התעמרות, הטרדות מיניות ותלונה שלא טופלה כראוי, כך טוענת מצדה וגנר, כלכלנית בכירה בבנק הפועלים, אשר תובעת את הבנק ואת המנהל שלה לשעבר.

"בספטמבר 2020 התקבלתי לתפקיד, שבו החלפתי את מנהל אזור אירופה בבנק הפועלים. זה תפקיד מאוד בכיר", תיארה וגנר, "הגעתי עם ניסיון רב, 20 שנה בבנק. במרוצת הזמן החלה מסכת התעללות. זה התחיל בכך שהייתי אמורה לתייק עבורו ולסרוק מסמכים. הוא קרא לי 'מכשפה, תימנייה קמצנית. הכל בגללך, הכל באשמתך'".

"עם הזמן, ההתעללות הפכה להטרדה מינית. בחגי תשרי הוא הרים אותי על הכתף שלו וחיבק אותי כשהידיים שלי צמודות לגוף, בלי שיש לי יכולת להשתחרר. הכל צמוד, המגע ישיר, החיבוק היה מאוד טראומטי וקשה. בהזדמנות אחרת, כשניגשתי לתת לו מתנה לכבוד יום ההולדת שלו כחלק מנציגת הוועד במחלקה, הוא הניח את הראש על החזה שלי".

"במספר הזדמנויות הוא אמר לי, 'יש לך קול סקסי בטלפון'. יומיים אחרי הייתה בבנק הדרכה נגד הטרדות מיניות. הוא השתתף בה. באותו בוקר הוא שוב אמר שיש לי קול סקסי בטלפון. בצהריים, הוא קרא לי לעמדה שלו. הוא היה מעוניין שאשב על כיסא כדי שיסביר לי משהו. סירבתי, רציתי להמשיך לעמוד, והוא פקד עליי: 'ארצה'. כשסירבתי שוב, היה בו משהו כועס על זה שאני לא מצייתת לו. זה ממש טראומטי".

התלוננת, שיתפת מישהו?
"לקח לי זמן, קפאתי במקרים האלה. רק אחרי ההדרכה הבנתי שהמנהל שלי מטריד אותי. הרגשתי בנוח לגשת מספר פעמים למנהל שמעליו, מנהל המחלקה. בהתחלה התלוננתי על התעמרות, על נושא התיוקים והסריקות. לא עשיתי שני תארים בכלכלה כדי להיות מזכירה של מישהו. עם הזמן, ההתעללות הלכה ותפסה מעשים ואמירות יותר ויותר חזקים".

מה מנהל המחלקה עשה בעקבות התלונות שלך?
"זה היה יום מאוד קשה, ממש קשה לי לשכוח אותו. זה היה נוראי. ישבתי מול המנהל שלי ואמרתי לו: אני רוצה להתלונן על התעמרות והטרדה מינית. אני יודעת שהתעמרות זה תחום מאוד אפור, אבל בהטרדה מינית קרה כך וכך. מנהל המחלקה לקח רגע ואמר: 'הוא כרה לעצמו את הקבר שלו במו ידיו. אני לא מאמין שהוא עשה את זה שוב, אחרי שדיברו איתו'. הייתי בהלם".

זה אומר שיש לו עבר בנושא?
"כן. שאלתי: מה, אני לא המתלוננת היחידה? כשבאתי להתלונן חשבתי שאני לבד במערכה, לא היה לי את הקונטקסט. באותו הרגע הייתי בהתקף חרדה. הוא אמר לי, 'אני לא יכול לפרט'. למחרת דיברתי עם הממונה על ההטרדות המיניות. אותו קו חזר על עצמו: 'אנחנו לא מאמינים שהוא עשה את זה, הפעם יפטרו אותו. הוא כרה לעצמו את הקבר במו ידיו'. שאלתי אותם, שוב, אם אני לא המתלוננת היחידה. היא סיפרה על שתי מתלוננות נוספות. אחת מהן הגישה מכתב נגדו בזמן שהגעתי לעבודה, בספטמבר 2020. השנייה התלוננה בעודי עובדת שם".

איך את בעקבות המקרים האלה?
"אני מרוסקת. האמון שלי במקום העבודה שאני עובדת בו 20 שנה פשוט התרסק. המקום הזה שהיה אמור לשמור עליי ולספק לי מקום עבודה בטוח, כשל בתפקידו כישלון מוחלט. הייתי אדם אופטימי, אדם שאוהב לעבוד, נהניתי. בנק הפועלים היה מקום של עשייה, צמיחה, למידה. היו לי תפקידים מאוד מגוונים בעבר. היום אני בן אדם מרוסק. אני לא מסוגלת לחזור לעצמי, אני לא מי שהייתי פעם".

את עדיין עובדת בבנק? ומה איתו?
"אני כרגע בחל"ת. נחשבת עובדת הבנק, אבל לא מסוגלת לחזור לעבוד. הוא עבד כחצי שנה מהבית ומכאן הגרסאות קצת סותרות אחת את השנייה. לי נאמר שהוא בחר לפרוש מרצון. הבנק אמר שהוא הפסיק את עבודתו בניגוד לרצונו. בסופו של דבר, אחרי חצי שנה הוא הפסיק את עבודתו במערכת".

וגנר, באמצעות עורכת דינה ענת גינזבורג, הגישה תביעת נזיקין נגד בנק הפועלים ונגד התוקף: "זה מקרה מאוד חמור, משום שמתברר שהיו עבירות קודמות", הוסיפה גינזוברג, "הבנק חקר את עצמו ונקבע שאכן הייתה הטרדה מינית. בנושא ההתעמרות, הנושא הופקד בידי עובדת הבנק שברור שתכסה על מעשי הבנק. הגברת הזו קבעה שלא הייתה התעמרות. הנוהג זה להוציא מקרים כאלה לבודק חיצוני, שופט בדימוס, ניטרלי. מצדה הופקרה לגורלה. ננהל את התביעה עד תומה. בנק הפועלים יחשוב פעמיים לפני שיבוצעו מעשים כפי שהיו פה, שהוא ידע עליהם. אני מצפה גם שהפיקוח על הבנקים ייכנס לעניין הזה".

תגובת בנק הפועלים: "בנק הפועלים רואה בחומרה רבה כל מקרה של הטרדה מינית, ופועל בנחישות למיגור ולמניעת מקרים אלה. גם במקרה זה, פעל הבנק מיידית, ומיד עם קבלת התלונה נפתחה בדיקה מקיפה על ידי הגורמים המוסמכים. בסופה של בדיקה זו, הופסקה עבודתו של העובד בבנק בניגוד לרצונו. העובדת יצאה לחופשת מחלה בתשלום ובהמשך לאחר שהסתיימו ימי המחלה, היא נמצאת בחל"ת. היא עדיין עובדת הבנק, לכל דבר ועניין, והיא יכולה לשוב ולעבוד בו".