ליל מחאות ברחבי המדינה לקראת העברת החוק לצמצום עילת הסבירות בקריאה ראשונה השבוע: רבבות הפגינו בתל אביב, כשבתום ההפגנה נתיבי איילון נחסמו לכמעט שעה. אלפים הפגינו גם מחוץ לבית שר הביטחון יואב גלנט ופוזרו על ידי המשטרה לפנות בוקר. מארגני המחאה מאיימים להחריף אותה השבוע, כולל יום שיבושים נוסף בנתב"ג.

מחר (שני) תיערך ההצבעה בקריאה ראשונה על החוק לצמצום עילת הסבירות. השר וחבר הקבינט ישראל כ"ץ אמר הבוקר: "זה יעבור בקריאה ראשונה. עד הקריאה השנייה והשלישית, ניתן לקיים דיונים. כדאי לרכז את האנרגיות בדיון ובמציאות הנוסח הסופי לדבר הזה. חייבים לאפשר לממשלה לקבל החלטות, כדי לקבוע מדיניות".

על צעדי המחאה אמר השר כ"ץ, "איך זה יכול להיות שמאפשרים במדינת ישראל לחסום באלימות את שער הכניסה הראשי, את שדה התעופה בן גוריון? מודיעים מראש: 'אנחנו הולכים לחסום'. מפרים הבנות עם המשטרה. משתמשים בכל מיני תכסיסים כדי להיכנס לתורים. במי הם פגעו? פנו אליי אנשים מבוגרים שאמרו: 'איך נאלצנו ללכת קילומטרים עם המזוודות'. התביישתי. אסור לאפשר דבר כזה. זה לא היה מעולם, לא קורה באף מדינה".

"לא ניתן לאפשר גם חסימת צירים ראשיים, כמו איילון. אני מבין עכשיו למה התכוונו ברק ואולמרט כשאמרו מרי אזרחי. זה מרד נגד אזרחים, לפגוע באזרחי המדינה. ניסיון לכופף את הממשלה. אנחנו לא נתכופף בעניין הזה".

האם אתה, כמו דודי אמסלם, קורא לעצור ולחקור את ברק ואולמרט?
"לא מתייחס להתבטאויות של אחרים, אבל ההסתה הזו, של ברק ואולמרט, שקוראים למרי אזרחי, אנחנו רואים את הצעדים הראשונים שלה. חוסמים את נתב"ג באלימות, תופסים 100 אלף נוסעים כבני ערובה. פתחנו את השמיים לטיסות זולות, הם חוסמים את זה. מה אתם באים לחפש שם? אתם רוצים להפגין נגד הממשלה? תבואו ותפגינו מול הכנסת. למה לחסום את איילון ולתפוס את הנהגים כבני ערובה? רוב הציבור דוחה את השיטה האלימה הזו. המחאה מאבדת חלק מהתמיכה הציבורית ועוברת לאמצעים יותר קיצוניים".

אתה תומך בפיטורי היועצת המשפטית לממשלה?
"לא תומך בפיטורי היועמ"שית. ככל שאני יודע, גם ראש הממשלה אומר במפורש שהוא נגד הדבר הזה. הרפורמה המשפטית תאפשר איזון יותר נכון בין הרשויות. המון אנשים תמכו בזה בעבר, תמיד הוויכוח היה לגבי המינון. לקחו את הדבר המינימלי ובצורה שקולה ומדודה מובילים את נושא עילת הסבירות. יש מולנו תופעה אלימה, ניסיון לכפות בכוח מצד אותה קבוצה שמרגישה את עצמה מעל החוק. ברק ואולמרט ביניהם. הם צריכים בעניין הזה להיחקר על הסתה ולתת את הדין במידה ואכן יימצא שהדברים שלהם הובילו בסבירות גבוהה לאותם מעשים אלימים".

תלכו עד הסוף עם חקיקת עילת הסבירות בנוסח הנוכחי?
"חייבים לצמצם את עילת הסבירות. זה דבר שהיה מאוד קרוב, אולי אפילו הוסכם, בבית הנשיא. גם השופט סולברג פרסם בזמנו מאמר שהוא תומך בצמצום עילת הסבירות. כרגע מדובר על שלב ראשון, על שאר הדברים נדון. אני בעד לקדם את הרפורמה המשפטית, ושזה יעשה בהסכמה רחבה. כרגע אנחנו לא שם. הדיונים יכולים להימשך אחרי זה. אין מניעה מלדון, זו מערכת דמוקרטית. מה שקורה כרגע, זה ניסיון של המפגינים שנוהגים באלימות לכופף ולהפיל את הממשלה. לא אכפת להם משום רפורמה משפטית או מסעיף כזה או אחר. הם אומרים את זה במפורש".

נתניהו אמר שפסקת ההתגברות ירדה מהפרק. אחרי עילת הסבירות, מה יהיה ההמשך?
"הכנסת יוצאת בעוד שבועיים לפגרה למספר חודשים. לכן חייבים להשלים את החקיקה הזו. בין הקריאה הראשונה לשנייה והשלישית, אפשר לקיים דיון. ראש הממשלה אמר שהוא מוריד כרגע את נושא ההתגברות מעל הפרק. זה נתפס גם בחוץ לארץ כדבר שהוא בגדר הפרת האיזון, כאילו הכנסת יכולה לבטל כל החלטה של בית משפט. לא מדובר בזה. יש התגברות ב-61, ב-65, ב-70. גם בעניין הזה ניתן לדון בהמשך. הרבה מאוד תמכו, כולל שופטים עליונים ואחרים, בנושא פסקת התגברות במינון הנכון".