אחרי שלושה שבועות שקבינט הקורונה לא התכנס, בימים שבהם תחלואת האומיקרון בשיאה, היום (שלישי) יערכו חברי הקבינט דיון על ביטול התו הירוק. כזכור, קבינט המומחים של משרד הבריאות המליץ שלא להאריך את התו בשל חוסר האפקטיביות שלו לאור התחלואה הגבוהה והיעילות הנמוכה של הבוסטר במניעת הדבקה.

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן, מסיעת כחול לבן, חושבת שיש לחכות לפני ביצוע השינויים במתווה התו הירוק. "עמדתה של כחול לבן היא שכדאי לחכות לירידת הגל בעוד עשרה ימים-שבועיים, ואז להקפיא את התו הירוק - לא לבטל אותו", אמרה השרה בשיחה עם ניב רסקין, "אנחנו לא רוצים שייצא מכאן מסר כאילו אין טעם בחיסונים. החיסונים הם אלו שגרמו לנו לצלוח את כל הגלים הללו, כולל את הגל הזה".

"עם זאת, נקשיב למומחים ולדעות השונות. יהיה דיון משמעותי על כך בקבינט היום", המשיכה פרקש הכהן והתייחסה לפרק הזמן הממושך שבו הקבינט לא התכנס כלל, "אני סברתי שהקבינט צריך להתכנס, זה גם המסר והדרישה שהעברנו. אני מעודכנת כל הזמן ונמצאת בחלק מחיתוכי המצב, ראש הממשלה מנהל את הגל הזה ברמה היום-יומית בצורה טובה ומממש את הקו של הממשלה - לחיות לצד הקורונה ולשמור על הבריאות".

איבדתם שליטה בגל הזה ברגע שנתתם לאנשים להיבדק בבית. המדינה לא יודעת לומר מי חלה ומי לא, אז איזו חשיבות יש לתו הירוק?
"התו הירוק מנע מחלות קשות. העובדה שאנחנו בזן שמדבק עשרות מונים יותר ועדיין מספר החולים הקשים לא עבר את זה שבגל הדלתא, זה מוכיח שזו הייתה האסטרטגיה לייצר כמה שפחות חולים קשים ואבידות. הממשלה טיפלה בגל הזה באסטרטגיה מאוד ברורה. בשלב הראשון, לחסום את המדינה, להיערך ולהגן על החלשים. עשינו את זה. בשלב השני, כשידענו שהגל התחיל וכבר אין באמת יכולת לשלוט עליו בהדבקה, לייצר מנגנונים שירסנו את מספר החולים קשים ויגנו על הקשישים. עכשיו אנחנו בתחילת הירידה, מקדם ההדבקה פחות מ-1. בתוך ארבעה ימים עד שבוע נתחיל לראות ירידה בחולים הקשים".

השרה פרקש הכהן התייחסה גם לגל ההתייקרויות במשק, כשהבוקר מחיר הדלק מזנק ל-6.71 שקלים לליטר ומחירי החשמל מתייקרים ב-5.7%. בקרוב צפויות עליות גם במחירי המים והתחבורה הציבורית וכן חברות מזון רבות הודיעו כי בכוונתן להעלות מחירים. מה הממשלה מתכוונת לעשות בעניין הזה? "יש פערי מחירים ויוקר מחייה בנושאי מזון ודיור, נעשים הרבה צעדים שאני מקווה שאת האימפקט שלהם נראה בהמשך".

אילו צעדים לדוגמה?
"שר החקלאות מכין לחתימה בימים אלה צו שיוריד את המכס על פירות וירקות. העברנו בחוק ההסדרים רפורמה חשובה מאוד שתאפשר ליבואנים מקבילים לעבוד בשווקים המאוד ריכוזיים שיש במדינת ישראל בתחומי השיווק והמזון. רפורמת הייבוא תגרום לכך שבמקום ששתיים-שלוש קבוצות ירכזו את ההפצה של המוצרים האלה, תיווצר תחרות. חקיקת הרפורמה הזאת חיכתה מעל לעשור, מקווה שהדבר הזה יביא לאימפקט. רק תחרות תשפר את המצב, צריך בכל הכוח לפתוח את השוק לעוד שחקנים מחו"ל".

זה יקרה רק בחודש יוני. מה הממשלה עושה בינתיים?
"מסכימה שאפשר היה להקדים את זה וחשבתי שצריך גם להרחיב את זה לסט רחב יותר של מוצרים. כשישבתי בוועדת השרים לענייני חוק התקציב דרשתי שהרכב המוצרים יהיה רחב יותר, אבל היו משאים ומתנים עם משרד הבריאות שפקידיו עמדו על הרגליים האחוריות. הם דרשו לעשות את זה באופן הדרגתי. אולי הדברים צריכים להיבחן מחדש".