שלב חצאי הגמר של "נינג'ה ישראל 2021" ימשיך הערב (שלישי, אחרי החדשות, ערוץ 12) והמתמודדים הכי חזקים העונה יאבקו במסלול הקשה ביותר בתולדות התחרות. מהטיק טוק ומעבר החצייה ועד הגה הכוח והמוט הטלסקופי - השנה מכשולי חצי הגמר עושים למתמודדים חיים בלתי אפשריים ורק הטובים באמת מעפילים לגמר.

לקראת עוד מקצה מותח ומפתיע, החלטנו לחשוף את הסודות שמאחורי מסלול חצי הגמר. מי בוחר את שמות המכשולים בעברית, איך מחלצים את המוטות והטבעות כשהם צוללים לבריכה ביחד עם המתמודדים וכמה באמת שוקל המערוך האייקוני?

מדממים מהידיים

לפני שהמתמודדים עולים בעצמם על המסלול, טסטרים מקצועיים בודקים את המכשולים, מתנסים בהם ומדגימים מה מותר ומה אסור לעשות. שניים מהטסטרים פגשנו השנה כמתחרים מן המניין - נמרוד וילנר רוזנברג ויואב ברק.

שני מכשולים קשים ומאתגרים בחצי הגמר השנה גרמו לטסטרים להתקשות מאוד: הגה הכוח והמוט הטלסקופי. את הגה הכוח, שמשקלו 45 ק"ג, צריך לגלגל על מסילה בעלת מהמורות באורך 6.5 מטרים. מעטים צלחו את המכשול הזה אחרי שנאבקו בו עד כדי דימום בידיים. המוט הטלסקופי מצריך הרבה קואורדינציה - כיווץ והרחבה של המוט בעת זינוק כדי שיוכל לעבור בין מחסומים צרים. מדובר במנגנון שצריך להבין אותו ולתרגל אותו והטסטרים הזדקקו לניסיונות רבים כדי לצלוח אותו. למתמודדים, כידוע, יש רק הזדמנות אחת עליו.

רם לוין בחצי הגמר (צילום: עודד קרני)
45 ק"ג של הגה כוח. רם לוין | צילום: עודד קרני

>> רוצים להתחרות בעונה הבאה של נינג'ה ישראל? הרשמו עכשיו

לדוג את הטבעת

במכשולים מסויימים, כשהמתמודדים צוללים לבריכה הם לוקחים איתם גם את הטבעות והמוטות שבהם השתמשו באותו מכשול. מי מוציא אותם מהבריכה אחר כך לטובת המתמודד הבא? אז ככה: על הסט נמצא תמיד צוות מכשולים מסור, חלקו מקומי וחלקו מחוץ לארץ, שמונה כמה עשרות אנשי צוות תחת פיקוח של מנהל הבנייה מחוץ לארץ ומפיק טכני מהארץ.

בכל מכשול נדרשת עבודת איפוס שיש לבצע במיידי אחרי כל מסלול - ניגוב וייבוש, החזרה של מנח, תלייה של טבעות, החזרת טבעות ומוטות מסוף המכשול לתחילתו ועוד. ברגע שמסלול מסתיים, הצוות מבצע את האיפוס בזריזות וביעילות וברגע שניתן אור ירוק שהמסלול מוכן, מכניסים את המתמודד הבא. התהליך אורך בין שתיים לחמש דקות.

אברהם פופקו בחצי הגמר (צילום: עודד קרני)
אם צריך - קופצים למים ומוציאים את הטבעת. אברהם פופקו | צילום: עודד קרני

מחיי השפה הנינג'אית

את שמות המכשולים בעברית בוחרים העורך הראשי יוסי אליאס והעורך בפועל אורן פולק. חלק מהשמות מקוריים ופרי המצאתם, וחלק תרגום מדוייק של שם המכשול המקורי - כמו הגשר השבור שנקרא במקור Broken Bridge, הטיק טוק שנקרא כך גם באנגלית על שם צליל תקתוק המטרונום הדומה לו במראה או סולם הסלמון האייקוני שנקרא כך כי המתמודדים נדרשים לטפס את שלבי הסולם כנגד הכיוון שלהם, בדיוק כפי שדג הסלמון שוחה נגד הזרם.

על בסיס מה בוחרים את שמות המכשולים? לפעמים לפי האלמנטים שבמכשול, כמו שלושת הצמיגים, הגלגלים הגדולים, בול העץ המסתובב או המוט הטלסקופי, שהוא אלמנט דרמטי וחדשני מאוד. במקרים אחרים לפי צורת המכשול, למשל שלושת הקולבים, גלגלי הענק, הפרופלור, הגה הכוח, גלגלי האופניים, מעבר החצייה או המערוך שנראה כמו מערוך ענק וזכה לכינוי "השווארמה", כשבאנגלית השם שלו פשוט ולא מתוחכם - Rolling Log. במקרים מסויימים השמות נבחרים לפי הפעולה שצריך לבצע על המכשול, לדוגמה קליעת הוו, אחיזת המעגל, זינוק הטבעת ועוד.

אדם מלכי בחצי הגמר (צילום: עודד קרני)
המערוך, המכשול שעשה לאדם מלכי סחרחורת | צילום: עודד קרני

השמות שנגנזו

על לא מעט מכשולים הייתה התלבטות אמיתית בין מספר שמות. הייתה מחשבה לקרוא למכשול הסיום בחצי הגמר השנה, הבניין - הקומה השלישית. המוט הטלסקופי נקרא בהתחלה מוט הוואקום, עוד לפני שמנגנון המכשול הובן עד הסוף. אחד השמות שנפסלו למכשול ווים בשמיים הוא תלויים באוויר, שנשמע פסטורלי וחלומי מדי בשביל מכשול שגובה כל כך הרבה קורבנות מדי שנה - ולכן שם זה נפסל על הסף.

לא מעט שמות נבחנו למכשול הקיר: הקיר המעוקל, הקיר המשוגע, הקיר המתעקל, הקיר המתגלגל ואפילו אופציה לקרוא לו החומה על שלל נגזרותיה. בסוף תהליך החשיבה הוחלט לקרוא לו פשוט הקיר, גם קליט ודרמטי וגם שומר על המהות המקורית.

מכשול הסיום הקודם של חצי הגמר, פיר המעלית, נקרא במקור טיפוס הארובה, אלא שבעברית זה נשמע פחות טוב וגם פחות מתאים לתרבות הישראלית, שהרי בכמה בתים פה בארץ ראיתם ארובה? לעומת זאת, מדי פעם מבליחים שמות ישראליים מובהקים כמו הגליל העליון, זינוק בעלייה והגה הכוח.

יוסי בן יוסף בחצי הגמר (צילום: עודד קרני)
המוט הטלסקופי נקרא אחרת בהתחלה. יוסי בן יוסף | צילום: עודד קרני

>> עוד על "נינג'ה ישראל 2021" בפייסבוק ובאינסטגרם

מכת פטיש

אחד המכשולים שהפך לאייקוני בישראל הוא הפטיש, לא מעט בזכות סול ואמור שחוו איתו עליות ומורדות בכל אחד מהגלגולים שלו: הפטיש, המטוטלת הכפולה וטיק טוק. המכשול הזה נקרא במקור Swing Surfer, אלא שהדמיון לפטיש ענק יחד עם התנועה שהופכת למהלומה הובילו לכך שהוא קיבל את שמו הנוכחי, שהוא נכון יותר, קליט יותר ואימתני בהרבה מהמקור. כן, לפעמים מתבלים את השמות בדרמה ובאייקוניות בדרך להפיכתם למיתוס.

ואם בפטיש עסקינן, כולנו זוכרים את המאבק ההירואי של אמור על הפטיש כששהתה עליו דקות ארוכות בניסיון ליצור מחדש את המומנטום עליו. אם תהיתם האם קיימת מגבלת זמן על מכשול מסויים או על מנוחה בין מכשול למכשול, נכון להיום אין הגבלה כזו - אבל הפקת התוכנית שוקלת זאת לקראת השנה הבאה.

ואין רחמים

רמת המתמודדים ב"נינג'ה ישראל" עולה מעונה לעונה אבל כך גם דרגת הקושי של המכשולים. עורכי התוכנית מייבאים ארצה מדי עונה את המכשולים הכי חדשים, הכי מפחידים והכי מאתגרים ומשתדלים להפתיע את המתמודדים במכשולים הכי עדכניים מהעונות החדשות בחוץ לארץ. האם מכשול מסויים לא יגיע למסלול בארץ כיוון שהוא קשה מדי ורוצים להקל על המתמודדים? לא ולא, זה ממש לא אחד השיקולים.

המכשול הקל ביותר השנה, לעומת זאת, הוא הסטפר המתכווץ. שמונה מתמודדים בסך הכל נפלו השנה במכשול הזה מתוך 341 שעלו עליו. מדובר ב-97.65% אחוזי הצלחה בישראל, נתון דומה לנתון העולמי.

טל סיקסיק בחצי הגמר (צילום: עודד קרני)
טל סיקסיק במכשול הטיקטוק | צילום: עודד קרני

100 קילו של מערוך

המכשולים שהכי היה קשה לבנות העונה הם המערוך והגה הכוח. הגה הכוח שוקל כאמור 45 ק"ג, בעוד שהמערוך שוקל לא פחות מ-100 ק"ג. שניהם מונחים על מסילות פלדה וההתקנה המורכבת שלהם מצריכה בנייה של מסילות יציבות וכבדות המסוגלות לעמוד במשקלים כאלה ושימוש במנופים לצורך שינוע ומיקום האלמנטים.