המסעדות ואולמות האירועים נפתחו אתמול (ראשון), זאת לצד חזרתם של תלמידי כיתות ז'-י' לבתי הספר. המשק נפתח כמעט במלואו, כשאפילו ההגבלה על מספר החוזרים ארצה בוטלה וישראלים נוחתים בנמל התעופה בן גוריון ללא צורך באישור מוועדת החריגים.

בעקבות הפתיחה הזו, מזהירים גורמים בכירים במערכת הבריאות, ביניהם גם פרויקטור הקורונה, הפרופ' נחמן אש, כי היא עלולה להוביל לעלייה בנתוני התחלואה ואולי בהמשך גם לסגר נוסף, ייתכן שכבר בחג הפסח.

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא, קראה לשמור על זהירות מרבית. "המשק נפתח וזה מדהים, יש מחוסנים וזה נהדר - אבל אני קצת מפחדת וזהירה. אני מבקשת מכולם להישמר, למרות שהכל פתוח", קראה פרופ' רהב ב"חדשות הבוקר", "עדיין לא כולם מחוסנים וגם החיסון, למרות שהוא יעיל מאוד, לא מגן ב-100%".

"הווירוס מפתיע אותנו בכל פעם מחדש, בין אם זה במוטציות ובין אם בכל מיני ביטויים חדשים של המחלה", המשיכה פרופ' רהב, "הווירוס עובר מוטציות ומשתנה, וכתוצאה מהשינוי הזה שחל בנגיף החיסון אולי פחות יעיל. אני בעד פתיחה, לא מתנגדת לזה, אבל לא רוצה שנהיה במצב שבפסח שוב יהיה סגר. אנחנו רואים שהתחלואה במגזר החרדי שוב עולה, כמו גם במגזר הערבי ששם יש יותר תחלואה קשה".

אדם שחוסן לא צריך להרגיש בטוח לחזור לשגרת חייו?
"אדם שהתחסן מחוסן בשיעור מאוד גבוה נגד מחלה קשה שזה נהדר, אבל עדיין יכולות להיות הדבקות. החיסון יעיל גם נגד הדבקה, זה נכון - אבל לא במאה אחוז. אסור לשכוח גם שיש הרבה חורים של אנשים לא מחוסנים כמו ילדים. אני לא אומרת שצריך לסגור הכל, ממש לא, אבל צריכים להיזהר, לנטר ולעקוב".

עד כמה הפתיחה של נתב"ג מסוכנת?
"כיושבת ראש האיגוד למחלות זיהומיות הוצאתי יחד עם בריאות הציבור מסמך עם המלצות. אלף, לא לאפשר לכמויות אינסופיות של אנשים להגיע לארץ. יש להגביל ולהתחיל עם מספר של 600 אנשים ביום. כך באמת יהיה אפשר לפקח עליהם. לאנשים שמגיעים לארץ יש לעשות בדיקות מהירות. יש היום בדיקות מהירות מצויינות לאיתור הקורונה. מי שחיובי יילך למלונית, מי ששלילי יילך הביתה וכעבור חמישה ימים יעשה עוד בדיקה".

את ממליצה למחוסנים לטוס לחופשה בחו"ל כבר בקיץ או בחגים?
"אני לא בטוחה. אישית, עדיין לא הייתי טסה. ראשית, יש מוטציות. מישהו חשב שבבריטניה יהיו כאלה מוטציות? שנית, לך תדע עם כל הסגרים האם תיתקע או לא תיתקע בחו"ל. חוץ מזה, מבחינה בריאותית, אם תידבק - איזה טיפול רפואי תקבל בחו"ל?".

ד"ר מיכאל הלברטל, מנהל בית החולים רמב"ם, דיווח כי בימים האחרונים יש ירידה בכמות המאושפזים במצב קשה: "לפני שישה שבועות היו למעלה מ-120 חולים קשה ובשבוע האחרון יש ירידה מהירה. יש 24 חולים מאושפזים היום ברמב"ם, 14 מהם מונשמים ושלושה על אקמו - שהם צעירים דווקא, ממוצע הגילאים הוא 42. כולם לא חוסנו. הנתונים האלה מטרידים. ביומיים האחרונים אנחנו רואים שוב פעם צבירת חולים וזה מטריד. אנחנו מורידים קצת את העומס בבתי החולים, אבל כן שומרים על המוכנות שלנו".

ד"ר הלברטל הביע חשש מפני הפרצה בנתב"ג והאפשרות כי מוטציות מסוכנות יחדרו לישראל: "שמעתי על שלושה אנשים שהביאו לארץ את המוטציה הניו-יורקית ומסרבים לשתף פעולה עם החקירה. זה בלתי סביר בעליל, האנשים האלה מסכנים את אזרחי מדינת ישראל והם צריכים לשבת במקום שבו יושבים אנשים שמסכנים אותנו עד שתינתן האינפורמציה".

"צריכים להילחם בזה. יש בנתב"ג אפשרות לקחת בדיקות מ-60 אלף איש ביום. לא יכול להיות שמישהו ייכנס למדינת ישראל מבלי שעשו לו משטח", הוסיף ד"ר הלברטל, "שלושה ימים לפני ההגעה צריכים לקחת משטח ראשון, עם הכניסה לישראל משטח שני ואחרי מספר ימים משטח שלישי. כך למעשה נסגור את הפרצה הזאת. המדינה חייבת לקחת החלטה שאף אחד לא יעבור את שעריה מבלי לעשות בדיקה".