האם אשדוד, ראשון לציון, קרית גת, דימונה ועוד עשרות יישובים וערים בישראל בדרך לסגר מוחלט? לאור נתוני התחלואה המדאיגים - רק ביממה האחרונה אובחנו 657 נדבקים חדשים - במשרד הבריאות ממליצים להטיל סגר על הערים שבהן מספר החולים נמצא בעלייה משמעותית, זאת בניסיון לעצור את ההתפרצות.

זאב אלקין, השר להשכלה גבוהה ומשאבי המים וחבר קבינט הקורונה, הסביר ב"חדשות הבוקר" מדוע יש צורך בנקיטת צעדים דרמטיים: "אנחנו נמצאים בעלייה מדאיגה, כבר שבוע שהמספרים גבוהים. אם לא נעשה צעדי בלימה, נמצא את עצמנו מהר מאוד עם מספרים הרבה יותר גדולים", הזהיר אלקין, "מי שניסה לרמות את הנגיף ולהגיד 'כלכלה עדיפה והנגיף איכשהו יסתדר', נשאר בסוף גם בלי כלכלה וגם בלי בריאות".

על הסגר שדורש משרד הבריאות אמר אלקין: "מדברים על שכונות בתוך הערים, לא ערים שלמות. משרד הבריאות למד מהדיונים הקודמים שאם הוא רוצה להגיע לאיזושהי תוצאה בקבינט הקורונה, הוא צריך לבקש פי שתיים כי יאשרו רק חצי או שליש. במשרד מבינים שלא כל הרשימה שהם מבקשים תאושר".

עד כמה אנחנו קרובים לאיבוד שליטה?
"לא איבדנו שליטה, המספרים עדיין לא מכפילים את עצמם. עם זאת, המספרים מחייבים בלימה ראשונית, אחרת נגיע לסגר מלא ומחיר כבד לכלכלה. החוכמה היא לבחור צעדים שייעשו מינימום נזק לכלכלה אבל יאפשרו לנו להישאר בשליטה. זה תלוי גם בכל אחד מאיתנו, צריך לשמור על הנחיות הריחוק ועל המסיכות. אנחנו נצטרך כנראה לחיות במצב הזה עוד חצי שנה ואולי אפילו שנה, לכן כדאי להקפיד על זה".

לא התכווצת כשראית את העימות בסיום ישיבת הממשלה בין נתניהו לגנץ? הציבור מוטרד מהאבטלה והם עסוקים במי ידבר ראשון.
"זה טבעי שיהיו ויכוחים בממשלה, זה לא רק בין גוש לגוש. נכחתי בישיבה, שעות על גבי שעות של דיונים וויכוחים בין השרים מה הצעדים שצריך לעשות. כחול לבן והליכוד הן שתי מפלגות שונות עם אידאולוגיות שונות, יש ויכוחים אבל בסוף מתקבלות החלטות. האלטרנטיבה היא שעכשיו, אולי בהתחלה של הגל השני, היינו בעיצומן של בחירות. גם אם יש קשיים, ובממשלות אחדות תמיד יש קשיים, עדיף אחדות עם קשיים מאשר בחירות".

היום, ה-1 ביולי, אמור להתחיל תהליך הסיפוח. זה קורה?
"תהליך החלת הריבונות לא אמור להתחיל היום, מותר רק להתחיל לדון בממשלה מהתאריך הזה. לפי ההסכם הקואליציוני היינו עצורים מלקדם את החלת הריבונות עד היום. יש גם סעיף נוסף, שמתנה את ההתקדמות בהחלת הריבונות בהסכמה אמריקאית. יש כרגע שיח אינטנסיבי עם האמריקאים. אם הנוסחה תהיה החלת ריבונות ובמקביל נכונות לנהל משא ומתן על בסיס מתווה טראמפ, אתמוך בכך".