הווריאנט האפריקני, האומיקרון, מעורר דאגה רבה בארץ ובעולם. החל מחצות ייכנסו לתוקפן מגבלות חדשות שאושרו בקבינט הקורונה אמש (שבת) במטרה למנוע את התפשטות הווריאנט בישראל - זאת אחרי שישראלית אחת כבר אובחנה עם זן האומיקרון, ועוד שבעה מקרים נוספים נמצאים בבדיקה בשעות אלה.

על אף החשש מהווריאנט החדש, בשלב זה לא תוטלנה מגבלות על מופעי חנוכה. בנתב"ג לעומת זאת, החוזרים מחוץ לארץ יחויבו מעתה שוב בבידוד שהיציאה ממנו תתאפשר רק בכפוף לבדיקת PCR שלילית שתבוצע שלושה ימים אחרי הנחיתה בארץ. החוזרים ממדינות אדומות יחויבו להעביר את הבידוד במלוניות קורונה. כמו כן, איכוני השב"כ יחזרו ותיאסר כניסת זרים לישראל בשבועיים הקרובים.

שר הבינוי והשיכון וחבר קבינט הקורונה, זאב אלקין, אמר הבוקר בשיחה עם ניב רסקין: "יש עוד הרבה אי ודאות לגבי הווריאנט החדש. יש חשש רציני שהוא מתפשט יותר מהר מווריאנט הדלתא, ולכן היה צורך לנקוט באותם אמצעים שבהם הקבינט נקט אתמול. בקורונה חשוב להגיב מהרגע להרגע, אלה בדיוק הרגעים הקריטיים".

"יש שתי אפשרויות: או שבדיעבד יתברר שהווריאנט הזה לא שונה מהדלתא ואז קיבלנו החלטות שיש להן מחיר מסויים לפרק זמן קצר, או שאם היינו נוהגים הפוך, לא מקבלים החלטות מהר ומושכים את הזמן, ויתברר שהווריאנט הזה תוקפני יותר מבחינת קצב ההתפשטות, כולם היו שואלים למה לא הגבנו בזמן. היכולת לעצור וריאנט חדש ולהאט אותו בכניסה לארץ היא דווקא בתקופה הראשונית, אחר כך הרבה יותר קשה לעשות את זה".

וריאנט דרום אפריקאי, נתב"ג (צילום: 123rf, פלאש/90 )
נמל התעופה בן גוריון | צילום: 123rf, פלאש/90

באשר להגבלות שאישר אמש הקבינט אמר אלקין: "כרגע אין שום סימן לכך שהווריאנט החדש נמצא בארץ בהיקף משמעותי, ולכן אין סיבה לנקוט בעוד צעדים חוץ מסגירת השמיים. אם זה ישתנה בימים הקרובים, אז כמובן שגם ההחלטות על אירועי חנוכה ישתנו. כרגע אין סיבה לכך. מה שכן צריך זה להקפיד על התו הירוק והכי חשוב להתחסן ולחסן את הילדים, זה כלי ההגנה הכי משמעותי שלנו, גם ברמה האישית וגם ברמה הלאומית. אני מאוד מקווה שדווקא אירועי חנוכה ידחפו עוד הורים לחסן את ילדיהם".

אתה יודע להגיד אם החיסון יעיל נגד האומיקרון?
"לפי מה שנאמר לנו בישיבת הקבינט, אין שום סימן לכך שהחיסון לא פועל את הפעולה העיקרית שלו - שהיא הגנה על כל אחד מאיתנו כדי שהמחלה לא תהיה קשה. ההמלצה החד משמעית של כל המומחים זה שחייבים להמשיך להתחסן, אסור לעצור את המבצע הזה. נהפוך הוא, זה הופך ליותר משמעותי אם יש פה וריאנט תוקפני יותר שמתפשט יותר מהר".

ענף התיירות צפוי לספוג פגיעה קשה נוספת בעקבות המגבלות, האם תפצו את העסקים?
"ההחלטה היא ששר התיירות יישב במשך שבוע אחד עם משרד האוצר ויביא לממשלה החלטה על פיצוי של ענפי תיירות שונים, כדי לעזור להם לעבור את האירוע הזה. כולנו מקווים שהאירוע יימשך רק כמה שבועות ואחר כך נוכל לחדול, ולכן הנזק יהיה מוגבל. ההחלטה המחמירה בנושא הכניסה לארץ היא מתוך הרצון להימנע אחר כך מהחלטות יותר מרחיקות לכת שייפגעו בצורה קשה מאוד בכלכלה הישראלית".

"סגירת השמיים כדי למנוע את כניסת הווריאנט לארץ - הוכח שזה לא עובד"

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, הפרופ' איתמר גרוטו, ביקר הבוקר את החלטת הממשלה על חידוש מדיניות הבידודים וסגירת השמיים. "סגירת השמיים והניסיון למנוע את כניסת הווריאנט באמצעות מגבלות הנסיעה, ראינו כבר שלוש פעמים שזה לא עובד. ארגון הבריאות העולמי אמר מההתחלה שזה לא יעבוד ועדיין מתעקשים לחזור לזה שוב ושוב, באופן אינסטינקטיבי - יש וריאנט בחוץ לארץ, אז נסגור את השמיים. אני לא בטוח שזה נכון".

"צריך לנטר את המצב ולמי שחוזר מחוץ לארץ לעשות בדיקה נוספת, אבל להשאיר אותו בבידוד? לא יודע מה הערך של זה, כשבמקביל יש אנשים אחרים שלא זוהו, מסתובבים בארץ ומדביקים", המשיך פרופ' גרוטו, "לא רואה את היעילות של זה. אפשר לנסות את זה שבוע-שבועיים, אבל לטווח ארוך אין לזה ערך מיוחד. זה לא יהיה אפקטיבי לעצור את התנועה, זה יביא אולי לעיכוב של כמה ימים, השאלה מה נרוויח בזמן הזה".

עד כמה להערכתך הווריאנט החדש התפשט בארץ?
"הבדיקה הראשונה שאובחנה הייתה ב-9 בנובמבר. עברו מאז שלושה שבועות ולדעתי אנחנו כבר נמצאים במצב שיש התפשטות, כולל בהעברה מקומית של מישהו שלא היה בחוץ לארץ ונדבק. ובכל זאת, היעילות של הצעדים שננקטים מוטלת בספק בעיניי".

מהם הצעדים שכן צריך לנקוט בהם?
"צריכים להפעיל את הניטור שפכים שמדברים עליו כבר המון זמן ועדיין לא נכנס לתוקף, על מנת להעריך את ההתפשטות בישראל. מי שמגיע מחוץ לארץ צריך לעבור שתי בדיקות, אבל בלי בידוד - אולי רק עד הבדיקה הראשונה, אחר כך אני לא בטוח שיש ערך לבידוד נוסף. הכי חשוב זה המסכות, שמירת המרחק והחיסונים. גם אם יש שינוי מהותי בנגיף, לחיסון עדיין תהיה יעילות מסויימת - אולי לא 80-90%, אבל גם 50-60% זה בהחלט מפחית ומצמצם בחצי את התחלואה. צריך להגביר את קצב ההתחסנות".

אתה ממליץ למי שקנו כרטיסי טיסה לטוס בכל זאת?
"זה צריך להיות שיקול אינדיבידואלי, עד כמה מפריע הבידוד. מי שמחוסן בשלוש מנות ומקפיד בחוץ לארץ על מסכה, ההערכה שלי שהוא לא יידבק. אפשר להימנע מהידבקות אם שומרים על הכללים ומגיעים מחוסנים. בשלב זה לא הייתי מבטל טיסה באופן אוטומטי, אלא שוקל את הצעדים שלי לפי המקרה".