החל מהבוקר (שני), לנוחתים בנמל התעופה בן גוריון יינתנו שתי אפשרויות בידוד. הראשונה, בידוד במלונית כפי שהיה נהוג עד כה. השנייה, בידוד ביתי מפוקח על ידי צמיד אלקטרוני שמשדר בכל עת את מיקום המבודד ומספק התראה מיידית במידה והמבודד יוצא מביתו.

המבודדים שייבחרו לענוד את הצמיד, יקבלו בנוסף גם מדבקה וטלפון חכם עם אפליקציה ייעודית. את המדבקה ידרשו להדביק על קיר ביתם, כך שהצמיד יוכל לתקשר הן עם המדבקה והן עם הטלפון החכם בכל עת. במידה והמבודד יחליט להפר את הבידוד ולצאת החוצה, ייאבד הקשר בין הצמיד למדבקה ולטלפון החכם ודיווח יועבר לרשויות.

אורדן טרבלסי, מנכ"ל חברת SuperCom שעומדת מאחורי הפרויקט הזה, הדגים ב"חדשות הבוקר" איך יעבוד הצמיד. "הצמיד האלקטרוני קל, נוח ועמיד במים, אפשר להתקלח איתו. ניתן להתאים את הצמיד לגודל היד של הבן אדם", הסביר טרבלסי, "הצמיד חופשי, הוא לא אזיקון מברזל - מי שרוצה יכול לחתוך אותו ולהפר בידוד, אבל אמורים לא להוריד אותו לאורך תקופת הבידוד".

נחתי בנתב"ג, ביקשתי את הצמיד - ואז מה?
"שמים לך את הצמיד בשדה התעופה, אתה נוסע הביתה ויש לך מספר שעות מהרגע שהגעת הביתה להדביק את המדבקה על הקיר. ברגע שהדבקת אותה, מתחיל הבידוד. מתי שהבידוד נגמר, אתה יכול לחתוך את הצמיד. בצמיד אין GPS, הוא לא עוקב אחרייך, רק מוודא שאתה קרוב למדבקה ולטלפון. אם מישהו מחליט להפר בידוד ולהסתובב ברחובות, הצמיד לא יודע מה הוא עושה ואיפה הוא נמצא. לא נשמר מידע אישי על הבן אדם".

מה ימנע ממבודדים לצאת מהבית ופשוט לקחת איתם את המדבקה והטלפון?
"לחברה יש ניסיון רב בטכנולוגיות האלה וזיהוי מיקום האלמנטים. אנחנו יודעים לעצור את הניסיונות לעקוף את הטכנולוגיה. מדובר במוצר רגיש. הצמיד צריך לתקשר עם המדבקה שנמצאת בבית על הקיר ועם הטלפון. ברגע שהבן אדם עזב את הדירה, תתקבל התראה שכבר אין קישור בין הצמיד לאלמנטים האחרים".

אם הבית גדול מאוד?
"גם אם הבית גדול יש לצמיד את היכולות לעמוד בזה. אנחנו נספק עוד מדבקות ונרחיב את הטווח".

איזו התראה תקבלו אם מבודד ייצא מהבית?
"אם בן אדם יצא מהבית או חתך את הצמיד לפני סוף התקופה, המערכות שלנו יתקבלו התראה שהוא הפר את הבידוד ואנחנו מעבירים את זה לגורמים הרלוונטיים".

הצמיד יעלה כסף למבודדים?
"זה תלוי במשרד הבריאות, להם אנחנו מספקים את הטכנולוגיה. כרגע זה פיילוט חינמי".