"הייתי הילד הכי קטן בכיתה", שרה בזמנו ציפי שביט, ונראה שהתופעה המטרידה רלוונטית מתמיד. אז מהי הנוסחה המנצחת שתסייע לילדים לממש את פוטנציאל הגדילה שלהם? האם באמת לגובה של ההורים יש חשיבות? האם תזונה משפיעה על הגובה ומה לגבי שנת לילה טובה? ובכן, כפי שתראו מיד, ישנם מיתוסים שונים לגבי הגורמים שעשויים להשפיע על הגדילה שלנו – חלקם נכונים, אבל חלקן ממש לא. בואו נעשה סדר.

  1. גובה מושפע מגנטיקה בלבד
    לא נכון. אמנם גנטיקה היא פרמטר עיקרי אשר משפיע על הגובה, שמחושב לרוב לפי נוסחה המשקללת את הגובה הממוצע של ההורים. יחד עם זאת, תזונה היא מרכיב קריטי בהתפתחות וילדים שצורכים תזונה הכוללת את כל אבות המזון לרבות ויטמינים ומינרלים, יכולים לממש את הפוטנציאל הגדילה שלהם.


    חלבון למשל הינו רכיב חיוני לגדילת ילדים, כוס חלב מכילה 6.4 גרם חלבון המהווה כ-שליש מכמות החלבון היומית הנדרשת לילדים בגילאי 4 עד 8 (הדרישה לחלבון: 19 גרם ליום).
  2. מרבית הגדילה מתרחשת בגיל ההתבגרות 
    לא נכון. כ-70 אחוז מתהליך גדילת הילדים מתרחש בדרך כלל עד גיל ההתבגרות כלומר גילאי 1-13 שנים. זהו חלון הזדמנויות חשוב למימוש פוטנציאל הגדילה שלהם – וחשוב לספק את התזונה המיטיבית בתקופה זו.
  3. כדי לממש את פוטנציאל הגדילה חשוב לאכול בעיקר מוצרים המכילים סידן
    לא נכון. ישנם רכיבים תזונתיים רבים המשפיעים על הגדילה, כמו למשל חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים ומינרלים שונים. לרכיבים אלו יש חשיבות גדולה בגילאי  3 – 13 שנים, תקופה בה מתרחשת גדילה משמעותית. אילו מזונות חשוב לצרוך בתקופה זו? באתר של משרד הבריאות ניתן למצוא את קשת המזון לתזונה, המחולקת על פי תדירות הצריכה המומלצת של קבוצות מזון עיקריות.


    ילד אוכל פסטה (צילום: komokvm, shutterstock)
    צילום: komokvm, shutterstock
  4. שינה משפיעה על היכולת לגבוה
    נכון. לשנת לילה טובה ורציפה ישנם אין ספור יתרונות, אחד מהם הוא שמירה על קצב הגדילה הטבעי שכן, במהלך שינה עמוקה מופרש למשל הורמון הגדילה. ככלל, ככל שהילדים יותר קטנים, כך הם זקוקים ליותר שעות שינה, לדוגמא בגילאי 5 עד 11 יש להקפיד על כ-10 עד 11 שעות שינה בממוצע בלילה.
  5. כל הילדים נדרשים לצרוך את אותה כמות מזון כדי לגדול
    לא נכון. צורכי הברזל למשל משתנים עם הגיל. בתקופות בהן הגדילה מואצת, עולה הצורך בברזל. ילדים המשתתפים בפעילות גופנית באופן קבוע (חוגי ספורט ובמיוחד בפעילות תחרותית) נמצאים בסיכון גבוה יותר למחסור בברזל. תזונה נכונה ומותאמת לילדים אלו, יכולה למקסם את יכולתיהם הגופניות והמנטליות.

    כשרוצים להתאים לספורטאים תפריט, יש לחשב את צרכי האנרגיה הייחודים שלו (הקלורית) בהתאם למטרת האימון ומספר האימונים בשבוע. במילים אחרות יש לבנות תפריט בהתאם להוצאה האנרגתית של המתאמן, תפריט זה צריך להיות מאוזן המכיל את כל אבות המזון, ויטמינים ומינרלים.

    ילדה מבצעת שכיבות סמיכה (אילוסטרציה: Dmitri Ma, shutterstock)
    אילוסטרציה: Dmitri Ma, shutterstock
  6. הויטמינים והמינרלים חשובים להתפתחות וגדילה של ילדים ויש לוודא שהם צורכים את הכמות הנדרשת עבורם
    בהחלט. תמיד כדאי להסביר לילדים שתזונה עשירה תטיב עם הבריאות שלהם ותסייע להם להתפתח ולגדול. במקרה והם אינם צורכים את כל אבות המזון או את כל כמות המזון הנדרשת עבורם (שימו לב לכל גיל יש דרישה תזונתית ייחודית), חשוב לדאוג להשלמת התזונה שלהם. "פדיאשור" הינו משקה להשלמה תזונתית המתאים לילדים בגילאי 3 – 13 בטעמי שוקו או וניל. המשקה מכיל את כל אבות המזון לרבות פחמימות, שומנים וחלבונים, הרכב עשיר של ויטמינים ומינרליים, פרו ביוטיקה ופרה ביוטיקה.

 *לשימוש בהמלצה ובפיקוח של רופא ו/או דיאטן - תזונאי.