יומיים להצבעה על תקציב המדינה, איומי השותפות הקואליציוניות נמשכים. בעוצמה יהודית, בראשות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מורדים במשמעת הקואליציונית בעקבות פגיעה לטענתם בתקציבי משרד הנגב והגליל ומאיימים כי אם לא יועברו הכספים הקואליציוניים למשרד זה, יצביעו נגד התקציב.

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף מסיעת יהדות התורה, הזהיר כי יתפטר מהממשלה ויצביע נגד התקציב במידה ודרישתו לתוספת תקציב בסך 600 מיליון שקלים עבור מוסדות שלא מלמדים ליבה לא תיענה.

בקואליציה אופטימיים כי יושג פתרון אשר יאפשר את העברת התקציב ביום רביעי הקרוב. חבר הכנסת חנוך מילביצקי מהליכוד התייחס הבוקר לביקורת הציבורית על חלוקת הכספים הקואליציוניים: "מתוך המוסדות החרדים, ב-25% בערך לא לומדים לימודי ליבה. בכמה המוסדות האלה מתוקצבים? 55% ממה שמקבל ילד בחינוך הממלכתי, ועד לא מזמן תוקצבו פחות".

"יש תעדוף משמעותי למוסדות שלומדים ליבה, ויחד עם זאת, במוסדות שבהם לא לומדים ליבה לא צריכים לרעוב ולא צריכים לגור בקרוונים. לא צריכים שלילדים הללו לא יהיו תנאים בסיסיים, בגלל ששם לא לומדים ליבה".

אתה מעריך שהתקציב יאושר?
"אני לא רואה מכשול אמיתי להעברת התקציב. לא הייתי קורא לזה איומי סרק, אבל זה ייפתר בסופו של דבר. השותפים לקואליציה הזו מבינים שגם אם טענותיהם צודקות במידה כזו או אחרת, האלטרנטיבה גרועה לכולם הרבה יותר. אם נסתכל על כל מועדי העברת התקציב בשנים האחרונות, בדרך כלל יש כאלו דיבורים לפני התקציב. זה משהו שמאפיין את התקופה הזו. אני בטוח שראש הממשלה ושר האוצר יידעו לפתור את הדבר הזה כמו שצריך".

עוצמה יהודית נעדרת מהצבעות. זה צעד לגיטימי בעיניך?
"יש דרך להביע עמדה. האיומים התקשורתיים הללו לא מוסיפים שום דבר לאף אחד. אני מבין שיש צרכים של בייס פוליטי, רוצים להראות לו שפועלים ועובדים, אבל הישגים לא משיגים בצורה הזו אלא כשנכנסים לחדר ומדברים. בטח ובטח אם אתה שר, בטח ובטח אם אתה מפלגה ששותפה משמעותית לקואליציה הזו. שתי המפלגות הללו השיגו הישגים משמעותיים מאוד לבוחרים שלהן בתקציב הזה וצריך להתייחס לזה".

הן טוענות שזה הובטח להן בהסכמים הקואליציוניים. למה לא משחררים את הכסף?
"עבדו על התקציב הזה המון זמן. זה תקציב משמעותי, תקציב טוב, תקציב שנותן להן המון. הפערים בין מה שהיה לבין המדרג שנקבע בזמנו הושלמו. הם יתחילו להשתלם באמת מכאן ולהבא. לגבי הרטרואקטיביות הזו שמדברים עליה, כנראה שכרגע זה לא מסתדר. הן יצטרכו טיפה יותר להתאזר בסבלנות".

אתה לא חושש שהדם הרע הזה ישפיע על שלמות הקואליציה בהמשך?
"אני אולי קצת נאיבי, אבל נראה לי שכל אחד מהאנשים הללו מבין שלא מדובר פה ביחסים. מדובר על מדינה שצריך לנהל. אם מסתכלים על מה שקורה במדינה בחודשים האחרונים, המצב הכלכלי העולמי, המקום שישראל מתנהלת בו ומה שקורה בחברה הישראלית, נראה לי שאף אחד לא ילך עכשיו ויפרק את הממשלה בגלל הדברים האלו".

הריבית שוב עולה, יוקר המחיה בלתי נסבל. אתה חי בשלום עם זה שבשנה כל כך רגישה כלכלית, במקום לראות מלחמה אמיתית ביוקר המחיה, אתם דנים בכספים הקואליציוניים?
"זה לא סותר אחד את השני. יש מלחמה ביוקר המחיה, אנחנו עושים לא מעט. בתקציב הזה יש כל מיני בשורות. הייתי שותף לדיונים בוועדת הכלכלה של דוד ביטן, ששם הוחלט על פירוק התיאום בכל נושא מחירי העוף. אימצנו את התקינה האירופית וככה אפשר לייבא מזון הרבה יותר טוב והרבה יותר בזול. יש 700 מיליון שקלים בתקציב הזה שהולכים לתמיכה ישירה בחקלאים בעקבות הפגיעה שתהיה בהם כתוצאה מהייבוא".

ובאשר לכספים הקואליציוניים?
"הכספים הקואליציוניים נועדו לטפל במטרות נקודתיות. בניגוד לפרסומים, לא כל התקציב הקואליציוני הולך לציבור החרדי. בערך חצי ממנו הולך לציבור החרדי, היתר למשרד לביטחון לאומי, להתיישבות, למשרד הבריאות".

אתה חבר בצוות המשא ומתן בבית הנשיא. השיחות תקועות?
"בשבוע האחרון יש עלייה משמעותית באינטנסיביות השיחות. משתדלים להביא למצב שיש הסכמה על שני נושאים שיאפשרו להגיע בהסכמה לאיזושהי דחייה בנושא הוועדה למינוי שופטים והמשך המגעים הללו, שהם חשובים בעיניי. זו תקופה קריטית ולכן זה נכון שהשיחות מתנהלות עכשיו באופן הרבה יותר אינטנסיבי ומצומצם. ככה סוגרים דברים".

באילו נושאים יש הסכמה?
"הנושאים שבהם דנים כרגע ומנסים להשיג הסכמות בהם, זה עילת הסבירות והיועצים המשפטיים. אין הסכמות מלאות עדיין, מקווה שבימים המאוד קרובים הנושא הזה ייסגר. נושא הוועדה למינוי שופטים הוא אבן הנגף המרכזית. חלק מהעניין זה לייצר הסכמה שתדחה את השינויים או תקבע את מה שנמצא עשיו לעוד כמה חודשים. אנחנו מקווים שהחודשים הללו יאפשרו לכל הצדדים לגבש הסכמות גם בנושא הזה. זה המאמץ כרגע".