בתום דיון סוער הלילה (חמישי), קבינט הקורונה הכריע כי יבוטלו ההגבלות שהוטלו על פתיחת חנויות, מרכזי קניות ומתקני שעשועים בסוף השבוע, יתאפשרו מופעי תרבות במרחבים פתוחים בערים הירוקות והשמיים ייפתחו בעוד שבועיים.

קבינט הקורונה הסמיך את שרת התחבורה מירי רגב, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר החוץ גבי אשכנזי לקדם את מתווה פתיחת השמיים החל מ-16 באוגוסט.

כזכור, היעד הקודם שהציבה הממשלה לפתיחת השמיים - 1 באוגוסט - חלף מבלי שהדבר קרה בפועל. מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס מאמין כי הפעם זה אחרת. "אז לא הייתה החלטה של קבינט הקורונה וגם לא מתווה ברור שהוצג על ידי שרת התחבורה. הפעם אנחנו שם", הסביר סירקיס, "אנחנו מאוד אופטימיים ומאמינים שזה באמת הולך לקרות. זה תחילתו של תהליך ואלה חדשות משמעותיות עבורנו. הבעיה היא בתחלואה, לא בתעופה, ועל הרקע הזה אפשר לפתוח את השמיים".

מנכ"ל ישראייר פירט על ההתאמות שיבוצעו בנמל התעופה בן גוריון כדי לאפשר את חידוש הטיסות: "יהיו שני מסלולים בכניסה חזרה לארץ, מסלול אדום ומסלול ירוק. מסלול אדום למדינות עם רמת תחלואה גבוהה ומסלול ירוק למדינות שבן רמת התחלואה נמוכה. מדינות ירוקות כמו יוון שכרגע מסרבת לקבל ישראלים, יבצעו התאמות ברגע שיידעו שיש בישראל מסלול ירוק. יוון יכולה להגיד, אנחנו מאשרים לישראלים להיכנס אבל רק לעיר רודוס, או, אנחנו מאשרים לישראלים להיכנס אבל רק אחרי שעברו בדיקת קורונה".

מתי להערכתך תצא מישראל הטיסה הראשונה?
"במסגרת המתווה החדש אנחנו מאמינים שב-16 או ב-17 באוגוסט תצא הטיסה הראשונה. נצטרך לבצע התאמות, לא נהיה באותם הקצבים של קיץ 2019. אנחנו רחוקים מאוד משם, אבל כל מסע מתחיל בצעד אחד".

מה לגבי הצרכנים שקנו כרטיסים לטיסות שבוטלו בגלל הקורונה ולא קיבלו עד לרגע זה את כספם?
"כחלק מתהליך פתיחת השמיים נקבע בחוק שתאריך ההחזר של אותם כרטיסי טיסה הוא ה-1 באוקטובר. המתווה מסייע מאוד לחברות התעופה משום שכאשר השמיים ייפתחו, חלק מאותם אנשים שרכשו כרטיסים יוכלו להמיר את כספם בחופשות אלטרנטיביות או בחבילות טיסה בתאריכים יותר מאוחרים. זה משמעותי מאוד לחברות התעופה".