תמונות הזוועה שאליהן נחשפים אנשי זק"א ביישובי וקיבוצי עוטף עזה ההרוסים, מזעזעים גם את הוותיקים שבהם. גם ברגעים אלה נמשך מאמץ פינוי מאות הגופות והמראות הקשים והבלתי נתפסים לא יוצאים מהראש.

נתן קניג, מתנדב זק"א, תיאר הבוקר: "אני מתנדב בזק"א 27 שנים. השבוע, זו הפעם הראשונה בחיים שראיתי גופות בוכות. אני לא יודע איך להסביר ולתאר את המראות האלה. זה לא מתחבר שאנשים הם אלה שעשו דבר כזה. ראיתי כבר דברים קשים בחיים שלי, אבל אין לי את המילים לתאר את מה שקורה ביישוב בארי".

"בערב הראשון הייתי במסיבה, אספנו מאות גופות, 200 ומשהו. כשהגעתי לשם, בדרך, התחלתי להבין מה קורה. אלה לא רוצחים, אלה חיות. הם התעללו כמה שעות טובות באנשים בצורה שאני לא יודע אם מנגלה התעלל ככה. זה לא נתפס. לא יודע אם זה ייתפס לי אי פעם. הייתי בפיגוע בסבארו, ראיתי ילדים שנפגעו ממטען שהתפוצץ, אבל אני לא ראיתי שבן אדם יכול בידיים שלו לעשות את מה שהם עשו. זה לא יעלה על הדעת".

המחבלים הציתו בתים רבים.
"יש שם מאות בתים ואין בית אחד שדומה למשהו שנראה כמו בית. הכל עיי חורבות. אם לא הצליחו לשחוט את האנשים בידיים, אז שרפו אותם. אנשים נכנסו לממ"דים ומתו מעשן, כי נחנקו בפנים. הכניסו להם עשן איכשהו פנימה. הכל אפר ועפר. אתה לא מוצא כלום בתוך הבתים האלה. הייתה משפחה שהתעקשה שבן המשפחה שלה בתוך הבית. סרקנו את הבית כמה פעמים יחד עם הצבא ומז"פ, לא מצאנו את הבן אדם. הבית שרוף מהיסוד. אחרי שהם התעקשו עלינו עוד פעם. זה בית עם עליית גג ומרתף. הכל שרוף. באחד החדרים המפויחים היה ריח. נתנו מכות על הקירות ואחד הקירות זז וגילינו דלת. הוא הסתגר בפנים ומת מעשן. הוא תיאר את ההתעללות שעבר למשפחה שלו ועל ידי זה זיהינו אותו".

לדברי קניג, "אין חתולים ברחוב, יש מלא נבלות. אפילו חתול הם לא השאירו שם. הרגו גם כלבים. אנחנו בזק"א רגילים לטפל באירועים כמו תאונות דרכים. אף פעם לא הייתי תחת אש. פה עבדנו בהצלת חיים, שזה הדבר הכי חשוב. המראות בתוך היישובים האלה, עין לא ראתה דבר כזה. זה לראות ולא להאמין. אם העם היה רואה את התמונות, העם לא היה יושב בבית. אולי צריכים להראות לאנשים מה הם עשו שם, כדי שדבר כזה לא יקרה יותר".

מה התמונה שהכי נצרבה בך?
"אנשים בנו לעצמם בית, חממה, גידלו ילדים. אתה נכנס לבית ורואה שמישהו עבר עליהם אחד-אחד. לא אתן תיאורים מדויקים, אבל היו אנשים שעשו בהם דברים שהעין לא מצליחה לצלם את זה, אתה לא מבין מה אתה רואה. תהליך הזיהוי מאוד קשה, זה לא זיהוי רגיל. יש מקרים רבים שפשוט בלתי ניתנים לזיהוי".