בחנוכה האחרון הבינו עשרות אלפי משפחות בישראל מה הדרך הכי קלה, נוחה ונעימה להתנייד עם הילדים: רכבת ישראל. "אם ביום רגיל יש ברכבת 260 אלף נסיעות, בימי חנוכה מנינו 300 אלף נסיעות", מספרים ברכבת ישראל. "התגבור דרש מאיתנו להוסיף עוד קווי רכבת ובאמת הפעלנו בימי חנוכה עוד 20 רכבות לשירות הציבור, למניעת העומס. זה כמובן הוכיח את עצמו".

נסיעה ברכבת ישראל היא אלטרנטיבה מושלמת לפקקים. ייתכן וזה מאחר ונפתחו לאחרונה קווים חדשים כמו ירושלים ובית שאן, ייתכן שזה בגלל הפקקים בכבישים והתנועה האיטית, וייתכן שזה בכלל עניין כלכלי - אבל העובדה היא שמשפחות רבות בוחרות ברכבת ישראל. עכשיו רק נשאר להבין איך עושים את זה נכון.

כך תכינו את הילדים לחוויה

כמו תמיד עם משפחה וילדים, הדגש העיקרי הוא נושא הבטיחות. מור ארבל, נשוי + 3 בעצמו, ראש צוות פקחים ברכבת ישראל, מסביר: "ראשית, כמו שמכינים את הילדים לחציית כביש, חשוב להכין אותם לסביבת הרכבת", הוא אומר.

על הרציפים יש גם עומס של אנשים ולפעמים רכבות מהירות עוברות תוך שהן מושכות את תשומת הלב של הזאטוט המתלהב. לכן חשוב להדריך את הילדים להישאר תמיד צמודים למבוגר האחראי עליהם. בנוסף, גם כשנכנסים ויוצאים מהרכבת, לא לתת לילדים להישאר מאחור או לרוץ מלפנים אלא להחזיק להם ידיים ולעבור את מפתן הרכבת יחד.

אם אתם מגיעים עם עגלה או כסאות גלגלים, לא כדאי לנסות ולהעביר אותם במדרגות הנעות – בכל תחנה ישנן מעליות ייעודיות לכך וחבל שלא להשתמש בשירותים שנועדו במיוחד בשבילכם.

בנוסף, מסביר מור, ישנם צוות של פקחים ודיילים גם על הרציף וגם בתוך הרכבות, והם כולם שם לשירות הנוסעים, בודדים ומשפחות, צרכים רגילים או בקשות מיוחדות. כך שאם אתם מרגישים טיפה אבודים, תמיד יש לכם לאן לפנות.

"הכי חשוב - לא לעבור את הפס הצהוב"

לשאלה האם זה לא מסובך להגיע עם כל המשפחה לנסיעה ברכבת, השיב מור כי "צוות הפקחים והדיילים לגמרי ערוך לנסיעות משפחתיות. התחנות עצמן נגישות כולן, כבר מבחוץ, וגם ברכבת עצמה, תמיד ישנו הקרון הדרומי המיועד לכיסאות גלגלים, אופניים, קורקינטים, והם גם נוחים יותר למשפחות המגיעות עם עגלות, מזוודות וכלי תחבורה המתאימים לילדים קטנים".

עוד מדגיש מור את חשיבות ההדרכה טרם ההגעה, ובתוכה ההנחיה שלא לעבור את הפס הצהוב. כל עוד הילדים נשארים בקרבת ההורים, יושבים על הספסל ורחוקים מהפס הצהוב, החוויה כולה יכולה לעבור עליהם בנעימים.

"באחד הימים בהם עבדתי כפקח פגשתי ילד בן שלוש בוכה על הקרון", נזכר מור. כששאל את הנוסעים מה קרה, הם השיבו לו שהמשפחה של אותו הילד ירדה בתחנה הקודמת. באותו הרגע דיבר מור עם הפקח בתחנה שזה עתה עברו, וביקש ממנו לכרוז בתחנה להורי אותו ילד שנשאר ברכבת. בעזרת מור וצוות הפקחים, הילד הושב לתחנה בה המתינו ההורים והאיחוד של המשפחה הושלם.

אז נסיעה ברכבת יכולה להיות חווייתית לכל המשפחה, מתאימה לכל כיס, ולא רחוקה - אם רק מקפידים לשמור על ההנחיות. אבל לאן נוסעים?!

תמונת פקח רכבת ישראל (צילום: רכבת ישראל)
צילום: רכבת ישראל

התחנה הבאה – החופשה שלכם: המלצות ליעדי טיול עם הרכבת

טיול בקיץ: לגלות את חיפה

רכבת ישראל מגיעה ממש כמה דקות הליכה מחופיה של העיר חיפה. עלו על הרכבת הקרובה לביתכם ורדו בתחנת בת גלים, תמצאו את עצמכם בחופה של חיפה, עם אפשרות לעלות ברכבל ולהשקיף מגבוה. אם תרצו לטייל דווקא באזור הגנים הבהאיים, תוכלו לרדת בתחנת מרכז השמונה ומשם לעלות על אוטובוס שבנסיעה קצרה יביא אתכם כמעט עד לגנים הבהאיים.

טיול חורפי בבירת הנגב

מתי בפעם האחרונה עשיתם יום כיף בבירת הנגב, באר שבע

תל אביב והסנטרל פארק של ישראל

נמאס לכם מהצעות שגרתיות? אתם בכלל גרים בפריפריה? עלו על הרכבת הקרובה לביתכם ורדו בתחנה הראשונה של תל אביב – האוניברסיטה. משם, מספר דקות הליכה רגלית קלילה, ואתם בפארק הירקון, "הסנטרל פארק הישראלי". הטיול מתאים לימים עם מזג אוויר נאה, ויכול לעניין את כל ילדי המשפחה.