ארבעה ימים לסגירת הרשימות, איילת שקד הודיעה הלילה על פירוק השותפות הפוליטית עם יועז הנדל - זאת לאור ההתרסקות בסקרים ומחלוקת עם הנדל באשר לרשימת הסיעה. לפי סקר המנדטים מאמש, הרוח הציונית אינה עוברת את אחוז החסימה ומשיגה 1.1% בלבד מהקולות, שיא שלילי מאז הקמתה.

שקד פרסמה הודעה מטעמה ובה טענה, "החלטתי להיפרד מיועז הנדל וצביקה האוזר שהבהירו כי במידה ולא תקום ממשלת אחדות, הם יעדיפו לגרור את המדינה לבחירות נוספות מאשר להקים ממשלת ימין. אופציה חסרת אחריות שלא תעלה על הדעת".

"על אף הצהרות חוזרות ונשנות של השניים, סיעת דרך ארץ עדיין שבויה בשיח השנאה והחרמות. השיח הזה גורר את המדינה לבחירות פעם אחר פעם, מביא לאי יציבות ומרסק את ישראל. אני לא מוכנה לגרור את מדינת ישראל לבחירות נוספות, ובמקרה שלא תוקם ממשלת אחדות, אשאף להקים ממשלת ימין מאוזנת שבה הרוח הציונית תמלא תפקיד אחראי".

לדברי הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל, השאלה האם איילת שקד תעבור את אחוז החסימה או לא היא שתקבע האם יהיו 61 לנתניהו. "לאירוע שקרה הלילה יש משמעות גדולה. לא כל כך בגלל שקד והנדל, אלא בגלל השאלה האם האירוע הזה יכול לשרוף קולות ולמי. נניח ושקד רצה ולא עוברת, עכשיו כשהיא רצה על מצע ברור שתחבור לנתניהו ל-61, אז שריפת הקולות תועיל מאוד לבני גנץ ויאיר לפיד".

"לעומת זאת, אם היא איכשהו עוברת את אחוז החסימה, ולדעתי היא תרוץ בראש הבית היהודי ולא הרוח הציונית או ימינה, היא תצרף ותחבור ותזכיר נשכחות לציבור הלאומי, תבקש סליחה וחרטה, זה יכול להשלים לנתניהו את ה-61".

אתה רואה אותה רצה? היא נשארה בלי כלום.
"כן, זה יהיה דרך הבית היהודי בהנהלה חדשה. שקד תגיד: תראו, אתם כועסים עליי, אני יודעת, עשיתי הרבה טעויות בדרך, אבל זרקתי הצידה את כל ממשלת השינוי ונפרדתי גם מיועז הנדל. אם צריך 61, בסוף אני אשלים. אבל, אני אהיה הגורם הממתן, אני אמהול את הממשלה של נתניהו, אז תצביעו לי".

נתניהו ינסה לעזור לה או לפגוע בה?
"זה לב הסיפור. נתניהו מוצא את עצמו שוב, בעוד פיתול מופרע של ההיסטוריה הפוליטית שלנו, כשהוא צריך לקוות להצלחתה של זאת שהוא כל כך מתעב. עד עכשיו המסקנה מהסיבובים הקודמים זה שנתניהו מתקשה מאוד להגיע ל-61 בלי מפלגה שהיא פחות מחויבת אליו. רצה הגורל, ההיסטוריה והקארמה, והפעם זאת איילת שקד. נערכו דיונים אצל נתניהו בשבוע האחרון האם כדאי לא להפריע לשקד אם תרוץ לבד, אולי אפילו לעזור לה. זו לא תהיה הערכה מופרזת להגיד שביום הבחירות נתניהו יגיד לא להצביע לאיילת שקד".

היא תצליח להחזיר אליה את מצביעי הציונות הדתית?
"הבחירות יוכרעו על מי יפול מתחת לאחוז החסימה, ובמיוחד על הציבור הדתי לאומי. במנדט הספציפי הזה של הציונות הדתית, האירוע הוא לא רק לא ביבי. שקד היא המועמדת של אנשים שלא אהבו את הממשלה, אבל לא כל היום אמרו 'הנוכל והשפחה'. יכול להיות שזה המנדט שעליו יוכרעו הבחירות".

מי נפרד ממי?
"זה באמת לא כל כך חשוב, אבל למען הפרוטוקול ההיסטורי שקד זרקה את הנדל. הכתובת הייתה על הקיר כבר זמן רב. מראש הטיעון הזה של, 'אני אגיד לא ביבי, את תגידי אולי כן ביבי', התוצאה של זה הייתה ירידה עד כדי כך אחוז אחד ועשירית בסקר שנערך אתמול. יש הרהורי כפירה, האם נכון לעכשיו המפלגה של שקד והנדל היא יותר באזורי הדר מוכתר מאשר מפלגת העבודה, כחול לבן או הליכוד".

מה יעשו כעת הנדל והאוזר?
"הנדל והאוזר הם כמו הקוקיה שמטילה את הביצים שלה כל פעם בקן אחר. בפעם הראשונה הם יצטרכו לרוץ לבד ולהוכיח מה הם שווים. הערכה שלי: ארבע ספרות. אם שקד הייתה יוצאת לדרך בלי הנדל, או עוזבת את ממשלת השינוי ומקימה מפלגה, היא הייתה יכולה להיות עם שישה-שבעה מנדטים. אם הייתה מוותרת על ההרפתקה המוזרה הזאת עם הנדל, היא הייתה יכולה לעבור את אחוז החסימה. עכשיו זה מאוד קשה".