60 המכשולים החדשים בהם מתהדר מסלול "נינג'ה ישראל" השנה, לא הגיעו לבדם מאוסטרליה לישראל. מי שהשגיחה עליהם לאורך 14,000 הקילומטרים מסידני ועד נמל חיפה, פרקה אותם מאוניות המשא, סחבה, בנתה, תלתה וכמובן, ניסתה אותם לפני כולם, היא הריגרית ג'יליאן לואיס האקסלי קתרו. עכשיו אתם בטח שואלים את עצמכם, ריגר-מה?

ריגר הוא אדם שההתמחות המקצועית שלו היא הרמה והזזה של חפצים גדולים וכבדים מאוד. במקרה של אתגר הנינג'ה, מדובר בעשרות טונות של פלדה ממנה מרכיבים את מסלול הנינג'ה הענק והמרשים. לפני כל עונה של "נינג'ה ישראל", צוות של ריגרים נשכר למשימה ועוסק במשך שבועות ארוכים בפריקת הציוד, הבאתו לסט הצילומים בחיפה, בניית והרכבת המכשולים ובדיקות בטיחות כדי לוודא שלמתמודדים לא נשקפת כל סכנה בעת הריצה על המסלול.

השנה הצטרפה קתרו לצוות הריגרים של "נינג'ה ישראל" והייתה האישה היחידה בצוות. גם מסביב לעולם נחשבת קתרו לזן נדיר: היא מכנה את עצמה "הסבתא של הריגרים" ונמצאת בין הנשים הבודדות שעוסקות במקצוע באוסטרליה. אם תשאלו אותה, השתלבות נשים בתחום היא דבר מובן מאליו. "גם לחלק מהגברים העבודה הזאת לא מתאימה, זה לא קשור למגדר", טוענת קתרו, "יש עוד שש נשים מדהימות שעושות את זה באוסטרליה, אני המבוגרת שבהן ולימדתי אותן את המקצוע. אני מאמינה שעוד נשים יגיעו לתחום. כל מה שצריך זה יצר הרפתקנות ואת היכולת לבקש עזרה, אחרת קשה לשרוד בתחום".

ג'יליאן לואיס האקסלי קתרו (צילום: עודד קרני)
צילום: עודד קרני

"בנינו השנה מסלול קשה ומאתגר, המכשולים ידרשו מהמתמודדים מאמץ פיזי גדול"

מלאכת הרכבת מסלולי הנינג'ה מתחילה כאמור שבועות ארוכים לפני יום הצילומים הראשון. אחד האתגרים הגדולים שאיתו התמודדו קתרו וצוות הריגרים היה הקיר הכפול: הקיר הוותיק והמוכר והמגה קיר שמצטרף אליו השנה. "משנעים את הקיר בין מדינה למדינה כשהוא במצב שכיבה, וכשמגיעים לאתר הצילומים אנחנו צריכים להעמיד אותו. זה די קשה", מגלה קתרו, "בדרך כלל אנשים מסתכלים על הקיר ובטוחים שהם יכולים להרים אותו בלי בעיה. הפעם, כשהם ראו את המגה קיר שגובהו 5.25 מטרים, זה כבר הפחיד אותם".

מה את יכולה לגלות לנו על המכשולים החדשים העונה?
"בנינו מסלול קשה ומאתגר שידרוש מהמתמודדים מאמץ פיזי גדול. הם יצטרכו קואורדינציה טובה, יכולת טיפוס, כוח, גמישות וריצה. בנינו מכשולים שמטפסים ייהנו מהם מאוד, כמו ה-Hang Climb שהוא אחד המכשולים הכייפים והמועדפים עלי. יש גם מכשולי נדנדה, בהם יצטרכו המתמודדים להיתלות על גבי המכשול, לנדנד את עצמם ולזנק קדימה, ממש כמו שקופים עושים".

מהו המכשול הכי קשה שיחכה למתמודדים במסלול?
"זה תלוי מי המתמודד ומהן היכולות שלו. יש מתמודדים שבאים ומצהירים, 'אני נינג'ה', ואז נופלים במכשול הראשון. את חושבת לעצמך, הם התאמנו כל כך הרבה רק בשביל ליפול למים מיד, זה מצחיק. מכשול פיר המעלית הוא אחד המכשולים היותר מאתגרים פיזית, אני באופן אישי לא טובה בו. יש גם את מכשול קפיצת העכביש, שמורכב משני קירות פלסטיק שצריך להתקדם ביניהם רק באמצעות הידיים והרגליים ולדאוג שהן תהיינה מסונכרנות כל הזמן".

בתור מי שמכירה את המכשולים יותר טוב מכולם, יש לך טיפים שיעזרו למתמודדים לצלוח את המסלול?
"קודם כל לחשוב תמיד רק על המכשול שלפניהם, לעשות את המסלול מכשול אחר מכשול, צעד אחד בכל פעם. כשמגיעים למכשול מסויים, לחשוב טוב איך לעבור אותו, לא למהר. חוץ מזה, להישאר רגועים. אם ניגשים למכשול רגועים, מצליחים בו יותר. חשוב גם לנסות לעשות חיים וליהנות תוך כדי המסלול. זה חלק מהעניין".

הר המידוריאמה (צילום: עודד קרני)
צילום: עודד קרני

מרקדנית בלט קלאסי לריגרית על מסלול הנינג'ה

סיפור האהבה של קתרו עם תחום הריגר התחיל עוד בצעירותה כשרקדה בלט קלאסי. היא מספרת שכשהייתה עולה על הבמה להופיע, מה שריגש אותה יותר מכל הוא באופן מפתיע לא מה שקרה על הבמה או הקהל שלפניה. "ידעתי שכשיבוא היום שבו אפסיק לרקוד, אלך לעבוד מאחורי הקלעים", מספרת קתרו, "כשזה קרה והתחלתי לעבוד עם הריגרים, גיליתי שאני יכולה גם לטפס כל יום, שזה משהו שאני אוהבת, וגם להרוויח על זה כסף".

איך התחיל המסע שלך בעולם הנינג'ה?
"נינג'ה זה חלום שהתגשם. אני עובדת בחברה אוסטרלית שמביאה ריגרים לתוכניות ריאליטי גדולות, סרטי קולנוע ומופעים גדולים. לפני שנתיים עבדתי בהפקת הנינג'ה האוסטרלית, ובמהלך העבודה נסעתי לארה"ב כדי לפגוש את האנשים שבונים את המכשולים וללמוד מהם. השנה ביקשו ממני להגיע גם לישראל".

הריגרים בעצם בונים את מסלול הנינג'ה מאפס ודואגים לכל הצד הבטיחותי.
"יש לנו שני צוותים, צוות יום וצוות לילה. צוות היום מכין את המסלול לקראת הצילומים וצוות הלילה דואג לשמור על בטיחות המתמודדים בזמן שהם על המסלול. בצוות הריגרים אני עובדת כמנהלת פרוייקטים וגם נוהגת על העגורן".

חוץ מלהרים ולסחוב ציוד נורא נורא כבד, מה הדבר הכי מאתגר בעבודה?
"לדאוג שכל הזמן תהיה לכולם מוטיבציה. חוץ מזה, כולם מאוד רעבים לידע ואני תמיד רוצה לחלוק אותו, אבל לפעמים בלחץ של העבודה יש גבול עד כמה אני יכולה לתת. הדבר הכי חשוב שלמדתי עם הזמן זה איך להוביל צוות ולגרום לכולם לעבוד ביחד בשמחה, בתקשורת פתוחה וכמובן בבטיחות. אני תמיד נהנית לראות את הריגרים משתעשעים ומנסים את המכשולים אחרי שבנו אותם. זה מאוד מתגמל".

חשבת פעם להשתתף בנינג'ה כמתמודדת מן המניין?
"לא, כי אני לא אוהבת להרטיב את השיער שלי. אני מנסה רק את המכשולים שאני יודעת שלא אפול מהם למים". (צוחקת)

ג'יליאן לואיס האקסלי קתרו (צילום: עודד קרני)
צילום: עודד קרני

"המילים הראשונות שלמדתי בעברית היו 'להרים' ול'הוריד'"

אחרי שלושה חודשים אינטנסיביים של מגורים ועבודה בישראל, קתרו מודה שהיא מאוהבת. "האנשים חמים ונדיבים, הפירות מדהימים, זה ממש לא כמו שציפיתי. החדשות מלאות במידע מטעה, באתי לכאן עם ציפיות מסויימות והכל הפתיע אותי", מספרת קתרו, "הצוות פה מדהים, כולם עובדים קשה ועושים את זה עם חיוך על הפנים. זה נעים".

זה בטח לא פשוט להיות רחוקה כל כך מהמשפחה שלך לתקופה כזאת ארוכה.
"המשפחה שלי די רגילה לזה. כבר שנים רבות שאני עובדת מעבר לים, רוב העבודות שלי נמשכות חצי שנה. יש מקומות שיותר קשה בהם כי אין מנוחה, עובדים כל יום, אבל פה בישראל בגלל השבת תמיד היה זמן למנוחה. רציתי להישאר גם לצילומי גרסת הילדים של הנינג'ה, אבל יש לי עבודה אחרת לנסוע אליה".

מה למדת להגיד בעברית?
"למדתי בשלושה חודשים משהו כמו מאה מילים. המילים הראשונות שלמדתי היו קשורות בעבודה, כמו 'להרים', 'להוריד' ו'משטח'. בכל מדינה שאני מגיעה אליה אני מנסה ללמוד קצת מהשפה, זה חשוב ותמיד עוזר לשבור את הקרח".

תחזרי אלינו גם בעונה הבאה?
"הבטיחו לי שאם אלמד עברית, יתנו לי לחזור. (צוחקת) אשמח מאוד".

"נינג'ה ישראל 2019" - הערב אחרי החדשות, קשת 12