שני סועדים שהזמינו כריך טונה בסניף מנחם בגין של רשת ארומה תל אביב, הובהלו אתמול (שלישי) לבית החולים איכילוב אחרי שחשו ברע בעקבות אכילת הכריך. מצב האישה הוגדר קשה מאוד אולם אחרי קבלת טיפול רפואי שוחררה בשעות הערב לביתה.

יולן כהן, כתבת "תוכנית חיסכון", סיפרה ב"חדשות הבוקר" על הצעדים בהם נקטה הרשת בעקבות האירוע. "הבוקר נודע לנו שארומה תל אביב החליטו להחליף את כל מוצרי הטונה. משרד הבריאות היה אמור לעשות הבוקר ביקורת בסניף, אבל ארומה תל אביב החליטו להקדים ולסגור אותו עוד לפני והזמינו ביקורת חיצונית".

ד"ר גל פחיס, מנהל אגף שוכבים במחלקת רפואה דחופה בבית החולים איכילוב, טיפל בנפגעי הרעלת הטונה בעת שהגיעו לבית החולים. "בשעות הצהריים הגיעו שני מטופלים, גבר בשנות ה-30 לחייו ועוד מטופלת בשנות ה-40 לחייה", סיפר פחיס, "הם הגיעו עם אירוע של פריחה, אודם, קוצר נשימה וכאבי ראש. אחרי תשאול רפואי צוות המלר"ד הבין שיש קשר בין שני המקרים האלה וששני המטופלים אכלו כנראה סנדוויץ' שהכיל טונה".

מאילו תסמינים סבלה האישה?
"האישה הגיעה במצב קריטי יותר עם פריחה מופשטת ולחצי דם נמוכים ונזקקה לטיפול רפואי מתקדם בחדר ההלם. לאחר ייצוב ראשוני וטיפול שהיא קיבלה היא נשארה להשגחה במחלקה ובמהלך הלילה, לאחר שהרגישה טוב יותר ויצאה מכלל סכנה, הוחלט שהיא תוכל להשתחרר הביתה".

מה גרם להערכתך להרעלה הכל כך קשה הזאת?
"אלו מקרים שאנחנו כן רואים אותם, זה לא דבר שהוא מאוד נדיר, מה שנדיר פה זה המצב הקשה שאליו הגיעה המטופלת. התסמינים דומים לתגובה אלרגית אבל לא מדובר בתגובה כזו אלא במה שאנחנו מכנים הרעלת היסטמין או תגובה סקרומבואידית. בתוך הדג עצמו עלול להצטבר חומר שנקרא היסטמין, זה קורה בעיקר אחרי שהדג נשמר בתנאים שהם לא נאותים, ואותה אכילה של הדג ביחד עם ההיסטמין גורמת לביטוי שהוא דמוי אלרגיה. זה מופיע זמן קצר אחרי האכילה, משהו כמו עשר דקות עד שעה. הדג לא חייב להיות מקולקל או להריח באופן חשוד ומוזר, זה דג שנחשף לטמפרטורות גבוהות".

תגובת ארומה תל אביב: "אנו מבקשים לשלוח איחולי החלמה מהירה לשני לקוחותינו, נסייע להם ככל שניתן. לא התפשרנו ולא נתפשר לעולם על איכות וטריות המזון הנמכר בסניפי הרשת. שכרנו באופן מיידי חברה חיצונית שתבצע בקרה ותספק תוצאות מעבדה על מוצרי המזון שנמכרו בסניף המדובר. בנוסף, וליתר ביטחון, נבצע בדיקות מעבדה בסניפי הרשת כולה".