הדיירים שפונו מבניין המגורים בחולון צפו אתמול (ראשון) בקריסתו והבינו מיד כי כל רכושם אבד. נועה יחזקאל שהתגוררה בבניין יחד עם ארוסה והייתה אמורה להינשא לו בעוד שבועיים, הצליחה לחלץ מהדירה רק את החתולים - ונשארה חסרת כל.

"בשבת בשמונה בבוקר היה צלצול בפעמון. אף אחד לא מגיע אלינו בשעות האלה", תיארה נועה בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר", "התעוררנו והשוטרים אמרו לנו שיש סכנת קריסה ושמפנים אותנו מיידית. שלחו אותנו למטה, לא היה לנו מושג מה קורה, התלבטנו אם לקחת את החתולים או לא - והחלטנו שלא. ברחנו החוצה".

"כשירדנו למטה הסתכלנו וראינו קיר שהתחיל לקרוס, נפער בו חור. מאחורה ראינו שהבניין מתחיל לקבל בטן. הבנו שיש מצב שאנחנו מאבדים הכל. בעזרת צוות הכיבוי המדהים שהתעקש ונלחם הצלחנו להוציא את החתולים, אבל כל השאר - שמלת הכלה, טבעות, טלית, הבגדים של החתן - כל החיים שלנו נשארו בבית".

הבניין שקרס, חולון (צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90 )
ההרס הרב לאחר קריסת הבניין | צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90

איך היו התחושות כשצפית בבניין מתמוטט?
"כשהבניין קרס הייתי בבית עם החתולים ובן הזוג שלי היה בשטח. כשראיתי את התמונות קרסתי לרצפה והגוף שלי רעד בבכי. כל תמונות הילדות שלי ושל אחי נמצאות שם, בן הזוג שלי ואני סטודנטים והמחשבים נשארו בפנים, הדברים לחתונה. כל החיים. חילצנו רק שתי חולצות. אנשים אומרים, 'למה לא תפסת את המחשב?'. זה היה פחד אלוהים, הייתה תחושה שעוד שנייה הבניין קורס עליי. תפסתי את החתולים וברחתי".

איפה אתם גרים מאז הפינוי?
"אנחנו אצל ההורים שלי בכפר סבא. החיים מטורפים, זה סרט רע. אנחנו חיים משעה לשעה, לא עוצרים להתמודד ולחשוב קדימה. צריכים לשרוד את הרגע הזה. אין לי יכולות נפשיות להתעסק במעבר לדירה חדשה כשאני לא יודעת אם יש לי ריהוט. נשארנו בלי כסף בגלל הקריסה הזאת, אנחנו לא יודעים איך נעמוד בשכר דירה".

מי מסייע לך?
"קיבלתי המון פניות, אני מודה לכולם ומנסה להתמודד ולעכל את זה. אני מאוד מוצפת, שזה מדהים. חברות מהמשרד שלי באוניברסיטה פתחו פייבוקס, זה באמת יכול לעזור כי כרגע אנחנו בלי כסף ובלי בית".

טפסר משנה שאול רחמים, מפקד תחנת הכיבוי בחולון, סיפר על ההחלטה לפנות את הדיירים מיידית - שבדיעבד הצילה חיים רבים. "זו הייתה החלטה לא פשוטה לפנות את הדיירים ביום שבת בעשר בבוקר, עבר עלינו יום קשה. הדיירים היו קצת כעוסים וממורמרים, אבל זו הייתה החלטה מקצועית נטו והצלנו חיים".

מה הבנתם ברגע שהגעתם לבניין?
"היו סדקים, הרצפות זזו בתוך הדירות, בלוקים נפלו - זה לא מראה שאנחנו רואים כל יום. מפקד הצוות ומפקד המשמרת הבינו מהר מאוד שיש כאן משהו חריג, ובגלל זה קיבלו החלטה משמעותית לפנות. לאחר מכן נערכה הערכת מצב עם שאר הגורמים והחלטנו לא לאפשר לתושבים לחזור לביתם, החלטה שהתבררה כמצילת חיים".

הבניינים שמסביב לא נראים במצב שונה מהותית מזה שקרס.
"כל הקומפלקס הזה עובר בדיקה של מהנדסים מהרשות המקומית. לא נפנה את השפוכת עד שנדאג לחזק את שאר הבניינים. גורמי המקצוע יקבלו את ההחלטות".

תגובת עיריית חולון: "עם פינוי הדיירים אתמול, נמצאות עובדות סוציאליות משירותי הרווחה בקשר עמם. העירייה פתחה מתקן שהייה מצויד זמני באחד מהמרכזים הקהילתיים כדי לספק להם מענה ראשוני. העירייה תמשיך ותסייע לתושבים ככל שניתן כולל קידום מהיר של פינוי בינוי במקום, במידה שירצו".