרים לנו. בנוסף, המעבר לרכבת חשמלית תאפשר לעמוד בתקנים המתקדמים ביותר, למשל בכל הקשור בנגישות לבעלי מוגבלויות

"אמין יותר, מדויק יותר, ירוק יותר"

מה שעוד נדרש על מנת לסיים את התהליך הוא הקמת תחנות השנאה (אלו שממירות את החשמל שמגיע מחברת החשמל לחשמל שמתאים להנעה של הרכבת) ותחנות שמטפלות בתקלות. לדברי זלמן, "מוקמות כיום כ- 15 תחנות השנאה ומספר רב של מוקדים המסוגלים לתת מענה מהיר ויעיל ותקלות, כך שהשירות השוטף לנוסע יהיה אמין יותר, מדויק יותר, ירוק יותר".

"בגלל שהמדינה שלנו כל כך קטנה והמרחק בין התחנות הוא קצר, המהפכה שעומדת להתרחש מתאימה לנו בול", מסכם מתן. "חשמול הרכבת הוא עבודה קשה וסיזיפית גם לעוסקים בעניין, וגם לנו, האזרחים הפשוטים שמחכים בחוסר סבלנות. אבל בשורה החתונה, זה הולך להשתלם לכולם. אז, כן, שווה לחכות".