מועצת השורא התכנסה אמש (שלישי) בכפר קאסם כדי לדון בסוגיית הישארות רע"ם בקואליציה. הבוקר בשעה 10:00 תקיים רע"ם מסיבת עיתונאים ותודיע על החלטתה, כשלפי ההערכות תמשיך את הקפאת חברותה בקואליציה ולא תגיע להצבעה על פיזור הכנסת היום, אך לא תפרוש ממנה סופית ותמשיך במשא ומתן מול הקואליציה.

מוחמד מג'אדלה, פרשן חדשות 12, הסביר: "מועצת השורא החליטה אתמול, הבעיה שההחלטה הזאת לא כל כך ברורה. בגדול, המועצה החליטה שרע"ם לא תפרוש מהקואליציה, אבל כן תמשיך עם ההקפאה. מבחינתם, להצביע או לא להצביע היום זה לא קשור לחברות בקואליציה אלא לפעילות הפרלמנטרית. מועצת השורא הסמיכה את חברי רע"ם לקבל את ההחלטה האם להגיע להצבעה בכנסת או לא, לפי האינטרס של החברה הערבית".

"ברע"ם לא רוצים לתת לליכוד תמונה כל כך ברורה, כדי שהליכוד לא יידעו האם צריך באמת להביא את ההצעה לפיזור הכנסת להצבעה או לא", המשיך מג'אדלה, "הם רוצים לנצל את זה עד הרגע האחרון. בעשר תהיה מסיבת עיתונאים בכפר קאסם ושם יודיעו על ההחלטה, אבל סביר להניח שלא נקבל תשובה ברורה מה יהיה מסיבה פשוטה: הם לא רוצים לעשות חיים קלים לליכוד. הם אומרים: נכון, יש לנו מחלוקת גדולה מאוד עם הקואליציה, אבל לא רוצים לתת לליכוד את המתנה הזאת, שיידעו לאן פנינו מועדות".

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, ממתינה כמו שאר חברי הממשלה למסיבת העיתונאים שתקיים רע"ם. "אני חושבת שחשבון הנפש שלהם הוא לא מול הממשלה, אלא מול עצמם", אמרה השרה ברביבאי, "הם יודעים היטב מה הממשלה הזאת עושה, להבדיל מממשלות קודמות, בכל היבט שהוא. רע"ם יצטרכו לשאול את עצמם מה נכון לאוכלוסייה הערבית בהיבט האזרחי. הליכה לבחירות תהיה דבר רע מאוד, זה הדבר האחרון שאזרחי המדינה צריכים".

"אני לא כוססת את ציפורניי, אני חושבת שיש להם שאלה מאוד גדולה לעצמם מי יטפל בכל הבעיות האזרחיות שאנחנו רואים בהיבטי הפשיעה, החינוך והפערים העצומים בכל תחומי החיים. מי נותן להם מענה טוב יותר? אם הם יגיעו למסקנה שעדיפה להם קונסטלציה פוליטית אחרת, זה יהיה מאוד מוזר לי. יש פה ממשלה מצויינת שעובדת עבור המגזר הערבי בישראל. אמתין כמו כולם להחלטה, אבל חושבת שהם יקבלו החלטה תבונית שאומרת: בואו ניתן לממשלה הטובה הזאת להמשיך לעבוד. הם יודעים מה אנחנו עושים עבורם".

אבל לאורך זמן, זה יחזיק? הממשלה עומדת על כרעי תרנגולת.
"המעשה הפוליטי זה התמודדות מורכבת עם אתגרים. אנחנו בריצה מטורפת לעשות המון למען החברה בישראל. אם בסוף מפלגה כזאת או אחרת או אצבע כזאת או אחרת תחליט שזה לא נראה לה, כל החברה בישראל תפסיד מזה. הסיפור הפוליטי זה הדבר האחרון שצריך לעניין עכשיו את האזרחים, אלא איך מנהיגי הציבור עובדים למענם".

את חושבת שרע"ם עשו טעות כשהתערבו בנושא הר הבית והיו צריכים לדבוק בנושאים אזרחיים?
"אני לא רואה מה הבעיה בהר הבית, הסטטוס קוו לא הופר. מעל מיליון מוסלמים עלו להר הבית, יהודים עלו להר הבית, הכל נעשה תיאום מלא. היו שוליים שרצו לייצר פרובוקציות, צר לי שההיצמדות היא דווקא לפרובוקציה ולהסתה. הרצון להסלים ולייצר מאבק דתי הוא לא נכון. אנחנו מנסים למגר את הפייק ניוז ולהגיד שהסטטוס קוו נשמר, אבל בסוף יש הסתה כל כך בוטה שנועדה להוציא החוצה אנשים עם גרזנים. להבנתי לא היה שינוי משמעותי בהר הבית, זולת לאפשר גם למוסלמים וגם ליהודים להתפלל".

אתם יכולים בכלל לקבל החלטות ביטחוניות מנותקות מהסיטואציה הפוליטית?
"חד משמעית כן. אין חסם בתהליך קבלת ההחלטות הביטחוניות שנוגעות לעניין רע"ם או כל מפלגה אחרת. השאלה היא רק מה טובת אזרחי המדינה ואיזו פעולה צבאית נכונה או לא נכונה. כל ספין שתכליתו בגלל שרע"ם תומכת בקואליציה אז יש לזה השלכות ומשמעויות על ביטחון המדינה, זאת טעות וספין שלא מחזיק יותר מאמירת סרק".

רע"ם החליטה להפסיק את השיחות עם בנט ולדבר רק עם לפיד. כל תחזוק הקואליציה על גבו.
"מה חדש? יש עתיד איפשרה את הקמת הממשלה הזאת עם 17 מנדטים, המפלגה הגדולה בקואליציה, מתוך ההבנה שטובת ישראל חשובה לפני דברים אחרים. אנחנו עובדים מאוד קשה כדי שהקואליציה הזאת תחזיק, גם בהיבטים הביטחוניים וגם בדיאלוג עם רע"ם. נעשה כל מה שצריך כדי שהממשלה לא תתפרק משום שהיא ממשלה טובה".