עונת הנחשים החלה ובימים האחרונים דווח על לפחות שלושה מקרי הכשה בישראל שהסתיימו באשפוזים במצב קשה. לירן כהן, תושב מכמורת, ישב על הספה בסלון ביתו וצפה בטלוויזיה, כשלפתע הכיש אותו נחש צפע שהסתתר בתוך הכירבולית. בתוך שניות הדרדר מצבו של כהן והוא פונה לבית החולים במצב קשה.

"ישבתי וצפיתי בטלוויזיה, למדתי מול המסך, ובאיזשהו שלב הרגשתי דקירה ברגל", תיאר כהן, "משכתי את השמיכה וראיתי נחש מסתובב לי בספה, משתחל לו בין הכריות. ישר זיהיתי שזה צפע. ניסיתי להירגע, זה לא היה נכון להיכנס להתקף חרדה - זה היה מלחיץ את הנחש יותר ואז אולי הוא היה תוקף שוב".

"אמרתי לעצמי: אוי, איזה באסה, עכשיו אני צריך להתמודד עם הסיפור הזה. נשכבתי על הרצפה והתקשרתי למד"א. זכרתי שמה שצריכים זה בעיקר להשאיר את הגוף רגוע כדי שהדם יזרום פחות מהר".

איך הרגשת בשלב הזה?
"הזעתי המון, הקאתי, והחלק הכי קשה היה שלאט לאט דרכי הנשימה נחסמו, נגמר לי האוויר והיכולת להכניס אוויר פנימה. המתנתי למד"א, המוקדנית השאירה אותי כל הזמן ער ודאגה לדבר איתי כל הזמן".

עברה בך המחשבה שאולי אלה השעות האחרונות שלך?
"ממש לא, חיכיתי שמד"א יגיעו וסימנתי להם עם האצבע - 'תנו לי אוויר'. לא יכולתי לדבר כבר כי הייתי מרוכז לגמרי בלהכניס את הנשימות האחרונות. הם תיפקדו די מדהים. היה קטע שנתן לי הרבה תקווה. החובש אמר לי, 'אני הולך להרדים אותך עכשיו, אבל אל תדאג, עוד מעט ניפגש שוב'. הרגשתי שאעצום את העיניים והכל יהיה בסדר. זאת הייתה אמירה מאוד חשובה בעיניי".

צפה בטלוויזיה בבית - והוכש על ידי נחש (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
כהן הורדם והונשם במשך 12 שעות | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

חובשת מד"א סיגלית גרינברג שהייתה עם כהן על הקו באותם רגעים דרמטיים, סיפרה: "בסיטואציה הזאת היה לי קל להישאר קולית כי הייתי איתו בטלפון ולא בלייב עם הנחש בדירה. התמודדתי עם הפוביה הכי גדולה שלי - נחשים".

איך כהן תיפקד ברגעים האלה?
"מדהים, הוא שיתף פעולה כמה שהיה יכול. הוא נתן לי את כל האינפורמציה שהייתי צריכה בשביל להעביר לצוות שהיה בדרך אליו, כדי שהצוות יגיע הכי מוכן שאפשר ויתן לו את המענה במהירות האפשרית".

מה צריך לעשות אם נתקלים בנחש?
"יש להשתדל לא לטייל בכל מיני מקומות שמלאים בשיחים ושטח מיוער כזה. במידה וחלילה הוכשתם, בשום אופן לא לקשור את היד או הרגל בה הוכשתם, לא לשים קרח, לא לעשות חתכים ולא לנסות למצוץ את הארס. צריך לשמור על מנוחה מוחלטת, לא לעשות תנועות פתאומיות, לנסות להירגע במידת האפשר וכמובן להתקשר למד"א. אם אתם לא יודעים באיזה נחש מדובר, אז לפחות תזהו את הצבע שלו ואיך הוא נראה".