יושב ראש יש עתיד, יאיר לפיד, הצהיר אמש (שבת) ב"פגוש את העיתונות" כי למפלגתו לא תהיה בעיה לשבת עם הרשימה המשותפת באותה ממשלה. "אני זה שהוביל את המהלך שאמר כי אין בעיה להקים ממשלה בתמיכת המשותפת", טען לפיד, "יום אחד אולי יהיו לי יחסים טובים איתם כמו שיש לנתניהו. פומבית אמרתי שצריך להקים ממשלה בתמיכת המשותפת כבר בסיבוב השלישי - וחבל שלא הקמנו".

ההצהרה הזאת מגיעה כשברקע ההתקרבות בין ראש הממשלה לציבור הערבי בשבועות האחרונים, כשבליכוד מקווים להרוויח כמה מנדטים מהמצביעים הערבים או לפחות להוריד את המוטיבציה שלהם לצאת להצביע בבחירות הקרובות. לצד זאת, בשבוע שעבר טענו בליכוד כי "לא נקים ממשלה עם מנסור עבאס או הרשימה המשותפת - ולא נישען עליהם".

נפתלי בנט (צילום: Photo by Yonatan SindelFlash90)
גדעון סער, יושב ראש תקווה חדשה | צילום: Photo by Yonatan SindelFlash90

השר לשעבר מהליכוד זאב אלקין שחבר לגדעון סער והצטרף למפלגת תקווה חדשה, נשאל ב"חדשות הבוקר" האם מפלגתו תהיה מוכנה לתמיכת הרשימה המשותפת במידה וזה מה שיעניק לגדעון סער את ראשות הממשלה. "גדעון נתן לזה תשובה מאוד ברורה - לא נקים ממשלה בקולות הרשימה המשותפת", הודיע אלקין.

"לא בגלל שהם חברי כנסת ערבים, אין לנו שום בעיה עם חברי כנסת ערבים - אלא בגלל העמדות שלהם של תמיכה בטרור ושלילה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", הסביר אלקין, "אנחנו גם לא צריכים את הרשימה המשותפת, מי שצריך אותה זה רק נתניהו. הוא צריך את מנסור עבאס כי בלעדיו אין לו 61".

ואם סער יצטרך לבחור בין בחירות נוספות לבין זה שתשבו תחת נתניהו?
"ברגע שנתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה - ולמעשה התקווה האחרונה שלו היום זה מנסור עבאס והתנועה האסלאמית, אין לו דרך אחרת להגיע ל-61 ולכן רואים את מה שרואים בימים האחרונים - אנחנו נצליח להקים ממשלה כי כל המפלגות שישבו איתו בממשלה יהיו מוכנות להיכנס לממשלה תחת סער. רק אנחנו נוכל לחבר את הכוחות השונים ולהקים ממשלה יציבה".

זאב אלקין  (צילום: N12)
זאב אלקין, תקווה חדשה | צילום: N12

אלקין תקף את התנהלות הממשלה סביב הגל השלישי של הקורונה וטען כי אפשר היה להימנע מהתחלואה הגבוהה: "אני רואה את המספרים המבהילים וזה מטריד אותי. בשבוע האחרון היו לנו כמעט 300 מתים, זה מספר בלתי נתפס. במלחמות שאנחנו מנהלים בעשור או ב-20 השנים האחרונות לא הגענו לכאלה מספרים, ופה זה קורה תוך שבוע. היה אפשר להימנע מזה. הסגר הוא כלי קל, אבל המחיר הכלכלי שלו עצום, מיליארדים".

"יש לנו נקודת כניסה אחת למדינה, אבל רק עכשיו מדברים על הבדיקה המקדימה לפני שעולים למטוס. היה צריך לעשות את זה קודם", המשיך אלקין, "גם אכיפה חזקה במקומות שבהם יש תחלואה גדולה הייתה יכולה לחסוך מאיתנו את הסגר הזה. אם היו מקבלים את ההצעה לחסן את סגל ההוראה בתחילת מבצע החיסונים ולא מחכים עד שתתפרץ התחלואה במוסדות החינוך, ההתפרצות הזאת הייתה נחסכת מאיתנו. יש עוד הרבה מה לעשות אבל זה לא נעשה בגלל מגבלות פוליטיות. כולנו שמענו את השיחה עם השולמנים, הקורונה הופכת אצל ראש הממשלה לכלי פוליטי".