הצעת החוק "האיים הירוקים" שנועדה להכריז על אילת וים המלח כאיי תיירות ובכך להקל את ההגבלות עליהן ולאפשר את חידוש תיירות הפנים, נמשכה ברגע האחרון על ידי שר הבריאות יולי אדלשטיין בעקבות התנגדויות והסתייגויות מצד חברי הכנסת שדרשו לכלול ברשימת האיים גם את טבריה, נצרת ומוקדי תיירות נוספים.

"זו דוגמה נהדרת לאיך פופוליזם יכול להרוג כל יוזמה טובה", טען שר הבריאות בראיון במהדורה המרכזית, "אילת קורסת, הכל שם בנוי על תיירות. באנו עם הצעת חוק אבל ברגע שהחוק הגיע לכנסת העמיסו עליו איזורים נוספים, דברים שלא קשורים לתיירות, כל אחד נהיה מומחה. הפופוליזם גבר".

סגן שר הבריאות, יואב קיש, הצטרף לדברי השר. "מודה, הלכתי לישון אתמול בערב מאוחר כשקשה לי על הנשמה", סיפר קיש לניב רסקין ב"חדשות הבוקר", "היה לי רע מאוד אתמול בכנסת, התאכזבתי מאוד ממה שהיה. הובלתי את המהלך הזה, חשבתי שהוא הכרחי, ולצערי בוועדה מכל מיני שיקולים פופוליסטיים, בין אם זה תעודת מחלים או לחצים מערים נוספות, פשוט סיכלו את האירוע הזה. חבל מאוד".

"זאת תחושה קשה", המשיך סגן שר הבריאות, "יש לי ביקורת קשה מאוד כלפי התנהלות הכנסת אתמול. צריך להפעיל לחץ על אותם חברי כנסת כדי שיבינו שאנחנו באירוע בריאותי מורכב. לא כל חבר כנסת יכול להוביל אג'נדה שהוא מחליט שהיא הכי טובה לו כי ככה הוא רוצה. יש פה משימה לאומית. אילת במצוקה אמיתית וקשה, רצינו לעזור לה ובנינו מתווה מיוחד בשבילה, ובכך שניסו להלביש את זה על כל מיני דברים אחרים זה גרם לכך שהחוק לא עבר".

חברת פייזר האמריקנית הודיעה אתמול (שלישי) על תוצאות מעודדות מאוד בשלב הסופי של הניסוי בחיסון לקורונה, עם 90% אחוזי הצלחה. בשונה מחברת מודרנה וחברות נוספות שמפתחות חיסון, עם פייזר אין למדינת ישראל הסכמים חתומים. "אני לא יכול להיכנס לפרטים, אבל אנחנו במגעים מתקדמים עם כל החברות הבינלאומיות המערביות הגדולות שמפתחות חיסונים", ביקש סגן שר הבריאות להרגיע.

"אני לא יכול להיכנס לפרטי משא ומתן ספציפי עם חברה כזו או אחרת, אבל שר הבריאות וראש הממשלה נתניהו מטפלים אישית בנושאים האלה מול החברות ומול הממשלים", סיפר קיש, "לממשל יש השפעה גדולה מאוד, הוא יכול להכתיב את החלוקה הבינלאומית של תרופות וחיסונים. ישראל נמצאת במקום מצויין, ראש הממשלה מקדיש לכך שעות ושם דגש על הדבר הזה. יש לנו הסכמים לא מעטים בתחום".

בדרך לחיסון (עיבוד: N12)
החיסון שמפתחת חברת פייזר | עיבוד: N12

אבל דווקא עם פייזר אין הסכם, זה מה שמטריד.
"בניגוד לעמדת החשכ"ל, אנחנו מוציאים כספים כי מי שלא יעשה את זה עכשיו, לא יהיה לו. צריך לפזר את הסיכונים, אין ברירה, זו האסטרטגיה בשביל לקבל חיסון מוקדם. היתרון של חיסון מוקדם בהשפעה המשקית הוא גדול לאין ערוך מההשקעה, היא פסיק לעומת ההקלה שנוכל להביא למשק והמשמעויות הכלכליות שכרוכות בכך".

התחלתם להיערך לזה לוגיסטית? להטיס את החיסונים, לשמור אותם בהקפאה ולחסן מיליונים.
"זה פרויקט לוגיסטי מאוד מורכב ואנחנו מתחילים להיערך לכך. זה אירוע שיש לו פקודות מבצע, אנחנו מנהלים אותו והוא מתחיל להתגלגל. זה לא יקרה מחר, מדובר פה על חודשים, אבל כבר עכשיו נערכים לזה ומתחילים לבנות את התוכנית למימוש ההפצה. זה פרויקט מדינתי לחסן מיליוני אנשים ולא בטוח שיחסנו את כולם בהתחלה, תלוי כמה מנות יגיעו. כמו בשפעת, זה ימוקד לאוכלוסיות הסיכון שאנחנו רוצים להגן עליהן".

מוטציה החדשה של קורונה שמקורה בחורפנים (צילום: אייל מרגולין, 123rf)
מוטציה חדשה של הקורונה שמקורה בחורפנים | צילום: אייל מרגולין, 123rf

אתמול דווח כי קיים חשש אמיתי ששלושה ישראלים שחזרו לאחרונה מחוץ לארץ נדבקו במוטציה החדשה של נגיף הקורונה שמקורה בחורפנים. במד"א החלו לדגום את 180 הנוסעים שחזרו מדנמרק שם התגלתה לראשונה המוטציה. "זה חם מהתנור ועוד אין לי נתונים מדוייקים לגבי איפה זה עומד", התייחס סגן שר הבריאות לאפשרות שישראלים נדבקו, "משרד הבריאות בודק לעומק את הדבר הזה. מדאיג מאוד את ישראל, דנמרק וכמובן את כל העולם שנתחיל לראות מוטציות שונות לקורונה, כמו שרואים בשפעת".