מדינת ישראל יוצאת למערכה לבלימת התפשטות מגיפת הקורונה, כשהבוקר (שלישי) נכנסו לתוקפן ההגבלות החדשות והמחמירות שאישרה הממשלה. המועדונים, הברים, חדרי הכושר ובריכות השחייה נסגרים באופן מיידי, כמות היושבים במסעדות הוגבלה ל-20 סועדים בפנים ו-30 בחוץ, מופעי התרבות בוטלו ומותרת התקהלות של עד 20 משתתפים בלבד.

ביממה האחרונה אובחנו 691 נדבקים חדשים בנגיף כשמניין החולים הקשים עומד על 88, מתוכם 35 מונשמים. במשרד הבריאות מקווים כי באמצעות צמצום ההתקהלויות, מספר הנדבקים יירד. "הטעות הגדולה הייתה הפתיחה המהירה שגרמה לעליית הגל השני", קבע סגן שר הבריאות יואב קיש ב"חדשות הבוקר", "הציבור הרגיש שהגל הראשון היה פשוט וזניח, יש גם היום כאלה שאומרים שאין פה מחלה. בימי היציאה מהסגר היה לחץ מאוד גדול לצאת קדימה, אנחנו רצינו לעכב ולא לצאת מיידית. בדיעבד, אם שואלים מה הייתה הטעות המשמעותית, שם היה צריך להתנהל אחרת. ברגע שיצאנו ככה, במידה מסויימת הכתבנו את הגל השני".

במשרד הבריאות מתכוונים למנות בזמן הקרוב פרויקטור שיתכלל את ניהול המאבק בנגיף ממרכז השליטה. "יש מועמדים ראויים לתפקיד, חלקם גם אלופים בצה"ל לשעבר", חשף סגן שר הבריאות, "הפרויקטור יקבל את האחריות המלאה לניהול מרכז השליטה. הגופים הפעילים שעובדים בתוך משרד הבריאות יהיו כפופים אליו ויעבירו לו את סמכויותיהם. מדובר באיש ביצועי ומנוסה שיתכלל את האירועים במשרד ומחוצה לו".

האם מדובר בפועל בהדחה של פרופ' סיגל סדצקי?
"אין פה הדחה של אף אדם במשרד הבריאות, לא פרופ' סצדקי ולא פרופ' גרוטו ששמותיהם עולים חדשות לבקרים".

אתה מוכן להישיר מבט למצלמה ולומר בכנות - היה פה כישלון, טעות גדולה, בניהול האירוע?
"אנחנו באירוע מתגלגל שהתחיל עם חוסר ידע בסיסי, אבל יותר ויותר ידע נצבר ויש המון לקחים שהופקו, מופקים ויופקו גם על ידנו כצוות חדש שהגיע למשרד, בהובלת השר יולי אדלשטיין. להגיד שלא היו טעויות? שטויות, היו טעויות אבל הן קרו בגלל שאנשים פועלים ועושים. תפקידנו להבין מה היו הטעויות ולתקן".

מה השלב הבא בהטלת ההגבלות?
"אנחנו ממש כפסע מסגר. דנו אתמול האם עדיף לעשות היום סגר של שבועיים-שלושה ולנסות להוריד דרמטית את המחלה, ולא להיות באירוע שאנחנו מובילים אליו עכשיו. ההחלטה שהתקבלה הייתה שאנחנו עדיין לא ברמות הקשות שמחייבות סגר מיידי. אנחנו נותנים הזדמנות למשק, לציבור ולנו בהובלה נכונה להימנע מסגר כללי. אנחנו במאמץ לאומי מאוחד לדכא את המגיפה, זה דורש שיתוף פעולה מכולם".