כל מי שביקר כהורה בטיפת חלב מכיר את המושג "עקומות גדילה". עקומות שנקבעו ע"י משרד הבריאות ומהוות את אחד מהמדדים החשובים להערכת מצב הבריאות והתזונה של הילדים שלנו.

אם תהיתם מה העקומות האלו בעצם בודקות התשובה היא שהן מתארות את התפלגות המשקל, הגובה ומדד מסת הגוף אצל ילדים ובני נוער לפי מין וגיל, באמצעות קווי אחוזונים.

נשמע מסובך? אל דאגה, אין צורך לפתוח מחשבונים או להתעסק בנוסחאות. מה שלנו כהורים חשוב להבין הוא האם הילד שלנו ממצה את פוטנציאל הגדילה שלו.

איך נדע שהילדים מממשים את פוטנציאל הגדילה שלהם?

את עקומות הגדילה אנחנו פוגשים כאמור כבר בטיפת חלב והן ממשיכות ללוות אותנו גם כשהילדים מתבגרים ובכל מדידת משקל או גובה. הנטייה הטבעית שלנו היא לראות שהילדים שלנו נמצאים בטווח התקין או הממוצע של עקומת הגדילה ואפילו באחוזונים העליונים שלה – בהנחה שלהתמקם למעלה זה תמיד עדיף (זה לא, ועוד נסביר).

אז מה באמת עומד מאחורי מונחים כמו "תקין" או "ממוצע", והאם ניתן לשלוט בתוצאות המדידה?

הצורך והשימוש בעקומות גדילה

המטרה שמאחורי מפגשי המעקב עם רופא או רופאת הילדים היא לוודא שהילד או הילדה שלנו גדלים ומתפתחים כמצופה.  תהליך הגדילה של ילדים מושפע ממגוון גורמים החל ממאפיינים אישיים ותורשתיים ועד לתזונה ובריאות כללית .לאחר שקילה, מדידת גובה, וחישוב מדד מסת הגוף (BMI) של ילדינו, רופא או רופאת הילדים עושים שימוש בגרף עקומת הגדילה ובוחנים האם נתוני הילד.ה שלנו נמצאים בטווחי הנורמה בהשוואה להתפלגות הגדילה הממוצעת.

אותן עקומות שבודקות משקל, גובה (אורך) ו-BMI מתחלקות בהתאם למין (בנים או בנות) ולקבוצות גיל. בנוסף, קיימות גם עקומות גדילה נפרדות עבור ילדים שמתמודדים עם בעיות רפואיות מסוימות שעשויות להשפיע על הגדילה שלהם.

מי קובע את עקומות הגדילה ומה המשמעות שלהן?

עקומות הגדילה נקבעות על ידי שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ועוברות עדכון בהתאם – אתם מוזמנים לצפות בהן בלחיצה כאן.

מכיוון שמדובר במדדים משמעותיים מאוד, חשוב שתקיימו שיחה עם הרופא.ה על אחוזון הגובה והמשקל של ילדכם בבדיקה השגרתית.

את המשמעות של אחוזונים ניתן להסביר ע"י דוגמה פשוטה: אם הרופא קובע למשל שהמשקל של ילדכם הוא באחוזון ה-50, המשמעות היא שמתוך כלל אוכלוסיית בני גילו   50% מהילדים שוקלים יותר ממנו ו 50%- שוקלים פחות ממנו. 

לעומת זאת, ילד שנמצא באחוזון ה-80 של הגובה, משמעותו היא ש80%- מהילדים נמוכים ממנו ו   20%- מהילדים גבוהים ממנו.

לפני שחלק מכם נלחצים, חשוב לציין שלכל ילד פוטנציאל גדילה משלו והימצאות של ילד באחוזון נמוך לאו דווקא מעידה על כך שישנה בעיה - את ההחלטה הזאת השאירו לרופא או לרופאת הילדים שיודעים לפרש את הנתונים ולהתריע מפני בעיה בגדילה וצורך לפנות לבירור או טיפול. הרופא עשוי למשל להצביע על בעיה אם הילד עולה או יורד באחוזון באופן משמעותי בין בדיקה לבדיקה.

איך משפיעים על תהליך הגדילה של ילדים?

ירידה בעקומת הגדילה עלולה להתרחש בעקבות חסרים תזונתיים שאופייניים לילדים רבים שאינם צורכים את כל אבות המזון או מספיק מהם. אין ספק ששמירה על תזונה בריאה וצריכת רכיבים תזונתיים חיוניים על בסיס קבוע הינן הכרחיות לגדילה ולהתפתחות ילדים.

בין היתר, הילדים שלנו זקוקים לכל הוויטמינים וכן למינרלים ורכיבי תזונה נוספים הנדרשים לגדילה והתפתחות בריאה.

בין רכיבי התזונה הבולטים שחשוב לשים אליהם לב הם סידן, חלבון וויטמין D החיוניים לגדילה והתפתחות תקינים.

אומגה 3 ו-6 אשר תומכות בהתפתחות שכלית ותומכות בהגנה חיסונית.

סיבים תזונתיים המסייעים לעיכול ולצמיחת חיידקים ידידותיים (פרוביוטים) ובכך תורמים גם לעיכול מיטבי וגם להגנה החיסונית ועוד.

כדי לוודא שהילדים שלכם מקבלים את כל אבות המזון שיסייעו להם לממש את פוטנציאל הגדילה שלהם ניתן להיעזר במשקה פדיאשור - אבקה להכנת משקה להשלמה תזונתית היכולה לסייע בגדילה. הפורמולה הייחודית של פדיאשור כוללת את כל אבות המזון (פחמימות, שומנים וחלבונים), שילוב משולש ייחודי של חלבון, סידן וויטמין D, 27 ויטמינים ומינרלים, פרה-ביוטיקה ופרו-ביוטיקה, ואומגה 3 ו-6.

את פדיאשור מומלץ לשלב בתזונה היומית לשימוש בהמלצה ובפיקוח של רופא או דיאטן ועל מנת לממש את פוטנציאל הגדילה היקר של ילדכם בשנים הכי חשובות להתפתחותו.