גיל מרנץ ויובל שמלא (צילום: עודד קרני)
גיל מרנץ ויובל שמלא | צילום: עודד קרני

בפינה הימנית - יובל שמלא (22), מטפס רב תארים, מנצח העונה הראשונה של "נינג'ה ישראל" והאיש שהגיע הכי רחוק על המסלול. בפינה השמאלית - גיל מרנץ (25), הספורטאי שהפך את הנינג'ה למשימת חייו, האיש והעוצמות שניצח את העונה השנייה.

הערב (ראשון, אחרי החדשות, ערוץ 12), אחרי שנה שלמה שבה חיכינו לרגע הזה, שבוע האלופים ייצא לדרך והשניים יעלו שוב על מסלול הנינג'ה ויתחרו ראש בראש על הניצחון. שמלא ומרנץ יודעים היטב שגם לווינרים יש יכולת לטעות ולהיפגע ושגם אם הם הכי טובים, מספיקה טעות אחת והם בבריכה. מהן נקודות התורפה שלהם על המסלול, מאיזה מכשולים הם צריכים להיזהר ולמה אנחנו מהמרים עליהם, שוב, לניצחון?

רזומה במסלול

שמלא
2018: מוקדמות - לחץ על הבאזר 02:02 (מקום 1 במקצה)
חצי גמר - לחץ על הבאזר 04:02 (מקום 2 במקצה)
גמר - שלב ראשון - לחץ על הבאזר
שלב שני - לחץ על הבאזר
שלב שלישי - סיים
שלב רביעי - הר מידוריאמה - חסרו לו 2 שניות כדי לזכות בתואר הנינג'ה

2019: מוקדמות - לחץ על הבאזר 04:02 (מקום 1 במקצה)
חצי גמר - לחץ על הבאזר 02:20 (מקום 1 במקצה)
גמר - שלב ראשון - סולם הסלמון

מרנץ
2019: מוקדמות - לחץ על הבאזר 02:28 (מקום 1 במקצה)
חצי גמר - לחץ על הבאזר 06:15 (מקום 1 במקצה)
גמר - שלב ראשון - לחץ על הבאזר
שלב שני - לחץ על הבאזר
שלב שלישי - הלוחות הצפים (שני מכשולים למידוריאמה)

רקע ספורטיבי

שמלא
מטפס מקצועי בענף הובלה, זכה שלוש פעמים באליפות ישראל והשתתף בתחרויות רבות בעולם. הישראלי הראשון שעלה לגמר אליפות העולם לבוגרים בטיפוס הובלה. בשבוע שעבר התחרה באליפות אירופה בטיפוס ונלחם על כרטיס לאולימפיאדת טוקיו. סיים במקום החמישי והמכובד מאוד בגמר המקצה המשולב. עם הפנים לאולימפיאדת פריז 2024.

מרנץ
הבעלים של מתחם אימוני הנינג'ה "גריזלי", מאמן כושר אישי וקבוצתי ויועץ כושר גופני. התנסה בענפי ספורט רבים עוד מימי בית הספר היסודי, אבל ההתמכרות האמיתית שלו לספורט החלה בעקבות השירות הצבאי כלוחם בגדוד הסיור של חטיבת הנח"ל. מרנץ התמחה בשיטות עידו פורטל וקליסטניקס וכיום מתאמן גם בנינג'ה, פארקור וטיפוס. נחשב לאחד המתמודדים החזקים ביותר על מסלול הנינג'ה, הן בפן הפיזי והן בפן המנטלי. מרנץ הוא הישראלי היחיד שייצג את המדינה בתחרות הנינג'ה היפנית, "סאסקה".

יובל שמלא וגיל מרנץ בנינג'ה ישראל 2021 (צילום: מתוך "נינג'ה ישראל", באדיבות ספורט 1)
רזומה זה טוב ויפה, אבל הרמה השנה הרבה יותר גבוהה. יובל שמלא וגיל מרנץ | צילום: מתוך "נינג'ה ישראל", באדיבות ספורט 1

>> עוד על "נינג'ה ישראל 2021" בפייסבוק ובאינסטגרם

מנטרה

שמלא
"הספורט שינה לי את הכל בחיים. הייתי ילד שהיה לו קצת קשה להתרכז בשיעורים, לא מצאתי את עצמי במסגרות של בית הספר. הטיפוס, הספורט, נתן לי דרך חדשה להירגע, להתרכז. זה גרם לי להבין שאני יודע יותר ממה שחשבתי שאני יודע על עצמי. להיות הנינג'ה הישראלי זה חלום שהיה לי מאז שאני ילד. אולי אני נראה קצת חנון, אבל אל תתנו לזה לבלבל אתכם. אני הולך לקחת את זה".

מרנץ
"כל עולמי היום הוא פעילות גופנית, בין אם אני מלמד אותה ובין אם אני עושה אותה בעצמי. ראיתי כמה טוב עושה לי להבין את הגוף שלי, להכיר אותו ולדעת מה הוא מסוגל לעשות".

דבר המגישים

שמלא
מאז ששמלא עלה על המסלול בפעם הראשונה, אסי עזר ורותם סלע מבטאים הכי במדוייק את מה שאנחנו מרגישים בזמן הצפייה בביצועים שלו. "לא ראיתי בחיים שלי, בכל שנות קיומי, דבר מטורף כמו האיש הזה", העיד אסי, "אנחנו עדים לנס רפואי, לטירוף, להזיה".

ההישגים של שמלא בתחרות כל כך מדהימים, עד שהיינו צריכים להזכיר לעצמנו שמדובר בבחור בן 22 בלבד שעושה את המסלולים האלה בפעם הראשונה. "צריך לקחת אותך למכון ויצמן ולחקור מה עובר אצלך, משהו פה לא אנושי", התבדח אסי. את הקשר של שמלא לנינג'ה רותם סיכמה יפה: "זה הנסיך של התחרות שלנו. ילד הזהב, הגולדן בוי, הנשמה והלב שלנו".

מרנץ
אריה, חתול, ויקינג, אחד משבעת פלאי תבל: אלה רק חלק מהתארים להם זכה מרנץ מאסי ורותם. כבר אחרי הביצוע המטורף בשלב המוקדמות, שני המגישים זיהו מיד שמדובר בהבטחה ענקית. "דם חדש, תגלית, הפתעת העונה הבחור הזה. יש לי תחושה מאוד תחושתית שאתה הולך להפתיע אותנו ברצינות", ניבאה רותם - וצדקה. חוץ מיכולות הנינג'ה האדירות, גם הנונשלנטיות של מרנץ הסעירה אותם: "הוא כאילו עבר פה במקרה והולך עכשיו הביתה", תיאר אסי אחרי הבאזר במוקדמות ורותם סיכמה: "המתמודד הכי אדיש שהיה לנו אי פעם".

גיל מרנץ בחצי הגמר (צילום: עודד קרני)
"אריה, ויקינג, אחד משבעת פלאי תבל". גיל מרנץ | צילום: עודד קרני

דבר השדרנים

שמלא
כמות הסופרלטיבים ארוכה מדי מכדי למנות את כולה כאן, אבל הנה על קצה המזלג: פנומן, ווינר ענקי, יצור על אנושי, מלך המלכים, הידוראלי ואיש העכביש. אין מחמאה ששמלא לא זכה לה מניב רסקין ומרותם ישראל, ובצדק. רסקין סימן את שמלא מהרגע הראשון והודה שהוא הפייבוריט שלו עוד במוקדמות העונה הראשונה.

מעבר ליכולות הפיזיות, יש גם את הפן המנטלי אותו הסביר רסקין אחרי הביצוע במוקדמות השנה שעברה: "כמה דברים יושבים על הבן אדם הזה. הוא האלוף מהשנה שעברה וצריך להצדיק ולהראות שוב את היכולת, הוא ראה מה קרה לחבר הכי טוב שלו (יפתח קושניר) וראה מתמודדים חזקים מתרסקים בזה אחר זה. הבחור הזה על טבעי, הוא הולך לידכם ברחוב וזה קלארק קנט, הוא סופרמן". באותו מסלול רותם נחנקה מדמעות והסבירה: "שמלא ספורטאי ברמות הכי גדולות שיש בארץ. זאת אמנות, רמת יכולות עולמית".

מרנץ
ביצוע אחד בלבד על מסלול הנינג'ה הספיק לרסקין ולרותם כדי להבין בדיוק מי עומד בפניהם. "לא סתם הרבה מהמתמודדים חוששים ממנו", אמרה רותם אחרי ביצוע המוקדמות, "הוא עשה את המסלול לעילא ולעילא ובנונשלנטיות". רסקין הסביר את פשר "האדישות" של מרנץ: "הוא לא שומע את הקהל ולא רואה את המצלמות, רק את המכשולים ואת השעון. הוא מאוד מרוכז". אחרי ביצוע חצי הגמר, רסקין הגדיר את מרנץ כ"התפוז המכני, הוא פשוט רוצח את המסלול" ואפילו הכתיר אותו כשמלא החדש: "זה ביצוע שמלא, הוא עשוי מחומר של שמלא-ות. שמלא הצופה, נא להתבונן וללמוד מה עשה מרנץ הערב".

יובל שמלא בגמר העונה הראשונה (צילום: עודד קרני)
שמלא מסיים את השלב השלישי בגמר ומבין שהגיע למידוריאמה. רגע בלתי נשכח | צילום: עודד קרני

נקודת תורפה

שמלא
בעונה שעברה למדנו כי שמלא אנושי וגם הוא יכול לטעות. זה קרה לו בגמר בסולם הסלמון, כשתנועה אחת לא נכונה הוציאה אותו מהתחרות. במסלול הנינג'ה שנייה אחת של חוסר ריכוז, טעות אחת קטנה, וגם המתחרה הטוב ביותר יכול למצוא את עצמו בבריכה. אם שמלא יצליח לשמור על ריכוז ופוקוס, 100% מהזמן, גם במכשולים שהוא צלח בעבר או כאלה שהוא בטוח שהוא יכול לעבור בלי בעיות, הוא ילחץ על הבאזר שוב ושוב.

מרנץ
הדבר שעלול להקשות על מרנץ לקטוף את הניצחון גם השנה לא קשור ליכולות הפיזיות או המנטליות שלו, שקשה מאוד למצוא בהן רבב, אלא דווקא בכך שהשנה התחרות צפויה להיות גדולה וצמודה מאוד. בגמר השנה שעברה לא היה את אלכס חזנוב שנפצע ונעדר מהעונה השנייה, יוסי בן יוסף נפסל בשלב הראשון בגלל טעות טכנית קטנה לפני הבאזר ושמלא נפל בסולם הסלמון, גם כן בגלל רגע אחד של חוסר ריכוז. אם שלושתם יגיעו לגמר - ובל נשכח מתמודדים חדשים ומבטיחים כמו תומר כנען, ישי כלפון, גור ארד ועוד, למרנץ תהיה תחרות קשה מאוד, כזו שאולי לא הייתה קיימת ברמה ובכמות הזאת בגמר השנה שעברה.

גיל מרנץ (צילום: יותם שוורץ)
"לא סתם הרבה מהמתמודדים חוששים ממנו". גיל מרנץ | צילום: יותם שוורץ

מכשול להיזהר ממנו

שמלא
כמטפס, מכשולי הגשרים הם הסכנה הכי גדולה עבורו. מדובר באלמנט פחות חזק של המטפסים ולאורך העונות רבים מהם מצאו את עצמם במים בגלל מכשולים כמו גשר הקוביות, הגשר השבור וגשר המטבעות. אפילו לשמלא זה כמעט כמעט קרה, כשמעד במסלול המוקדמות בעונה הראשונה בגשר השבור אך הצליח להציל את עצמו. בעבר שמלא הודה כי הגשרים הם המכשולים היחידים במסלול שמפחידים אותו.

מרנץ
אחרי הנפילה בלוחות הצפים, מרנץ סיפר לרסקין ב"חדשות הבוקר" שהוא מסתובב עם בלוק עץ על התיק כדי להתחזק באחיזה הזאת לקראת האפשרות שיגיע למכשול הזה שוב, אותו כינה "השטן". אם מרנץ יצליח לשחזר את ההישגים מהעונות הקודמות ולהגיע לשלב השלישי בגמר, יצטרך לנצח את הלוחות הצפים כדי להגיע להר המידוריאמה.

הסיבה שאנחנו מהמרים עליו לניצחון

שמלא
שמלא הוא ספורטאי תחרותי, כלומר - הנפילה שלו בגמר העונה הקודמת לא רק שלא הוציאה לו את הרוח מהמפרשים, אלא גרמה לו לעבוד קשה יותר, להתאמן חזק יותר ולחזור למסלול כשהוא נחוש מאי פעם. שמלא הוא המתמודד היחיד בישראל שהיה במרחק נגיעה מלהפוך לנינג'ה ה-14 בעולם. בהר מידוריאמה שתי שניות בלבד חסרו לו כדי לזכות בתואר, הוא כבר הוכיח שהוא מסוגל להגיע עד הסוף - ואם הוא חוזר כל שנה טוב יותר מהשנה שלפניה, אין סיבה שהוא לא יסגור את החשבון עם ההר אחת ולתמיד.

מרנץ
קראו לו אדיש, קראו לו נונשלנט - אבל בעצם, זה פשוט בגלל שהוא הכי מפוקס וקר רוח שיש. הריכוז הזה, הפוקוס המוחלט במכשול שלפניו, ההתמודדות עם המכשולים ברוגע ובקור רוח, מבלי להילחץ ומבלי לפעול בפזיזות, נותנים לו יתרון גדול מאוד על המסלול. אם נשים רגע את היכולות הפיזיות בצד, מרנץ חזק מאוד מנטלית, הוא הכי חדור מטרה שיכול להיות - והדבר הזה, בהכרח, יכול לתת לסדר לו פעם נוספת את הניצחון בתחרות.

יובל שמלא בהר המידוריאמה (צילום: עודד קרני)
יפגוש את הר מידוריאמה שוב? יובל שמלא | צילום: עודד קרני