חמש שנים אחרי השבעת הממשלה הקודמת ובתום 506 ימים של המשבר הפוליטי החמור בתולדות מדינת ישראל, הערב (חמישי) תושבע הממשלה החדשה בראשותו של בנימין נתניהו. תהיה זאת ממשלת רוטציה כשלפי ההסכם, בעוד שנה וחצי יושב ראש כחול לבן, בני גנץ, יחליף את נתניהו בתפקיד ראש הממשלה.

עמית סגל, הפרשן פוליטי של חדשות 12, סיפר על המגעים מול רפי פרץ, כשנכון לשעה זו עדיין לא ידוע האם יקח חלק בממשלה החדשה או לא: "פרץ היה אתמול בבלפור שעות ארוכות, הוא רצה להיות שר החינוך ונתניהו אמר לו, 'עם כל הכבוד, אתה בסך הכל חבר כנסת אחד'. מציעים לו את השר לענייני הציונות הדתית שזה ירושלים, מורשת ועוד תחום שקשור לשירות הלאומי. עם זאת, השאלות הגדולות באמת מאחורינו. כחול לבן בפנים, ימינה בחוץ, ולכן תמונת הממשלה די ברורה".

על המשרד שנתפר במיוחד לאורלי לוי-אבקסיס, המשרד לחיזוק וקידום קהילתי: "באחת בלילה הונח על שולחן הכנסת ההסכם הקואליציוני האחרון עם הסיעה הגדולה, הוותיקה ורבת ההשפעה - גשר. לוי-אבקסיס תהיה אחראית על התחומים שנאספו מן הגורן ומן היקב. המשרד הזה לא יהיה הראשון ולא האחרון שנשמע הערב. יש כל מיני ניסיונות להפריד משרדים, לחבר אותם ולייצר משהו חדש, כמו משרד הסייבר והאנרגיה לבכירי הליכוד. חלוקת התיקים לשרי הליכוד טרם הסתיימה, אנחנו עוד לא יודעים מי יהיה שר החינוך".

מי המנצחים והמפסידים הגדולים מהממשלה החדשה?
"אין ספק שבקטגוריית המפסידים אפשר לשים את רוב בכירי הליכוד, את סיעת ימינה ואת לפיד וליברמן שנשארו בחוץ. לא רק שהם נשארו בחוץ, גם כל אויביהם יושבים בפנים, מרופדים בכיסאות ועם תאריך תפוגה שתיאורטית לפחות הוא נובמבר 2024. בקטגוריית המנצחים יש את אמיר אוחנה, ממקום 21 בליכוד לשר לביטחון פנים, מירי רגב שתהיה שרת החוץ בעוד שנה וחצי וכמובן, גבי אשכנזי ובני גנץ, שהיו אמורים להיות במערכת בחירות רביעית, מפורקים, ובסוף אחד מהם הוא שר הביטחון וראש הממשלה והשני שר החוץ".

אתה מעריך שהרוטציה אכן תתממש? יש ספקות במערכת הפוליטית לגבי זה.
"לפי החוק כמעט אין דרך להימנע מזה, אבל זאת לא רק שאלה משפטית. התפיסה של נתניהו אמרה שכרגע, עדיף לקבל שנה וחצי ביד מאשר ללכת לבחירות. מה יקרה בעוד שנה וחצי, זה תלוי נקודתית במה שיהיה אז. רוב המערכת הפוליטית לא חשבה גם שנתניהו ייקח את העט ויחתום עם גנץ".

הממשלה הזאת באמת תהיה יעילה עם 34 שרים?
"היא תהיה יעילה במובן הזה שהמשאבים של מדינת ישראל לא יופנו לחיסול המחנה הפוליטי של היריב, אלא לפעולה בממשלה. שוגה באשליות מי שחושב שבממשלה הבאה יישבו 34 שרים. טכנית, יישבו 34 גברים ונשים סביב שולחן, אבל ההחלטות תתקבלנה בפורום מאוד מצומצם. ככל שהממשלה יותר גדולה ומנופחת, ככה ההחלטות מתקבלות בפורום יותר מצומצם. אם אורלי לוי חושבת שהיא תהיה אחראית על משהו, וכמוה עוד כמה עשרות פוליטיקאים, אז האשליה היא רק שלהם".

אחרי השנה וחצי הארוכה הזאת, אתה מתכוון לצאת לחופש? בקרוב יתאפשר לטוס ליוון וקפריסין.
"בוודאי, עם בדיקה סרולוגית בכניסה ובידוד ביציאה. לא, אין תכנונים כאלה, המרפסת מאוד יפה בעונה הזאת של השנה. בכל התסריטים של סיום המשבר אף אחד לא חשב שזה ייגמר ככה. מצד שני, אלמלא הקורונה, הסגר והעוצר, לא בטוח שהיינו עומדים כאן עכשיו ומדברים על ממשלה חדשה. כנראה שזה הטרייד אוף".