האירוע שסחף את העולם והטריף את קהילת הנינג'ה - אליפות האולסטארז - נוחת בישראל. "נינג'ה ישראל" תפתח בשבוע הבא (שני, ערוץ 12) במסורת חדשה וחגיגית: אליפות קבוצות בה יתחרו מתמודדי הנינג'ה הטובים והאהובים ביותר.

יובל שמלא, אלכס חזנוב, גיל מרנץ, יוסי בן יוסף, סול ואמור ואדם ברוטמן - כולם יהיו שם, ובפעם הראשונה יתחרו בקבוצות ולא אחד נגד השני. מסלול הנינג'ה בישראל ידע לא מעט שיאים וביצועי ענק, אבל האולסטארז תיקח את זה צעד אחד קדימה. בתחרות הזאת הולכים להישבר כמה שיאי מהירות על-אנושיים, בביצועים שטרם נראו כמותם.

המתחרה המפתיע והמדובר מכולם הוא יפתח קושניר, פיינליסט העונה הראשונה. אחרי שבמשך שנתיים נעדר מהתחרות, קושניר ישלב כוחות כדי לזכות בגביע האליפות. זה לא סוד שהתגעגענו מאוד למטפס המוכשר, ויש לנו סיבות טובות לחכות לקאמבק ההיסטורי שלו.

>> רוצים להתחרות בעונה הבאה של נינג'ה ישראל? הרשמו עכשיו

כי הוא לימד אותנו מה זה להמציא את עצמך מחדש

קושניר (26) גילה את קיר הטיפוס כשהיה בן 11, או יותר נכון - הקיר גילה אותו. בביקור הראשון שלו בקיר טיפוס אחד המדריכים התפעל ממנו עד כדי כך, שפנה לאבא שלו, אבי, ושאל אותו כמה שנים הבן שלו מטפס. אבי גילה לו שקושניר הצעיר לא טיפס מעולם, והמרחק מפה עד לחוג מקצועי היה קצר מאוד.

בגיל 14 קושניר התחיל להתחרות בארץ ובעולם. הוא הצטרף לנבחרת ישראל והתברג בקטגוריית הנוער העולמית. משנת 2009 ועד לפרישה שלו זכה מדי שנה באליפות ישראל או "הסתפק" במקום השני. בגיל 18 סיים במקום השלישי בתחרות חשובה באירופה ובצבא שירת כספורטאי מצטיין בחיל האוויר, כשבמקביל המשיך לתחזק את קריירת הטיפוס.

הכירו את יפתח קושניר (צילום: מתוך "נינג'ה ישראל", קשת12)
חוזר למסלול הנינג'ה. יפתח קושניר | צילום: מתוך "נינג'ה ישראל", קשת12

בגיל 22, קושניר פרש מהתחרויות. "כשלא הייתי מנצח בתחרויות גדולות הייתי בוכה, בועט וכועס", הסביר את הצעד, "הבנתי שטיפוס תחרותי זה משהו שאני פחות רוצה לעשות וסיימתי את הפרק הזה בחיים שלי". זמן קצר אחר כך החליט להמציא את עצמו מחדש ונרשם ל"נינג'ה ישראל", ובמקביל לעבודה במלצרות התאמן לנינג'ה. את התוצאה ראינו כולנו על המסך: מקום שלישי בעונה הראשונה וביצועים משוגעים מהמוקדמות ועד לשלב 3 בגמר. "הנינג'ה החזירה לי את הרעב והתשוקה לתחרויות, זה עשה אותי מאושר ממש", הודה.

כי הוא מהיר כמו שד

כבודם של בני יפרמוב וטל קלפפר במקומם מונח, אבל שיאי המהירות שקושניר שבר בעונה הראשונה הפכו אותו כמעט בן לילה לאגדת נינג'ה. צריכים תזכורת? על הבאזר במוקדמות הוא לחץ תוך דקה ו-31 שניות, בחצי הגמר שבר שיא כשסיים את המסלול בתוך 2 דקות ו-28 שניות בלבד וגם את השלב הראשון בגמר סיים הכי מהר מכולם.

"ביצוע מושלם, יותר טוב מזה אין. נשארתי ללא מילים", הודה רסקין אחרי ביצוע הבכורה של קושניר, ומשם המחמאות רק הלכו והתרבו. אסי ורותם כינו את קושניר 'פנומן', רותם הודתה שהוא הפייבוריט שלה בתחרות ורסקין, שמעריך ביצועים מהירים שעושים 'אפקט ואוו', תהה - "יש לך דם בגוף? ממה אתה עשוי?". בתחרות שבה המהירות משחקת תפקיד חשוב כמו אליפות האולסטארז, קושניר הוא נכס רציני מאוד.

כי הביצועים שלו אינטליגנטיים

זה נכון שעולם הנינג'ה סוגד לחוזק פיזי, אבל מבלי לזלזל חס וחלילה במתמודדים האחרים - הביצועים של קושניר לא מבוססים רק על כוח ומהירות, אלא הם גם חכמים ונעימים לצפייה. "קושניר אינטליגנט, אחד המבריקים", קבע רסקין, ומי אנחנו שנתווכח? מהסווינג הכי פשוט ועד להיתלות על המאחזים, מאחורי התנועות והמהלכים של קושניר במסלול יש מחשבה רבה והוא תמיד עושה את זה בעדינות ועם קלאס.

זה לא במקרה, כמובן. אולי זה בגלל עברו כספורטאי ומאות התחרויות שבהן השתתף, או פשוט בגלל שבורך בראש אנליטי, אבל קושניר ניגש אל המכשולים כשהוא יודע בדיוק מהן הנקודות הקריטיות שעליו לעבור, לאיזה אלמנט הוא צריך לשים לב ומה הדרך הכי בטוחה להגיע למזרון בצד השני של הבריכה.

View this post on Instagram

A post shared by Yiftach Kushnir/ יפתח קושניר (@yiftach.kushnir)

כי הוא לא שחצן כמו כולם

אז אמרנו שהוא מהיר, מחושב ומדוייק, מה שהופך אותו לאיום גדול מאוד בתחרות - ועדיין, הוא לא נותן לזה לעלות לו לראש, בדיוק להפך. אם להיות לגמרי כנים עכשיו, למטפסים יצאה תדמית של חבר'ה לא הכי צנועים בעולם, כאלה שיודעים בדיוק מה הם שווים ולא מתביישים להגיד את זה - לרוב בצדק גמור.

אלא שקושניר עשוי מחומרים קצת שונים. הוא מעולם לא הצהיר שהגיע לתחרות בשביל לנצח אלא כדי לעשות את הכי טוב שלו, וכך הוא מסיים מסלול אחרי מסלול - בשקט בשקט ובלי הצהרות פומפוזיות.

"זאת לא התחושה של הניצחון שחשובה, אלא התחושה של לעבוד קשה בשביל משהו שאני מאוד רוצה", סיפר, "זה עושה לי ממש טוב. אני עף על זה, עושה את זה הכי מהר וטוב שאני יכול - וזה עובד". אחת הסיבות שבגללן אנחנו כל כך אוהבים לעודד את קושניר מהספה בבית, זה דווקא בגלל הצניעות הזאת.

יפתח קושניר (צילום: עודד קרני)
"זאת לא התחושה של הניצחון שחשובה, אלא התחושה של לעבוד קשה בשביל משהו שאני רוצה". יפתח קושניר | צילום: עודד קרני

כי הוא לחוץ, אבל לא מוותר לעצמו

מסלול הנינג'ה הוא אחד מאתגרי הספורט הכי מלחיצים שיש, ואפילו מתחרים ותיקים ומנוסים רועדים ממנו כשהם עולים על עמדת ההזנקה. קושניר לא מנסה להסתיר את הלחץ עם חיוך ופאסון, אלא שם על זה על השולחן, מדבר על זה בגלוי - ומסתכל למסלול בעיניים.

"זה לחץ היסטרי, האמונה העצמית עולה ויורדת כל הזמן", תיאר, "אני לא יכול להחזיק את הידיים שלי מבלי שיירעדו. כשהגעתי לנינג'ה בפעם הראשונה היה לי פיק ברכיים. לא חשבתי על גמר או לא, אלא רק על 'בוא נראה אם זה הולך לקרות בכלל'. עם זאת, אני מנסה להישאר ממוקד והלחץ הזה מתורגם למשהו טוב".

כמה טוב שבאת: יפתח קושניר במסלול הנינג'ה (צילום: מתוך " נינג'ה ישראל", באדיבות ספורט 1)
לא נשבר מהלחץ. יפתח קושניר | צילום: מתוך " נינג'ה ישראל", באדיבות ספורט 1

כי זה תמיד כיף כשאבא קושניר קופץ לבקר

לא מעט סלבס ליוו את קרוביהם למסלול הנינג'ה - מהזמרים אליעד נחום ורביב כנר ועד לשחקניות התיאטרון חני נחמיאס ומיקי קם, אבל רק כשהשחקן המוערך אבי קושניר מגיע אל המסלול, כולם עוצרים את הנשימה. בכל זאת, לא בכל יום כוכב כזה גדול מגיע לנמל חיפה ועוד בשעות הקטנות של הלילה.

קושניר האב לא פספס עד היום ולו מסלול אחד של יפתח ולפעמים נדמה שהוא אפילו יותר לחוץ ודרוך ממנו. תמיד מרגש מחדש לראות על הפנים שלו עד כמה ההצלחה של בנו חשובה לו. קושניר הבן הודה אמנם שנוכחות המשפחה בתחרויות רק מוסיפה לו יותר לחץ, ועדיין טוב לדעת שתמיד יהיה שם מישהו לצידו, גם בהצלחות הגדולות אבל גם בכישלונות.

יפתח קושניר ואבי קושניר (צילום: מתוך "תכנית חיסכון", באדיבות ספורט 1)
יפתח ואבי קושניר | צילום: מתוך "תכנית חיסכון", באדיבות ספורט 1

כי הוא רוצה להיות ספורטאי טוב, לא כוכב

אי אפשר להתעלם מהעובדה ש"נינג'ה ישראל" משודרת בלב הפריים טיים, וגם לא מהייחוס המשפחתי של קושניר. יפתח מגיע ממשפחה של שחקנים - לא רק אבא שלו אלא גם האחים יותם ונועה ששיחקו בסדרות טלוויזיה ובתיאטרון. אלא שכל זה פחות מעניין את קושניר ונדמה שהוא דווקא מנסה להתרחק מעולם התהילה והפרסום.

"הבן של"? לא במקרה שלו. "ממש לא באתי כדי לרכב על הפרסום של אבא שלי", הבהיר בפעם הראשונה שפגשנו אותו, "באתי בשביל הספורט. לא מעניין אותי להתפרסם, זה אף פעם לא היה בכיוון שלי. בשנים שבהן התחרתי בטיפוס, כשאבא ואני היינו באים יחד לקיר טיפוס היו יותר כאלה שזיהו אותי מאשר אותו".

קושניר לא מטפח את חשבון האינסטגרם שלו (הפוסט האחרון עלה בנובמבר 2019) וגם לא תמצאו את השם שלו במדורי הרכילות, אבל אולי דווקא בגלל זה הוא מעורר הרבה יותר סקרנות לגביו וגם אמינות באשר למניע האמיתי שבגללו הוא מתחרה בנינג'ה.

הערב זה קורה: יפתח קושניר חוזר (צילום: מתוך "נינג'ה ישראל 2019", קשת12)
מתרחק מאור הזרקורים. יפתח קושניר | צילום: מתוך "נינג'ה ישראל 2019", קשת12

כי אנחנו קצת מאוהבים

תקראו לנו שטחיים, אבל אנחנו לא מתביישים להודות שדי התאהבנו בקושניר ממבט ראשון. אולי זה השיער הג'ינג'י המתולתל, החיוך הביישני אבל הלא-פראייר בכלל או הכריזמה שלו כספורטאי וביצועי הענק על המסלול. בגלל כל אלו ובגלל החן ואבק הכוכבים שהוא מפזר על המסך שלנו, אנחנו מוכנים לסלוח לו גם על ביצוע אחד פחות מוצלח ועל הגעגועים העזים שהוא מעורר בנו מאז שהחליט להיעדר מהתחרות השנה.

כי הגיע הזמן לתיקון

בעונה השנייה, קושניר חווה אכזבה גדולה כשנפל במוקדמות במכשול השני, זינוק בעלייה. את הרגע הזה, שבו אחד מתותחי הנינג'ה הגדולים ביותר נפל לבריכה מוקדם מהצפוי, לא נשכח אף פעם. "הלם. מה קרה ליפתח קושניר?", נדהם רסקין, "הוא בחוץ, גמר את העונה. אני בשוק ממה שקרה פה, זאת ההחמצה הכי גדולה של העונה. האיש הזה היה אמור להגיע השנה עד הסוף, איבדנו מועמד לזכייה".

לקח זמן לעכל את הנפילה המפתיעה והכואבת הזאת ולהבין מה באמת קרה שם. "זה לא משקף את היכולות שלי, אני יודע שאני יכול יותר מזה", אמר קושניר רגע אחרי, "לא הספקתי למצמץ וזה כבר נגמר. רגע אחד הייתי שם, ורגע אחר כבר לא. זה לקח שש שניות".

כשליווה את חברו חזנוב בגמר העונה השלישית, הודה קושניר כי מדגדג לו קצת לחזור. באליפות האולסטארז הוא סוף סוף יעלה שוב על המסלול, בתקווה שיקרה התיקון הכל כך מתבקש והכל כך חשוב לעתיד שלו בנינג'ה.

יפתח קושניר (צילום: עודד קרני)
הגיע הזמן לתיקון. יפתח קושניר | צילום: עודד קרני

כי החברות עם שמלא וחזנוב עושה לנו טוב על הלב

הם הגיעו ל"נינג'ה ישראל" ביחד - שלושה מטפסים שמכירים זה את זה מילדות וצברו אינספור שעות אימונים ותחרויות משותפות. אפילו שקושניר, שמלא וחזנוב אמורים להיות היריבים הכי גדולים על המסלול, הם לא מאפשרים לתחרות לתקוע טריז בשותפות ארוכת השנים שלהם. הם מעודדים זה את זה בצד המסלול, מחזקים ומייעצים, והחלום שלהם הוא להגיע להר מידוריאמה ביחד, ושהמהיר ביותר מביניהם ייזכה בתואר הנינג'ה.

השלישייה המופלאה הזו לימדה אותנו שתואר המנצח הוא חשוב מאוד, אבל הוא לא החשוב ביותר. שלושתם ווינרים בנשמה, רוצים לסיים את המסלול בזמן הקצר ביותר ולהיות הכי טובים בתחרות "נינג'ה ישראל", ועדיין, הם לא מוכנים שזה יבוא על חשבון החברות שלהם שנמצאת תמיד במקום הראשון.

View this post on Instagram

A post shared by Yiftach Kushnir/ יפתח קושניר (@yiftach.kushnir)

כי הוא נולד להר מידוריאמה

שניים ניצחו ב"נינג'ה ישראל" עד היום - יובל שמלא וגיל מרנץ, אבל אם היינו צריכים להמר על אחד המתמודדים שלגמרי מסוגלים לנצח יום אחד, ואולי אפילו להפוך לנינג'ה הישראלי הראשון, זה קושניר. יש לו את היכולות הפיזיות, הניסיון, קור הרוח הנדרש וכמובן המהירות שאולי תספיק לו כדי ללחוץ על הבאזר בפסגת המידוריאמה בתוך 30 שניות.

כמו שאמרו חכמינו, גם מסע ארוך מתחיל בצעד אחד קטן והצעד הזה בתקווה הוא הקאמבק באליפות האולסטארז. קושניר עדיין לא הסתכל למידוריאמה בלבן של הבאזר, ועד שזה לא יקרה - המסע שלו בנינג'ה פשוט לא יסתיים.