ארבע שנים הוא חיכה לרגע הזה. בדרך היו שלושה ניצחונות מפוארים, נפילה כואבת בסולם הסלמון ושיאים ששבר בזה אחר זה. יובל שמלא, הנינג'ה הישראלי הראשון וה-16 בעולם, מצטרף בעונה החדשה לצוות הפרשנים - פחות משנה אחרי שעשה היסטוריה וכבש את הר מידוריאמה, הרגע המסעיר והמרגש ביותר בתולדות "נינג'ה ישראל".

כשמנצח העונה השנייה, גיל מרנץ, חזר למסלול בשנה שלאחר מכן, הוא לא דמיין באיזו דרמה ימצא את עצמו. במסלול המוקדמות נפל למים בגשר הקוביות ונשבר. בהמשך, התברר כי אחת הקוביות הונחה בזווית לא הוגנת וניתנה לו עוד הזדמנות על המסלול. מרנץ לקח אותה בשתי ידיים, לחץ על הבאזר - והוכיח שהוא ווינר אמיתי.

יוגב מלכה הוכתר כיורש הרשמי של שמלא, אבל איש לא דמיין כמה מהר ישתווה אליו ביכולות ובהישגים. עם אצבע פצועה, טיפס מלכה את הר מידוריאמה בגמר העונה הקודמת ולחץ על הבאזר בתוך 29 שניות בלבד. כיוון ששמלא עשה את זה מהר ממנו, שלוש שניות פחות, מלכה לא זכה בתואר הנינג'ה - אבל מדובר בהישג ענק וחסר תקדים.

בהאשיגבות כבר שיחקתם? טפסו כמה שיותר שלבים בסולם ההאשיגו - באמצעות הרמת הגבות שלכם!

איש לא ראה את זה מגיע. כולם היו משוכנעים ששמלא יחזור הביתה עם 100,000 השקלים, אחרי שטיפס את 35 השלבים בהאשיגו בתוך דקה ו-12 שניות. אשד עצמון, מצמד התאומים הזהים שאין שום סיכוי שתצליחו להבדיל ביניהם, עשה זאת ב-42 שניות בלבד ולקח משמלא את התואר ואת הפרס הגדול.

גמר העונה הראשונה, שמלא על המידוריאמה, מטפס על החבל ולוחץ על הבאזר שתי שניות מאוחר מדי. הוא ניצח אומנם את העונה, אבל פתח חשבון עם ההר - אותו הצליח לסגור ארבע שנים מאוחר יותר. תחושת ההחמצה ליוותה אותו בשנים הללו, אך גם נתנה לו את הכוח והמוטיבציה לחזור שוב ושוב לתחרות כדי לסגור מעגל.

"היסטוריה ב'נינג'ה ישראל'" צעקו ניב רסקין ורותם ישראל, כשהמתעמלת האקרובטית לשעבר סיימה את מסלול הנינג'ה והייתה לאישה הראשונה בארץ שלחצה על הבאזר. ספיר פישלזון מאיר סללה את הדרך למתחרות מעולות שהגיעו אחריה ועוד לא איבדנו תקווה שנראה אותה שוב על המסלול, שוברת שיאים חדשים.

ישי כלפון הוא מכונת נינג'ה משומנת, והוא עושה זאת בכל כך בקלילות ונונשלנטיות שקשה שלא להתפעל. בעונתו השנייה ב"נינג'ה ישראל" עשה את הלא ייאמן כשהשלים את שלבים 1-3 בגמר וזכה לטפס על המידוריאמה. אמנם לחץ על הבאזר בשש שניות איחור, אבל למישהו יש ספק שלבחור הצעיר הזה יש פוטנציאל להיות הנינג'ה הישראלי השני?

לא פעם שמענו מהמגישים והפרשנים כמה ששמלא לא אנושי, זאת לאור הביצועים המטורפים שלו על המסלול. בגמר העונה השנייה, גילינו שגם שמלא יכול לעשות טעויות. זה קרה כשעלה על סולם הסלמון בגמר, לא הצליח להקפיץ את המוט על התושבת ומצא את עצמו מחוץ לתחרות, מפנה את המקום לזכייה לגיל מרנץ.

מה יותר גרוע מליפול בסטפר? ליפול בסטפר פעמיים ברצף. לביא מלבסקי, ספיידרמן שלנו, החליק על המזרן שלפני הסטפר וקרס לבריכה. כשהתברר שהמזרן היה רטוב, ניתנה לו הזדמנות נדירה לעשות את המסלול שוב. ספיידי רץ את הסטפר בפזיזות ומצא את עצמו פעם נוספת, בתוך שניות ספורות, בבריכה.

לא מעט פסילות נרשמו על המסלול לאורך העונות, אבל כזאת פסילה כואבת לא הייתה לפני ולא אחרי. אחרי שסיים את שלב 1 בגמר ולחץ על הבאזר, נרגש לקראת שלבים 2 ו-3 הגורליים בדרך למידוריאמה, התבשר יוסי בן יוסף כי שכח לקפוץ מהטבעת אל הרשת כפי שנדרש בחוקי התחרות ולכן נפסל ולא ימשיך לשלב 2.

מדינה שלמה דיברה על הרגע הזה, ובצדק. יובל שמלא היה הראשון שהצליח לטפס את כל 35 השלבים בסולם ההאשיגו וקטף לידיו, זמנית, את 100,000 השקלים. "זה הדבר הכי כיף שעשיתי כאן בנמל, אולי הדבר הכי כיף שעשיתי בחיים שלי", הודה שמלא אחרי ההישג האדיר. היה כיף לא פחות לצפות במלך הנינג'ה בשיאו.

גור ארד נחשב לאחד המתחרים החזקים ביותר ב"נינג'ה ישראל" ולכן כשנפצע, נשבר ודמע, זה היה מחזה לא פשוט בכלל. בזמן שניסה לטפס את המגה קיר, נחת לא טוב על הרגל. הפציעה הייתה כל כך קשה וכואבת, שלא הצליח להשלים אפילו את הקיר הרגיל ופונה באמבולנס לבית החולים. היה נדמה כי העונה שלו הסתיימה באותו רגע, אבל ארד עשה את הלא ייאמן וחזר כמעט כמו חדש לשלב חצי הגמר.

אם צריכים להצביע על דרמה אחת בעלת השלכות משמעותיות ובלתי הפיכות, זו הנפילה של יפתח קושניר במוקדמות העונה השנייה. מי שנחשב לאחד הפייבוריטים הגדולים ביותר, עשה טעות במכשול השני ומצא את עצמו בבריכה. בעקבות התקרית הזאת קושניר פרש לתמיד מהנינג'ה, וחסרונו מורגש עד היום.

אחרי שנעדר מהעונה השנייה בעקבות פציעה, רשם אלכס חזנוב קאמבק אדיר. כל כך חיכינו לראות אותו שוב על המסלול, והוא סיפק את הסחורה בענק. הריקוד אחרי הבאזר, הנשיקה עם בת הזוג - זה היה חזנוב שמח, משוחרר ובטוח בעצמו. בעונה הזו חזנוב היה הכי קרוב לניצחון ולמידוריאמה, מרחק קפיצה אחת עם מוט המתח.

הנינג'ה הישראלי הראשון, ה-16 בעולם, היחיד שניצח בשלוש עונות - לשמלא לא חסרים טייטלים, ובכל זאת היה טייטל אחד שרצה מאוד להשיג - וכמובן שהצליח. באליפות האולסטארז סיים את המסלול בתוך דקה ו-8 שניות בלבד, ובכך קבע שיא ישראלי שיהיה מאוד קשה לשבור. לא כדאי למצמץ, כי זה נגמר מהר מאוד.

אחרי שספיר פישלזון מאיר עשתה היסטוריה, הגיע תורה של אמור פז להגשים חלום ישן שלה וללחוץ על הבאזר. נכון, זה לקח 11 דקות ו-53 שניות, ונכון - היא לא האישה הראשונה שסיימה את המסלול אלא השנייה, אבל הרגע הזה היה עוצמתי ומרגש עד דמעות. "כשבן מגיע לפה הוא מגיע בשביל עצמו, אבל כשבחורה מגיעה - זה בגלל המיעוט שלנו. אני מייצגת פה משהו שהוא גדול מעליי", תיארה בדמעות.

זה היה אירוע בלתי נתפס וכואב, כואב מאוד. בר סנפיר, מהפייבוריטים בתחרות, קפץ בטעות אל מחוץ למסלול כשסיים את אחד המכשולים - ובכך נפסל אוטומטית וסיים את העונה בו במקום. "אני שבוז מאוד, התכוננתי לזה שנה שלמה כמו מטורף", סיפר שניות לאחר מכן, "הייתי בטוח שהעונה הזאת שלי. אני גמור מזה".

איך זה נראה כשמי שמסומן כיורש אפשרי לשמלא מתפוצץ על המסלול? בדיוק ככה. בזמן ששמלא עצמו מחכה לו בעמדה עם אסי ורותם, מלכה סיפק את אחד הביצועים הכי טובים שמסלול הניג'ה ידע אי פעם - ולא רק שלחץ על הבאזר, אלא עשה זאת בזמן טוב יותר משמלא, לראשונה בתולדות התוכנית. הפנומן הזה העביר מסר ברור באותו ביצוע בלתי נשכח - הוא כאן כדי לנצח, ואין מכשול או מתחרה שיכול לעמוד בפניו.

לא מעט תלאות עברה ספיר כהן כרמי ב"נינג'ה ישראל", עד שהגיעה לבאזר שכל כך חלמה עליו. בעונה הראשונה שלה נפלה בסטפר, בזו שאחריה במכשול אחד לפני הקיר - ובשנה שעברה עשתה זאת בענק כשלחצה על הבאזר בסיום ביצוע מופתי והעפילה לחצי הגמר, ממצבת את עצמה כאחת הנשים הכי חזקות בתחרות.

גיל מרנץ סומן כמנצח אפשרי מהרגע הראשון, ועדיין לא רבים העריכו שיצליח לגבור על שמלא ולקחת את העונה השנייה. בגמר, מרנץ העפיל עד לשלב 3 המתקדם מאוד, היה במרחק שני מכשולים מהר מידוריאמה - אבל לא צלח את מכשול הלוחות הצפים ומצא עצמו במים. עם זאת, זה לגמרי הספיק לניצחון מפואר ועד לרגע זה מחזיק מרנץ בתואר המתחרה היחיד שניצח ב"נינג'ה ישראל", שאינו יובל שמלא.

אין ולא יהיה מצעד הרגעים הגדולים ב"נינג'ה ישראל" בלי הביצוע הראשון אי פעם של שמלא על המסלול. הציפיות ממנו היו גבוהות מאוד, אבל זה לא הלחיץ אותו לרגע והוא סיים את המסלול על הבאזר, במקום הראשון למקצה זה - משדר שנולד לספורט הזה, בכלל לא הרגיש כאילו שזו הייתה הפעם הראשונה.

העונה הרביעית הייתה קשוחה מאוד עבור גיל מרנץ. הוא עשה טעות בחצי הגמר שבגללה חשב שסיים את העונה, אלא שאז זכה להתחרות על כרטיס הזהב לגמר - ואכן, סיים את המקצה במקום הראשון. זה לא נגמר פה: מרנץ התבשר שלא ביצע את אחד המכשולים לפי ההנחיות הבינלאומיות ולכן נפסל. לראשונה, נותר מחוץ לגמר.

קושניר, חזנוב ושמלא שלטו בעונה הראשונה ללא עוררין, שלישייה בלתי מנוצחת שעשתה למסלול בית ספר. אחד מרגעי השיא של חזנוב בעונה הזאת, היה כשלחץ על הבאזר בסיום שלב 1 בגמר, ממש בשנייה האחרונה שנותרה לו בשעון. אסי ורותם חגגו, רקדו, צעקו: ממש כמונו, הם כל כך רצו את זה בשבילו.

יפתח קושניר דיגמן את המסלול בכל פעם שעלה עליו, אבל יש ביצוע אחד שקשה מאוד לשכוח. חצי גמר העונה הראשונה - קושניר לגמרי נמצא באלמנט שלו, שורף את המסלול באלגנטיות, לוחץ על הבאזר בזמן מצוין ומתמקם במקום הראשון בטבלה. "אתה פנומן, זה ברמה עולמית", קבע אסי, ולנו לא נותר אלא לצפות בריפיט.

זו הייתה הפציעה הכי יוצאת דופן ומעוררת תדהמה בתולדות "נינג'ה ישראל". שליו בצלאל הסתובב על כתפו ב-360 מעלות, בזמן שהוא אוחז באחד המכשולים ומסרב להרפות. בגלל הפציעה הכואבת הזו שהסתיימה בהתרסקות לבריכה ובפינוי לטיפול רפואי, זכה לכינוי שמלווה אותו עד היום - שליו 360.

זה לקח שלוש שנים שבהן לא הצליח לממש את ההבטחה ומצא עצמו שוב ושוב במים, אבל לא הסכים לוותר על החלום - וההתמדה שלו השתלמה ובגדול. שלמה 300 ויצמן לחץ על הבאזר בפעם הראשונה במוקדמות "נינג'ה ישראל 2022" וגרם לאסי עזר לפרוץ בבכי. "איך אני מתרגש בשבילו", הודה אסי, "בשנה שעברה הוא עמד ודמע ליד הים, אמר לי שבשנה הבאה יפרק למסלול את הצורה - וקיים".

זה לא קרה עד לאותו הרגע - וגם לא מאז: רוני קפלנסקי לחץ על הבאזר בכזו עוצמה והתרגשות, שהבאזר נשבר ולא הייתה ברירה אלא לעצור את הצילומים עד שיתוקן. קפלנסקי זכה לכינוי "מתנץ הבאזרים" בזכות הרגע יוצא הדופן הזה. שנה לאחר מכן חזר למסלול, כשבפעם הזו ריסק בטעות משהו אחר - את האצבע של אסי.

מתן בלו, מאבני היסוד של "נינג'ה ישראל", עבר באחרונה אירוע לבבי שבעקבותיו הוא מאושפז בבית החולים. את אגדת הנינג'ה הזו פגשנו בפעם הראשונה ב-2018, כשהיה מהראשונים שהגיעו לשלב 3 בגמר. בעקבות פציעה נאלץ לקחת פסק זמן מהנינג'ה, אבל שמו הפך למזוהה מאוד עם הענף הזה בארץ.

זו הייתה קללה של ממש שהכתה במטפסים בעונה השנייה: שמות גדולים כמו רם לוין, אור מיניאלי וכרמל רז רומאו, נפלו במכשול הגשר ולא שרדו את המוקדמות. במקרה של לוין זה נגמר גם בפציעה ברגל ובפינוי מהמסלול. כמובן שזה לא עצר את לוין, שחזר לתחרות שנה לאחר מכן ועשה את התיקון המתבקש, או כפי שהסביר בעצמו: "עכשיו אני למטה ובקרוב אהיה שוב בטופ. זה מעגל שחוזר על עצמו שוב ושוב".

"יוסי בן יוסף הבטיח, יוסי בן יוסף קיים": כך הכריז ניב רסקין בסיום ביצוע הבכורה במסלול, שבו נחשפנו ליכולות האדירות של המתחרה הזה. לפעמים מספיק ביצוע אחד כדי להבין שמולנו נמצא כוכב נינג'ה גדול שמסוגל להגיע הכי רחוק שיש, וזה מה שקרה עם בן יוסף שהפך לאחד המתחרים הכי אהובים ובולטים בתחרות.

איש לא ציפה לשאגות הניצחון האלה, שהרעידו את נמל חיפה. בסיום מסלול המוקדמות הראשון שלו, כשלחץ על הבאזר, יוסי שליט לא הצליח לעצור את ההתרגשות וצרח: "אני יוסי שליט ובאתי לקחת את העונה". מאז אותו רגע אייקוני, האיש שהפך את הנינג'ה למרכז חייו מזוהה מאוד בזכות האנרגיות המטורפות וקריאות כמו "וואלק מי?" שמתלוות לביצועיו על המסלול והופכות אותם לבלתי נשכחות.

אלוף ישראל בג'ודו, בעל "זרועות העטלף" ואפילו אלוף קופנהגן ביו-יו: אדם ברוטמן עלה על מסלול הנינג'ה במקצה הראשון שלה אי פעם, וסגר אותו עם באזר משוגע שלגמרי חשף את יכולותיו הגבוהות. ארבע עונות ובאזרים רבים אחרי זה, הודיע כי הוא פורש מהנינג'ה - ואנחנו מתגעגעים כבר מעכשיו.

מתן ברמן, לוחם צה"ל לשעבר שאיבד את רגלו בשירות הצבאי בעקבות מטען שהטמינו מחבלים ברצועת עזה, עורר השראה בכולנו כשעלה על מסלול הנינג'ה והגיע עד למכשול מתקדם, על אף המגבלה הפיזית. ברמן הוכיח שלא משנה מהן נסיבות החיים, אם מתעקשים על מטרה - אפשר להשיג אותה.

לפעמים לא צריך יותר מביצוע טוב אחד, כדי להבין שלפנינו הבטחה ענקית. ישי כלפון, מטפס צעיר, הפציע לראשונה ב"נינג'ה ישראל 2021" ועל הביצוע הראשון כבש את המגה קיר ולחץ על הבאזר בזמן מצוין. שנזכיר איך זה המשיך משם? גמר בעונה השלישית (הגיע עד לשלב 3, למכשול מעבר השרביט) ומידוריאמה בעונה הרביעית. עם רזומה כזה, ברור לגמרי שהוא מסוגל לנצח ואפילו לזכות בתואר הנינג'ה.

בעונה השנייה הצטרף חבר חדש לקיר הרגיל - המגה קיר, שגובהו 5.25 מטרים. מי שמצליח לטפס אותו זוכה מיד ב-10,000 שקלים, והחל מהעונה הקודמת גם בהזדמנות לטפס על ההאשיגו ולהתמודד על 100,000 השקלים. הראשון בישראל שעמד באתגר הזה וטיפס את המגה קיר האימתני, היה הראל דודסון.

ב"נינג'ה ישראל 2022", אחרי שלוש עונות שבהן לא הצליח לממש על המסלול את הפוטנציאל שבו, פגשנו אדם מלכי חדש לגמרי: רגוע יותר, מפוקס יותר ונחוש יותר. בפעם הראשונה הצליח לסיים את המסלול, ולא הסתפק בזה: הוא עשה את המגה קיר והיה הראשון שזכה לטפס על ההאשיגו, כשהוא מציב רף מכובד של 24 שלבים.

בדרך כלל פציעה על המסלול משמעותה עצירה מיידית ופינוי לטיפול רפואי, אבל לא במקרה של אסף גורן. הכוכב, שניצח ב"נינג'ה ישראל VIP" וחזר עונה לאחר מכן כמתחרה מן המניין, נפצע בכתף בעקבות נפילה לא מוצלחת על המזרן בסיום אחד המכשולים - אך לא הסכים לוותר. הוא המשיך במסלול כרגיל, צלח מכשול אחר מכשול ועל אף הכאבים העזים, טיפס את הקיר, לחץ על הבאזר והעפיל לחצי הגמר.

רם לוין, מהמטפסים הבכירים בארץ, היה בשיאו ב"נינג'ה ישראל 2021". בשלב חצי הגמר פגש את אחד המסלולים הכי נודעים לשמצה שהיו בתחרות, שכלל מכשולים כמו מעבר החצייה, הגה הכוח והבניין. לוין היה הראשון שלחץ על הבאזר במקצה הזה, אחרי קרוב לשמונה דקות מאבק שכמעט הסתיימו באפיסת כוחות.

זה היה מאבק הירואי שנמשך דקות ארוכות, ולימד אותנו שבנינג'ה כמו בנינג'ה - אף פעם אסור להרים ידיים. במכשול הפטיש, אמור פז התעכבה שניות ארוכות בטרם זינקה ממנו לחבל הבנג'י, ובכך איבדה את המומנטום. היא לא הסכימה לוותר ובמשך שש דקות שלמות ניסתה לחדש את התנופה על הפטיש, הצליחה לבסוף לעשות זאת כנגד כל הסיכויים - אבל תפסה את חבל הבנג'י נמוך מדי ומצאה עצמה בבריכה.

ב-25 ביולי 2018 "נינג'ה ישראל" יצאה לדרך, כשבמקצה הראשון התחרו כמה שמות גדולים שאנחנו מכירים עד היום: אדם מלכי, אדם ברוטמן ובני הזוג סול בוסיאן ואמור פז. הראשון אי פעם ללחוץ על הבאזר בתחרות הנינג'ה בישראל, היה סול - שעשה זאת בתוך 4 דקות ו-7 שניות, והראה לכולם שזה לגמרי אפשרי.