שיא במספר המאומתים לקורונה: 30,970 ישראלים אובחנו אתמול (שני) כחיוביים לנגיף וזאת בזמן שבממשלה בוחרים דווקא להקל בהגבלות ואף שוקלים לקצר את ימי הבידוד למאומתים מעשרה ימים לשבוע בלבד.

פרופ' ארנון אפק, המשנה למנהל בית החולים שיבא, תומך בהקלות על אף התחלואה הגבוהה - וזאת כדי לשמור על המשק פעיל: "במצב הנוכחי צריכים להיות זהירים אמנם, אבל בפירוש להקל", אמר הבוקר, "התקבלה המלצה מבורכת בצט"מ שאני מקווה שתתקבל גם בקבינט הקורונה - לקצר את משך הבידוד לא-סימפטומטים לשבעה ימים. זה לא הסוף, אני חושב שצריך לאמץ את המלצת ה- CDC האמריקאי ולרדת לחמישה ימים. יש בזה סיכון, אבל המחלה היא בסך הכל קלה לעומת ההשפעה הרוחבית על המשק".

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל בית החולים ברזילי ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, התייחס לאפשרות כי על אף שהממשלה לא מצהירה על כך בגלוי, היא בחרה ללכת על מודל של חסינות עדר: "לא חושב שצריך ללכת להדבקה המונית, גם לא בילדים. הדבקה המונית תביא לתופעות שאנחנו עדיין לא בטוחים שלא תהיינה, כולל בילדים, והיא תביא לעומס רב על מערכת הבריאות. המערכת מתמודדת לא רק עם הקורונה והאומיקרון, אלא גם עם השפעת ותחלואת החורף. צריכים למתן ככל שניתן את ההדבקה בקורונה".

"אנחנו הולכים לעלייה רבה מאוד במספר המאומתים, זה עדיין לא השיא", המשיך פרופ' לוי, "אנחנו לא באמת יודעים את המספרים כפי שידענו לפני שבוע, בשל כניסת בדיקות האנטיגן שחלקן נעשות בבתים ולא מדווחות. לשמחתי, העלייה במספר המאושפזים, החולים הקשים והמונשמים, אינה בשיעור העלייה בקצב המאומתים. זה דבר טוב".

התחושה היא שהאירוע הזה לא מנוהל. שולחים אותנו להיבדק בבית, אין סגר, כאילו הממשלה אומרת - איש איש לעצמו.
"אנחנו רודפים אחרי נגיף שהוא שונה ממה שידענו. במרדף התחושה היא לפעמים לא נוחה, כאילו זה לא מנוהל, אבל אנחנו הולכים ומתפרקים מאמיתות שאחזנו בהן בתקופה הקודמת. שינינו את הבדיקות לבדיקות אנטיגן שפחות האמנו בהן כי הן לא תמיד רגישות מספיק ונתנו תשובות כוזבות, אנחנו הולכים ומורידים את ימי הבידוד. התחושה היא של שינוי רודף שינוי, אבל זה כדי להסתגל לכמויות הענקיות של המאומתים ולא לגרום לסגירה דה-פקטו של המשק".

לדעתך צריך לסגור זמנית את מערכת החינוך?
"לא חושב, אבל כן להתאים אותה למצב הנוכחי. כרגע במערכת החינוך המגמה היא לנהוג בתלמידים בדיוק כפי שנוהגים בשאר - לבודד את המאומתים. באשר למעבר לקפסולות או ללימודים בשטח פתוח, אנחנו מדברים עכשיו על מספרים אחרים לגמרי של הידבקויות, זה לא שאם נפתח כיתה בדשא עם 15 תלמידים הכל יהיה בסדר".